paard wil de trailer niet meer op wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

paard wil de trailer niet meer op wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:28

Nou ben net 2.5 uur bezig geweest om mijn paard op de trailer te krijgen maar het is dus niet gelukt.

in mei heeft hij voor de 2 x op een vrachtwagen gestaan. En sinds hij bij mij is heeft hij 4 keer op de trailer gestaan. 1 x heen en terug een reis van bijna 2 uur, niks aan de hand. En 1 keer naar de dierenarts waar hij onder nacose is geweest, heen weg braaf er op, terug weg niet meer na een minuut of 10 liep hij er op en het was nog geen 5 min rijden dus was er zo weer van af maar ik ben bang dat hij dit een nare ervaring met de trailer heeft gevonden.

vandaag alles geprobeerd (behalve er in slaan dan, ik wil dat het op een rustige manier gebeurt) Met een bak voer voor zn snuffert met een longeerlijn om zijn kont (waar hij dus door omhoog kwam want hij kan er niet tegen als iets aan zijn kont zit als hij onrustig word) Met een bak voer er voor gaat hij met zijn voorbenen tot boven aan de klep en zijn achterbenen laat hij er voor staan, af en toe 1 voetje en dan schiet ie weer terug achteruit. Als we een klap op zn kont geven en het wat harder aan pakken komt hij omhoog

Ik denk zelf dat hij het dak eng vind. Hij loopt braaf met zijn voorbenen erop maar zodra die achterbenen moeten doet hij zijn hoofd omhoog en deze komt dan tegen het dak en dan stuift hij achteruit.

Het was een 1 paards trailer en de vorige keren heeft hij op een 2 paards trailer gestaan (ook naar de dieren arts waarbij hij terug niet meer er in wilde) Morgen gaan we het proberen met een 2 paards trailer met een pony die er zo inloopt en dan deze ernaast zetten.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Alles wat te maken heeft met aan zijn kont zitten heeft geen nut want daardoor gaat hij nog verder bij de trailer vandaan en komt hij omhoog dus dat is geen oplossing

Hij zou vandaag verhuizen naar een andere stal dus maanden lang oefenen zit er ook niet echt in. Ik wilde er onder de man naar toe gaan met een makke pony ervoor maar is ook niet echt een goed idee met zo'n groen dier.

Wie weet er een goede oplossing? want ik werd er een beetje wanhopig van. Verdrietig

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:22

Ik kan je een tip geven, (na ervaring met ook zo'n paard), zorg dat er genoeg licht in de trailer is en zorg dat de zon in de trailer schijnt (als ie al schijnt)dus de achterkant naar de zon toe. Een hoop paarden zijn bang voor het donker in de trailer. Dus doe ook het licht aan in de trailer. Het was verbazingwekkend hoe mijn paard er toen wel zo in liep...

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:44

Je pony eerst helemaal de trailer laten ruiken..
gwoon met halstertouw losjes..
en dan na een tijdje geroken te hebben opnieuw aanlopen..
Veel suc6

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:25

We hebben hem laten ruiken, helpt niks, hij loopt netjes de klep op maar zodra zn achterbenen moeten doet hij zn hoofd omhoog stoot hij deze en schiet hij weer achter uit. Het is een witte trailer en heel erg licht van binnen. Vorrige keer heeft hij in een zwarte trailer gestaan (donkerder van binnen ) en daar liep hij zo op Verward

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:46

soms maakt de kleur inderdaad helemaal niks meer uit, en is het van andere factoren afhankelijk of het paard wel of niet de trailer in gaat. Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je met genoeg mensen bent om alle taken te vervullen, maar zeker niet met meer dan nodig, dit veroorzaakt alleen maar onrust. Vervoglens ga je kijken wat het probleem is, volgens jou heeft dit dus met het dak te maken. Kijk eens of je paard bang is voor lage plafons/balken in de stal, en probeer de verschillende onderdelen van een trailer zo te simuleren zodat je erachter komt wat het probleem is. Je schrijft ook dat hij zijn achterbenen voor de klep laat staan. mijn paardje zette zijn achterbenen altijd ´op slot´ en het hielp heel goed als ik ze voor hem optilde en op de klep zette. waarschijnlijk was alleen het idee van ´hé ik heb achterbenen die ook naar binnen kunnen lopen´ al genoeg op dat moment.
Het kan ook zijn dat hij de smalle (donkere) doorgang gewoon eng vind, paarden zijn van nature claustrofobisch. hier kan je ook heel makkelijk mee oefenen door bijvoorbeeld door een brede oxer heen te lopen, en deze langzaam smaller te zetten, of dicht te maken mbv dekens oid.

dit zijn maar een paar ideën, maar misschien heb je er wat aan.

succes in ieder geval, en goed van je dat je geen geweld wil gebruiken, dit maakt het sowieso alleen mar erger!

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:15

Volhouden, volhouden en volhouden. Hoe erg je bloed ook gaat koken... Heb dit ook gehad met mijn merrie en gewoon ieder weekend gaan oefenen. Nu kan ik zelf laden en schiet ze er nooit meer uit. Dus gewoon het vertrouwen weer terug winnen denk ik.

Soms helpt het ook om handrem van de auto erop te zetten. Sommige trailers bewegen namelijk iets als het paard erin loopt en met de handrem erop voorkom je dit.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:16

Je kunt het deurtje aan de voorkant zowiezo open zetten zodat het niet zo lijkt alsof het dicht is. Verder gewoon blijven proberen denk ik. Een vriendin van mij heeft het ook gehad, maar die had een 2 paards en die heeft gewoon eerst het vriendje (shet) erin gezet en toen was het probleem nagenoeg opgelost. Nu loopt het paard er op alsof ie nooit anders heeft gedaan. Maar met een 1 paards wordt dat natuurlijk moeilijk......

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:55

Het is gelukt Haha! Binnen een kwartier stond hij er op. Ik heb het gewoon samen met mijn vader gedaan verder niemand er bij (gister met 4 man) Ik had al van gister mee gekregen dat hoe onrustiger wij deden (heb beetje opjutte zeg maar) hoe minder ver hij de klep op ging. Ik heb hem eerst lekker even een half uurtje gereden toen heeft mijn vader de trailer klaar gezet (met de klep tegen de muur aan aan de kant waar hij er steeds naast ging staan) Tussen schot op zij gezet, stang voor los gemaakt bak biks er bij Haha! deurtje voor heb ik altijd open staan. Heb hem eerst weer laten snuffelen aan de klep, toen liep hij net als gister zo achter me aan met zn voorbenen op de klep toen heb ik hem gejent met een bak bikt waar hij steeds net niet bij kon en toen ging hij stapje voor stapje verder, dit keer als hij zijn achterbenen op de klep zette en hij zn hoofd omhoog deed stote hij hem niet en bleef hij dus staan (ipv achteruit stuiven) en toen ging hij weer stukje voor stukje verder met een hoop gedult Haha! Heb hem goed beloont in de trailer en was wel weer trots op hem Haha! bedankt voor de reacties OK dan!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:02

goed zo, heel erg fijn. ik zou als ik jou was wel blijven oefenen, juist omdat het nu zo goed gaat, dit moet je zo houden!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:11

De trailer zo parkeren (ingang stal of iets dergelijks) dat hij een gangpad heeft en geen andere kant op kan.
Ik ben doorgaans ook voor de zachte aanpak, maar niet als overduidelijk blijkt dat het paard gewoon koppig is en niet bang. Want dan wil (een paar goede) tik(ken) nogal eens helpen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:21

Hebben we geprobeerd maar het dak van de uitgang van de stallen was nog lager als de trailer dus dat was ook niks, hij ging elke keer links (als je er voor staat) de klep af dus die kant hebben we tegen de muur gezet dus kon hij er niet meer af, en rechts ging hij er niet af.

Toen we hem een mep op zn kont hadde gegeven kwam die omhoog en werd hij alleen maar lastiger, idem met de longeer lijn er om.
De stal eigenaresse deed het ook wat harder aan pakken en daar werd het alleen maar slechter van. Dus vandaag mijn vader en ik met zn 2e ik mijn paard vast houden hij er achter om de stang er achter te doen als hij stond, heel langzaam stapje voor stapje liep hij er op dus geduld en heel rustig blijven was in dit geval heel belangrijk

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:03

Als het nog redelijk vlug moet kan je een longeerlijn om zijn middel doen en door het ringetje onder zijn halster en dan een slag om de balk aan de voor kant. elke pas die hij zet kan hij dan niet meer terug. Je kan ook gewoon de trailer in een afgezet stuk zetten. bv bak. dan ga je op de looplank zitten met voer en als hij lekker komt snuffelen geef je hem wat en dan ga je een stuk je naar achter en geeft weer wat als hij komt. Zo is het bij die van mij ook gelukt duurde wel ff een paar dagen.
, maar het resultaat is er.

Je kan ook proberen de trailer tussen 2 deuren te zetten. lopen ze er ook vaak makkelijker in

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:17

vast binden heeft geen zin want dan raakt hij in paniek, als ik niet gelijk mee geef als hij achteruit vliegt staat hij gelijk gestrest een paar meter van de trailer af en als ik vast blijf houden komt hij omhoog. als ik hem meegeef en hem ruster terug laat lopen blijft hij met zn voorbenen op de klep. Ik denk dat het gewoon met de hoogte te maken heeft.
Ik ben trouwens op mn hurken in de trailer gaan zitten en heb hem elke keer een klein hapje uit de bak biks laten eten en dan langzaam de bak stukje verder in de trailer, waardoor hij weer een stapje in de trailer zette. Ik ben er niet zo voor om hem op allerlei manieren vast te maken. Dat kan hij niet zo goed hebben. Ben er in elk geval wel achter dat ik met een hoop rust en veel gedult veel bij hem bereik

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:23

Bij de een werkt het welk bij de ander niet dat vastbinden kunnen ze niet omhog komen want ze trekken zich dan naar beneden, Ik doe het liever ook niet op die manier, maar het is niet gemeen en wel snel dus als je echt weg moet. Je zegt zelf dat het met brok en geduld wel wil ga daar dan mee verder

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:32

Ik ben bang dat hij helemaal in paniek zal raken als ik hem vast zet Tong uitsteken Het ging dit keer heel goed, ik hoop de volgende keer ook weer Haha!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:33

Die manier die hier boven werd beschreven, met longeerlijn om zijn buik en dan door halster werkte bij mijn/ en nog steeds perfect. Ze kunnen dan eigenlijk niet omhoog komen en moet zeggen mijn paard wilde op een gegeven moment ook niet. Nou na een keer 10 minuten zo gestaan te hebben liep ze er toch gewoon zonder stress op/in.

Nu moet ik dus wel zorgen dat ik een longeerlijn bij me heb, ik hoef hem nog niet eens om een stang te doen en madam weet het en loopt er zo in.

Maar ja ik heb een ander paard gehad die was een keer geliert met een oranje touw, vergat dat oranje touw na niet dan had je een probleem, maar ik kon het touw aan zijn halster doen en dan om zijn nek gooien en meneer liep er zo in. Hoezo we zijn niet eigenwijs Clown

Waar sta je nu trouwens breitling?

IIg fijn dat hij er nu opliep en hopen dat het zo blijft gaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:44

weet terug op de manege, daar heeft mijn pony en vorge paard ook altijd gestaan, dit was een stukje goedkoper (moet het nu zelf betalen) maar mis toch de luxe van een goede rijbak, springmateriaal en nog een hele hoop luxe die ik op de manege wel heb en waar ik stond niet Haha!