Halster probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjavegas

Halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:08

sinds afgelopen vrijdag kan ik mijn paard ineens geen halster om doen en zijn hoofdstel doet hij ook niet meer in.

Zal ff hele verhaal vertellen.

Mijn paardje is altijd wel beetje probleem paardje geweest eerst was het met rijden allen en nu met omgang. Vrijdag heeft zijn nieuwe verzorgster hem gedaan en dat is na mijn weten erg goed gegaan hij was erg braf en had hem zelf gezadelt niet aan de hand dus.
Word ik zaterdag opgebelt door het meisje dat met hem lest dat hij 2 hoofdstelle kapot heeft getrokken en een halster. Ik snel naar stal toe gefietst en inderdaat hij wou zijn halster niet om ging in ee hoekje in zijn box staan rillen en als je bij hem stond keek hij erg bang en deed er een kwartier over om zijn halster om te doen hij is 2 keer de lucht in gegaan en voor de rest hard wegduiken elke keer.

Verder is er vrijdag dus niets gebeurd en ze heeft hem niet op zijn kop hoeven te geven omdat hij erg braaf is dit is ook bevestigd door de staleigenaresse die meereed in de bak. Verder is hij met rijden wel super braaf en loopt hij netter dan normaal. hij geeft goed mee hij zet zijn stelling onwijs netjes terwijl hij dat normaal dus niet doet.

Heeft iemand een idee hoe het zou kunnen nu hij dat doet ineens. Of zou iemand eventueel mij kunnen helpen tegen een kleine vergoeding(heb niet onwijs veel geld momenteel)

Iemand tips of wat dan ook hoor ik dat graag eventueel kun je me mailen op het adres love_vegas_4ever@hotmail.com

Groetjes Natasja

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:31

Denk dat dit niet zomaar komt en er toch iets is gebeurd. Al is het maar het hoofdstel grof uitdoen oid, bewust of onbewust. Misschien reageert jouw paardje hier wel heel erg op omdat je al schrijft dat het altijd wel een beetje een probleem paardje is geweest.. toch rustig blijven, blijven proberen dat halster weer om te krijgen.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:44

die nieuwe verzorgster heeft iemand alleen in de bak zien rijden. Was je er de hele tijd bij? Misschien is er toch nog iets gebeurt vlak voordat ze weg is gegaan. Je weet maar nooit!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:47

Als deze reactie uit het niets van de ene op de andere dag is ontstaan zou ik voor de zekerheid even de DA ernaar laten kijken. Wellicht heeft het paard zich gestoten (of vastgelegen in de stal) en een kneuzing of iets dergelijks waardoor hij het halster niet meer aan wil.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:29

Ik denk wel dat er iets is gebeurd op de dag dat de verzorster hem deed. Dat kan een nare ervaring, of zoals Riant zegt, een kneuzing ofzo zijn. Wanneer raakt hij in paniek? Als je bij zijn oren, of gewoon al in de buurt van zijn hoofd komt? En is het aanstellerij of echte paniek?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:35

hij kan zijn hoofd gestoten hebben en zijn botje stussen de oren wel gescheurd hebben of zo, of een bloeduitstorting daar hebebn en dan doet alles daar gewoon zeer. Toch ook even nakijken

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:36

hoihoi

ik ben gisteravond nog even op stal geweest en het is nu echt alleen zijn hoofdstel nog wat je niet in mag doen halster vind hij nu weer oke met veel geduld heb ik dat voor elkaar gekregen hij staat niet meer te rillen in zijn box als je aankomt
Totdat je met zijn hoofdstel aankomt dan gaat hij alleen maar de lucht in met zijn hoofd. Dus het ligft aan eht hoofdstel er is van de weekl een veearts bij hem geweest om zijn kiezen na te laten kijken en dat is het niet verder heeft de veearts hem nagegeken en zegt dat het psygisch is(het zit tussen zijn oren) Vegas raakt echt in paniek eht is geen koppigheid dan is hij namelijk heel anders dan hij nu is. en hij gaat echt hangen en op zijn kont zitten zodra je zijn hoofdstel in wil doen, maar wat ik al zij zodra het hoofdstel inzit is hij weer super braaf en doet hij niets meer verder met het zadel opdoen doet hij absoluud niet moeilijk. En met rijden is hij super braaf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:43

Hoofstel omdoen terwijl het bit aan een kant is los gemaakt. Dan het bit door de mond halen en aan de andere kant vastmaken. Lukt bij bijna alle paarden die geen hoofdstel omwillen. weet je trouwens wat er vaak gebeurd? Dat ze het hoodstel over twee oren tegelijk willen trekken en dat vinden paarden niet lekker. Dus oor voor oor. Kijk, een halster gaat veel losser over de oren, of zelfs helemaal niet (als je de gesp losmaakt). Vandaar dat hij dat niet zo erg vindt.
dus twee dingen kun je proberen. Oortje voor oortje aan doen en als dat niet lukt, met het bit los. succes

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:57

Misschien heeft die andere het hoofdstel verkeerd omgedaan. Heeft er iets niet goed gezeten, wat hem pijn heeft gedaan. Ik heb ook een keer een buitenrit gereden op een paard waarvan een stukje vacht klem zat tussen het sperriempje. Heel de rit bleef hij maar met zijn hoofd schudden. Maar hij had wel vaker keuren, waardoor we het eerst niet zo snel doorhadden, dus misschien komt het daar wel door.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:09

Denk dat er met het op- of afzadelen de dag voordien wat mis gegaan is. Misschien het bit hard tegen de tanden geslagen, oren pijn gedaan, het kan vanalles zijn! Je paardje zal weer opnieuw vertrouwen moeten krijgen.

Bij de volgende nieuwe verzorger zou ik toch proberen om er de eerste keren zelf bij te zijn. Er kan van alles mis gaan!

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:40

ik ben er tot nu tope altijd bij geweest als ze op ging zadelen en heb die vrijdag zelf zijn hoofdstel ingedaan en gecontroleerd. dus dat zat echt wel goed. verder dat met het bit eraf hebben we vorig jaar inderdaat ook een tijd gedaan en daar was ik dit keer dus niet opgekomen stom van mij he.
En we doen altijd oortje voor oortje zijn hoofdstel om anders laat hij het namelijk niet toe(oke nu laat hij het helemaal niet toe:P)

Ik gaat alles proberen

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:48

Precies hetzelfde heb ik gehad met mijn leasepony, al was die er pas net dus weet ik niet wat er daarvoor met hem gebeurt is. Die ging ook steigeren, hangen, vluchten enz.
Ik heb zelf het idee dat ie een keer of meerdere keren gigantisch zn kop heeft gestoten in zn box en dat t daarna met hoofdstel en halster niet meer toeliet. Met héél veel geduld is ie nu zo ver dat het halster goed gaat (zolang ik niks over zn oren hoef te trekken, ik heb 1 die op 3 plaatsen los te maken is dus doe het via zn hals) en het hoofdstel gaat goed zónder frontriem, zodra de frontriem eraan zit begint ie te panieken, dan krijgen we zn oor er maar moeilijk doorheen omdat ie dan 'flipt'. Zodra het om is is er weer niks aan de hand!Zonder frontriem gaat het nu supergoed, ik rijd nu dus in feite alleen met het bakstuk/keelriem, tijdelijk hoor Knipoog Misschien voor jou ook een idee om zo te beginnen? Volgens mij is het bij mijn pony wel het probleem vooral met zn oren.
Ik denk dat het heel erg veel geduld gaat kosten. Belonen bij álles wat ie toelaat, veel aaien. En niet altijd gaan rijden als het halster/hoofdstel gelukt is, als het gelukt is juist gauw weer af doen, wat lekkers geven en weer een tijdje met rust laten.

Succes ermee!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:19

Hoe heeft je paard het voorelkaar gekregen om hoofdstellen kapot te trekken? meestal gebeurd dit alleen als hij per ongeluk op de teugel staat. Dit laat je toch niet voor de 2x gebeuren.

Is het misschien mogelijk dat ze hem aan het hoofdstel heeft vastgezet?

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:41

Misschien heeft ie wel een klein wondje of een pijnlijke plek achter z'n oren, tussen zijn manen waar je het niet kan zien. Ik heb dit vaker meegemaakt en de paarden kunnen dan van de ene op de andere dag hun hoofdstel niet meer inwillen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:14

Ik verplaats het even naar VMR.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 01:19

shan schreef:
Hoe heeft je paard het voorelkaar gekregen om hoofdstellen kapot te trekken? meestal gebeurd dit alleen als hij per ongeluk op de teugel staat. Dit laat je toch niet voor de 2x gebeuren.

Is het misschien mogelijk dat ze hem aan het hoofdstel heeft vastgezet?

Mee eens, hoe kan het hoofdstel anders kapot gaan?
Of heeft ie in zijn teugels gestaan?

Denk aan de tips die ik je eerder gaf Natas.
Lekker lijmen met brok niet vergeten!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:08

ja dat vraag ik me ook af? misschien eens vragen aan je verzorgster...
sommige paarden haten het om vast te staan!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:23

Je mag een paard NOOIT aan zijn hoofdstel vastzetten.