Wat te kennen als ze ingereden worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Wat te kennen als ze ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:20

Hiermee bedoel ik dat als ik mijn paard weg zou brengen om hem in te laten rijden, wat gebeurt er dan precies mee? Wat moeten ze al kennen? Verwacht de africhter dat hij al aan de longe heeft gelopen of een zadel op heeft gehad? Of is dat per stal verschillend?
Welke stallen in het zuiden van het land zijn aan te raden en hoe gaan zij te werk?
(Overigens is de mijne nog maar 6 maanden, maar ik ben gewoon een klein beetje benieuwd Bloos )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:31

Ik denk dat dit per stal/africhter verschillend is.
Op sommige stallen zullen ze een goed gelongeerd paard preferen. Die al wat conditie heeft en spieropbouw. Zodat ze gelijk weg kunnen rijden.
Andere stallen zullen het fijner vinden wanneer ze een paard gaan inrijden die nog geen conditie opbouw heeft gehad en dus ook nog niet gelongeerd is. Met longeren heb je de kans dat wanneer je dit niet correct doet, je je paard veel eerder 'vaster' maakt.
Als je paard een mindere conditie heeft, is hij sneller moe, en kan hij dus minder snel gekke fratsen uithalen.

Het is maar net wat een africhtingsstal het liefst heeft. Misschien kun je het vragen voordat je je paard er naartoe brengt.

http://www.stalgertvandenhof.nl Is een aanrader. Ik weet alleen niet of die bij jou in de buurt is.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:44

Dat is inderdaad per stal wel verschillend.
Ik weet ook niet in hoeverre jij wilt dat je paard ingereden moet worden. Gaat het er alleen om de eerste keren erop zitten of moet hij ook verder doorgereden worden.
Als je je paard went aan het zadel. Longeerd met touwtjes/ bijzet hebben ze daar al profijt van. Ze kunnen er eerder op. Deze fase heeft het paard bij jouw al gehad. Daardoor hoeft het paard korter op het bedrijf te staan, wat scheelt in de kosten.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:13

Die stal gert van den hof ziet er (qua website) inderdaad wel erg goed uit. Ik woon in Terneuzen en volgens mij is Slagharen niet echt in de buurt.
Wat is het gemiddelde hoe een paard ingereden wordt? Hiermee bedoel ik wat ze dan al kennen en kunnen. Is het dan echt alleen de basis, stap, draf, galop en sturen. Of kun je hiermee nog veel verder gaan, wijken, schouder binnenwaarts e.d.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:26

pb kimmie261 eens. Daar heb ik mijn paard in laten rijden en ben er super over te spreken. Die kan je denk ik ook een hele hoop vertellen. Ik heb mijn paard zelf leren longeren met zadel en hoofdstel op en daarna weggebracht. Met een maand zit de stap draf en galop bevestigd maar ik heb er voor gekozen mijn paard 2 maanden te laten staan. Haar website is www.noordeneind.nl mijn paardje staat er ook op bij zadelmak maken Schijnheilig

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:43

Inrijden is meestal een antal keren dat ze accepteren dat er iemand op zit en dat ze kunnen sturen en stap draf en galop kennen. Als je verder gaat is het al africhten en dat is leuker om zelf te doen lijkt mij.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:42

Het is niet dat ik de ervaring er niet mee heb, want ik heb vaak genoeg op een jonge paardenrug gezeten. Alleen nog nooit op 1 die van mijzelf is. Ben dus wel een beetje zuinig op mijn paardje, maar ben toch bang dat ik verkeerde dingen ga doen.
Uiteraard ben ik wat zekerder van mezelf als ik er goede begeleiding mee krijg, maar als een prof het doet, weet je zeker dat er goed werk afgeleverd word natuurlijk.