Nut van peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Nut van peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:16

Ik heb al gezocht, maar kon toch niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik weet dat peesbeschermers beschermen tegen aantikken van de benen, maar geven ze ook ondersteuning?
Kunnen ze bijvoorbeeld voorkomen dat je paard een pees verrekt als die uitglijdt?

Ik rij met Thomas regelmatig buiten, hij is al wat ouder en heeft ook niet zulke hele goed benen. Hij loopt niet slecht hoor, maar vooral nu de bermen zo nat zijn, vraag ik me af of een peesbeschermer nut zou hebben.

Loop je met peesbeschermers ook het risico dat ze straks niet meer zonder kunnen (ik zou ze dan zelf alleen voor het buitenrijden gebruiken, dus 2x per week).

Een bandage ondersteunt wel maar zit snel te strak als de benen warm worden en helpt ook niet echt tegen aantikken.

En die 3-in-1 beschermers, beschermen die ook tegen aantikken?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Alvast bedankt!

jobiene14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:18

ik weet eigenlijk ook maar alleen wat jij al zegt.
Maar volgens mij geeft het wel degelijk ondersteuning want anders kun je inderdaad ook gewoon bandages omdoen want die helpen dan ook tegen het tikken dus ik denk t wel. Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:52

Maar bandages zijn van zacht materiaal en kunnen het niet opvangen als een paard zichzelf tegen het been schopt. Een peesbeschermer wel, maar ondersteunt die ook?

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:26

Peesbeschermers zijn gewoon bescherming, volgens mij ondersteunen ze de pees ook wel
En volgens mij kan je er ook wel zonder rijden soms, de meesten gebruiken ze alleen voor springen Scheve mond

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:07

een peesbeschermer ondersteunt niet zover ik weet. Is puur en alleen om te beschermen tegen aantikken. Als je paard of pony helemaal nooit tikt kan je inderdaad gewoon zonder rijden. Ik rijd altijd met, voor de zekerheid. (of met bandages, in ieder geval iets om de benen) Dus zeker niet alleen met springen. De meeste mensen die ik ken hebben ze gewoon standaart om met rijden. Springen of dressuur...

Een bandage met onderlap beschermt ook wel tegen tikken, maar is minder hard en kan dus minder tegenhouden. Verder moet je bij bandages inderdaad wel weten hoe je ze om moet doen... Bandages geven wel wat steun bij strekken en zijgangen (zo is mij geleerd)

een 3-in-1 beschermer beschermt ook tegen tikken.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:06

Peesbeschermers ondersteunen niet.
Alleen voorkomen ze het aantikken, maar vaak heb je ook hetzelfde probleem als met bandages, dat de temperatuur van de pezen te hoog word en daar krijg je dan juist de problemen van.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:05

wyko schreef:
Peesbeschermers ondersteunen niet.
Alleen voorkomen ze het aantikken, maar vaak heb je ook hetzelfde probleem als met bandages, dat de temperatuur van de pezen te hoog word en daar krijg je dan juist de problemen van.

Helemaal mee eens. Ook met 3in1 beschermers kun je een peesbeschadiging oplopen. Wil je een peesbeschermer voor de voorbenen die beschermt tegen aantikken van de acherste hoeven neem er dan een waarvan de voorkant open is en vooral goed past.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:14

Bescherming van de pees, zoals de naam al zegt. Het ondersteunt inderdaad niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:20

Maar ondersteunt de 3-in-1 dan wel of werkt die alleen tegen aantikken?
En vinden jullie het nodig om die tijdens buitenritten te gebruiken?
De bermen hier zijn best nat en zwaar en m'n verzorgpony loopt goed, maar heeft toch niet echt de beste benen meer.

Maar stel dat ik die gebruik, dat zou dan hoogstens 2x per week zijn, verzwak ik hier de pezen dan mee?

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:30

Waarom zou je de pezen verzwakkern als het alleen maar bescherm tegen aantikken?> Ik snap dat niet echt... Peesbeschermers beschermen alleen maar, steunen niet...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:48

Ze hoeven ook niet te steunen, dat doen de botten. Ze kunnen wel peesblessures voorkomen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:55

Jacksel schreef:
Waarom zou je de pezen verzwakkern als het alleen maar bescherm tegen aantikken?> Ik snap dat niet echt... Peesbeschermers beschermen alleen maar, steunen niet...

Ik heb het over de 3-in-1 beschermers, ik vroeg me af of die ook ondersteunend werken zoals een bandage.
Met veelvuldig gebruik van een bandage kun je de pees juist verzwakken, omdat daar minder kracht op komt en ik vroeg me af of dat ook voor de 3-in-1 beschermer geldt...