Wat kan ik het beste doen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Wat kan ik het beste doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 17:49

... om het vertrouwen tussen mij en m'n pony te behouden?

Hij is zo fris gewoon, elke keer als ik naar de club rijd (zo'n 10 min stappen) verschiet hij onderweg overal van,
en een rustige stap zit er ook niet echt in . Ook vervelend is dat de weg naar de club langs het industrieterrein ligt en er dus veel vrachtwagens langskomen, en ik ben voort zo bang elke keer dat hij er een keer voor springt ofzo als hij weer eens wegspringt. En zeker nu het weer vroeg donker word en ik de heen en terug weg in het donker moet rijden vind ik het maar niks op straat..

Als ik dan eindelijk bij de club ben, schiet hij elke paar minuten wel weer een keer weg. Ten eerste het rijd niet fijn want ik word elke keer weer 'onderbroken' maar het ergste vind ik, dat er zo elke keer een klein stukje van het vertrouwen weg gaat. Want ik zit er nu ook telkens op met de gedachte 'hij zal dalijk wel weer wegspringen', dus ik zit er lang niet meer zo zeker op, wat ik echt jammer vind, want het rijd veel prettiger als je gewoon lekker je ding kan doen en niet constant in je achterhoofd hebt zitten dat hij dalijk misschien wel weer schrikt.

Het is niet zo dat ik bang van hem ben, maar het vertrouwen is wel afgenomen, en ik ben bang dat het zolang doorgaat totdat ik dus wel bang van hem word, en dat wil ik graag voorkomen.

Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Want een echte oorzaak weet ik ook niet, hij is nu wel hengstig misschien dat het daaraan ligt? Hij staat iets minder op de wei, en als het heel slecht weer is staat hij binnen, maar de laatste tijd hebben wij hier niet echt super slecht weer gehad. Misschien iets lichamelijks? (daar heb ik dus geen verstand van, en aangezien ik er zelf altijd opzit weet ik niet hoe hij loopt) Of moet ik maar 'wachten' tot het over gaat?

Wat kan ik het beste doen??

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:06

als je gespannen op je paard zit merkt hij dat zoiezo en zal daarop reageren. misschien is het wel iets om voor het rijden je paard even te longeren of op te jagen zodat hij zijn meeste energie al kwijt is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:10

Absoluut. als jij gespannen bent, denk je pony dat er vast iets is en wordt hij (trouwens als ze hengstig is is het dus een zij) nog meer gespannen. jij moet juist de leiding nemen en je pony geruststellen. zo van, hup, we gaan vandaag naar de club, niet bang zijn, ik ben bij je, ik zeg wel wat je moet doen. Zelf ook niet reageren op verkeer, net doen of het allemaal heel normaal is. Zingen of fluiten helpt om allebei te ontspannen!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:29

Ja haha ik weet dat het een zij is maar een gewoonte van mij is om alle dieren "hij" te noemen Bloos

Ja maar waarom is hij dan begonnen met dat geklier, dat snap ik dan niet? Eerder heb ik nooit gespannen gezeten, en als ik er zelf niet aan denk, springt ie soms nog weg.

Ook als er bv eerst iemand midden in de bak staat, en die daarna even weg loopt naar de auto dan word ie ook helemaal gek en maakt ie allemaal rare sprongen..

Misschien toch echt energie over?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:53

Kan je hem thuis even longeren voor je naar de club gaat?
Maak buitenritten met een rustig paard erbij. Ga zondags over het industrieterrein als er geen vrachtauto's zijn. En anders loop je met je pony naar de les. touw door het beide bitringen doen dan heb je nog iets te vertellen.En niet alleen, zorg zowiezo dat een van je ouders meefietst.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:43

hij word ouder, en dus sterker , esther.
en hij staat minder buiten, en doordat ze aan het werk zijn en hij dus minder buiten staat , raakt ie zowiezo uit zijn ritme en hij ( ik zeg ook altijd hij bij paarden Tong uitsteken ) krijgt gewoon minder beweging!
longeer hem voor je naar de club gaat eens lekker thuis in de bak, en probeert m tijdens het naar de club stappen aan het werk te houden door hem aan de teugel te rijden vanuit je been, als er een vrachtwagen aankomt, neem dan een klein beetje stelling naar de kant van de weg/ vrachtwagen toe, als ie dan schrikt, springt ie eerder in de berm als op de weg !

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:56

Ja maar als ik longeer voor de les is hij naar een kwartier al uitgeput, omdat hij (door die wintervacht die in opkomst is) meteen begint te zweten Nagelbijten / Gniffelen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:16

Krijgt hij niet te veel krachtvoer? En misschien kan je hem een twee urrtjes van de voren even losgooien of longeren zodat hij de ergste energiegolf kwijt is. Tegen de tijd dat je naar de club moet is hij wel weer een beetje bij. En verder moet je zelf rustig blijven en inderdaad een liedje zingen o.i.d. Hoe gespannener jij zit hoe meer zij het idee krijgt dat er wel wat engs moet zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:17

hoeveel voer je hem dan?

rijd je wel vaker buiten of alleen in de bak, sommige paarden letten overal op( de mijne is er ook zo eentje) en schrikken dus letterlijk overal van!
zelf dus iets meer oplettend zijn, ga een liedje zingen dat helpt ook om je paard rustig te houden. ( omdat je ademhaling dan rustig is, en dat merkt een paard)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:42

Hij krijgt gewoon evenveel krachtvoor als altijd eigenlijk. Hij krijgt er nu wel weer kuilgras bij, maar daar zit toch niet zoveel energie in?

Dat van die twee uurtjes vantevoren is wel een goed idee, maar het probleem is dat ik niet zoveel tijd heb . Ik ben elke dag pas om 5 uur thuis van school, en heb om half 7 les. Min avondeten en zo ben ik meestal pas tussen half 6 en 6 op stal.

Ik heb eigenlijk sinds ik hem rijd (anderhalf jaar ongeveer) altijd al gewoon naar de club gereden, hij was altijd super rustig, gaf nooit nergens iets om. Onder het rijden ook nooit zo'n streken gehad.

Ik zal die tip van dat liedje zingen eens onthouden Haha!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:50

ALs je sportbrok geeft kan je bijv basisbrok geven daar zit iets minder in

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:55

Kan je hem niet longeren en dan met een zweetdeken om naar de les stappen zodat hij ook weer een beetje op adem kan komen?
Als hij dan nog loopt de draken neemt hij je gewoon in de maling!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:58

Als je hem al 1,5 jaar meeneemt naar les mag hij na een kwartiertje echt niet moe zijn!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:14

amondi schreef:
Als je hem al 1,5 jaar meeneemt naar les mag hij na een kwartiertje echt niet moe zijn!

Nee na een kwartier is ook wel overdreven. Bloos Maar op het einde van de les gaat hij gewoon traag op m'n benen reageren en kruipt ie achter de teugel. Dan ga ik ook meestal een even stappen en dan lukt het daarna wel weer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:28

hij moet leren zich niet zo aan te stellen !
gewoon longeren van te voren, dan leert ie die geintjes snel genoeg af, want volgensmij zijn het gewoon geintjes !
de komende les zal ik wel met de auto naar harry toekomen en dan ga ik wel op jou fiets even met jou en mares mee naar de club, dan kan ik eens kijken of ik er wat aan kan veranderen !