Shet in het voorjaar scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Shet in het voorjaar scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:54

Hallo

Mijn moeder heeft een heel lief, schattig, klein propje shet Dit jaar is hij erg slecht uit zijn wintervacht gekomen, zo slecht dat hij nog aardig veel haar had toen het al ruim 30 graden was buiten. Hij stond te zweten in zijn berevelletje. Maargoed, met afspuiten, rossen en met een schuurblok aan de gang, werd het steeds beter.

Nu dacht ik eraan om hem van het voorjaar, of net voor de zomer, te scheren, in de veronderstelling dat hij weer slecht uit zijn vachtje komt natuurlijk. Hij staat nu dag en nacht buiten en van de winter gaat hij 's nachts naar binnen. Het is de bedoeling dat hij volgende zomer voor de kar gaat.

Kortom: wat zouden jullie doen? Scheren? Wanneer? Dekje om? Lachen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:17

mijn shetje heeft hetzelfde probleem,
zelfs in de zomer had ze nog een dikke vacht,
en zweten maar !

als ze dit jaar weer zo slecht uit haar vacht komt overweeg ook ik ook ik om haar te scheren..

maar het is nog niet zover,

even afwachten dus..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 16:19

Het is idd nog niet zover, maar het schoot me weer ineens te binnen, vandaar dat ik het nu al vraag *LOL*

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:21

Ik zou zorgen dat ze extra vitamine en mineralen enzo binnen krijgt die goed zijn voor het verharen, bijvoorbeel brandnetels voeren vitamineshot geven en er zijn vast meer mensen die weten wat nog meer daar goed voor is.
Ik zou proberen niet te scheren. Als je in het voorjaar nog scheert scheer je de goede nieuwe haren ook af en dan komt hij waarschijnlijk ook niet meer mooi in de zomervacht.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:22

Niet na januari scheren!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 16:27

Okidoki, dus ik zou hem in januari moeten scheren? Dan mag ik wel een dik dek voor hem kopen Scheve mond Maar na januari maken ze toch niet meteen een zomervacht aan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:29

Jawel, vanaf Januari beginnen ze (langzaam) te verharen naar de zomervacht.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 16:37

Mijn god, waar ze al niet vroeg mee beginnen Tong uitsteken
Uhmm...ik moet even bekijken hoe ik het dan ga doen Haha!
Mineralen en vitaminen krijgt hij sowiezo...ikkeh...ik kijk wel even Tong uitsteken

Bedankt voor jullie hulp!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:26

Feed-a-coat helpt goed om ze door de verharing te helpen. Goede ervaringen mee.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:21

Brammetje staat bij een boer en hij staat verder in het weiland samen met een hoop andere paarden...wordt dus moeilijk om hem toevoegingen te geven Scheve mond

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:27

Brammetje uit de wei, handje muslie met wat fruit + toevoegingen laten eten. Brammetje weer in de wei Knipoog Of na het werk wat geven...ik neem dan aan dat ie voor de kar staat o.i.d.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:28

Was het zijn eerste winter? Van veulen naar jaarling dus?
Dat gaat vaak wat moeizamer omdat het winter én veulenvacht is.
Dus zal het nu wat makkelijker gaan, maar olie door het eten en en vitaminestootje (is er ook in spuitvorm) helpt ook goed.
Verder kan je het hele jaar door scheren hoor als het moet, geen probleem, bij shows met onze minipaardjes worden ze altijd geschoren.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:06

Eerst de oorzaak opzoeken (BV wormen of een mineralen gebrek)

Met scheren los je in feite niets op behalve dat je dat jaar van de dikke vacht af bent maar de oorzaak komt vaak van binnen uit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:58

judithM schreef:
Eerst de oorzaak opzoeken (BV wormen of een mineralen gebrek)

Met scheren los je in feite niets op behalve dat je dat jaar van de dikke vacht af bent maar de oorzaak komt vaak van binnen uit.

Ben hier mee eens. Als je gaat scheren dan begin februari en inderdaad een dek op. Mijn eigen ervaring is dat de vacht zich wel aanpast aan het werk. Kan nog een zomer duren. Mijn shetten hadden bij aankoop een hele dikke vacht maar nu hebben ze een meer paardachtige wintervacht, lekker kort dus voor een shet. Ze staan in de avond wel op stal, overdag buiten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:00

Ik heb 2 jaar geleden ook een shet geschoren.
en dat was midden in de zomer!
die shet was al 26 ofzo en die kwam dus ook niet meer door haar zomervacht heen en stond heel erg te zweten.
het was gewoon heel erg zielig, want ze had het warm en ze zat ook onder de klitten.
en we konden met het borstelblok aan de gang blijven, maar er bleven emmers vol vanaf komen.
Dus toen hebben we haar geschoren, want het was gewoon te zielig.
Als je pony er echt zoveel last van heeft kun je het doen, maar ik zou inderdaad eerst even naar de oorzaak kijken.

P.S. Lijnzaadolie wil ook heel goed helpen bij het verharen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:01

mijn shet maakt een echte dikke vacht aan,
ik heb de dierenarts en vorig jaar bij gehaald,
er was niks mis met haar gezondheid,
ze heft gewoon een dikke vacht en dan kan het zo zijn dat ze moeilijk verharen zijn mijn dierenarts..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:38

ik heb Zorro afgelopen jaar in april nog geschoren. Hij had een enorme dikke vacht en zweette heel lang na. Hij heeft een supermooie zomervacht gehad dus bij hem maakthet niks uit. Ik scheer hem gemiddeld zo'n 4x per jaar.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:57

Hoe oud is de Shet? Weet je wat mij opviel...dat Shetlanders die ik verzorg of bij ons in de buurt staan op 2 jarige leeftijd slecht uit de vacht komen...Misschien is dit ook wel onzin...maar het was wel apart...

Ik zou hem gewoon scheren als hij weer slecht uit zijn vacht komt, voelt hij zich vast veel lekkerder...

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:50

IvysToeter schreef:
Ik heb 2 jaar geleden ook een shet geschoren.
en dat was midden in de zomer!
die shet was al 26 ofzo en die kwam dus ook niet meer door haar zomervacht heen en stond heel erg te zweten.
het was gewoon heel erg zielig, want ze had het warm en ze zat ook onder de klitten.
en we konden met het borstelblok aan de gang blijven, maar er bleven emmers vol vanaf komen.
Dus toen hebben we haar geschoren, want het was gewoon te zielig.
Als je pony er echt zoveel last van heeft kun je het doen, maar ik zou inderdaad eerst even naar de oorzaak kijken.

P.S. Lijnzaadolie wil ook heel goed helpen bij het verharen!

Kijk bij een shet van 26 vind ik het niet zo heel raar maar verder heb ik uit eigen ervaring dat kleinere pony's toch wat extra mineralen nodig hebben om uit de vacht te komen omdat ze vaak geen of zeer weinig brok bij krijgen en dus vaak net niet genoeg vit/mineralen binnen krijgen.