Hoelang kan vlas blijven liggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Hoelang kan vlas blijven liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:37

Vraag over een vlasbodem. Omdat mijn pony een varken is, heb ik hem op vlas gezet ipv stro. Als ik elke dag de poep en de natte plekken eruit haal, is het wel te doen. Alleen vroeg ik me nu af wanneer het tijd wordt om alles eruit te halen en nieuw erin te doen. Ik hoor namelijk de wildste verhalen! Een half jaar kan het blijven liggen, een jaar, 3 maanden...wat is het nou? Het ligt er nu denk ik 3 weken in, alle vieze plekken eruit en nieuw vlas erover. Het is niet wit meer, meer een beetje bruin. Wanneer is het tijd om het er echt uit te halen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:28

Een kennis van ons heeft het ook, en die had het volgens mij over een half jaar.
Nadeel van vlas is juist dat het zo snel bruin is maar nog wel werkt, het ziet er alleen niet zo lekker meer uit. Daarom blijf ik lekker op zaagesel, ziet er tenminste lekker schoon en fris uit.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:35

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:37

Ik haal elke dag de drollen eruit en om de +-4 weken de pisplek (heb ook wel heel nette pony's die niet alles door elkaar woelen)
Je zou gewoon bij op kunnen strooien (potstal) maar dat doe ik bewust niet omdat je anders na de winter met 20 kruiwagens kan zeulen en daar heb ik absoluut geen zin in. Haha! Ik doe liever beetje bij beetje dan alles in 1 keer.
Het bruine vlas laat ik altijd liggen, het ziet er mss niet zo mooi uit maar het blijft nagenoeg geurloos en droog, ook werkt het als anti-slip. Verse laag vlas wil vaak glad zijn maar met een dun laagje bruin eronder niet en je kan het ook gebruiken om de kantjes op te hogen.
Het bruinige vlas wordt trouwens door je paard wat vermengt met het verse en zo wordt je stal vanzelf mooi voor het oog.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:48

daarom gebruik ik liever rapsodi , vocht trekt echt naar onder dus ook geschikt voor de wat minder nette paarden .. Knipoog
normaal elke dag de poep er uit 1 x per week de hoge bult vocht
en 1 x per jaar trek ik m hele maal leeg
ben van de zomer overgestapt op vlas dacht dat t goedkoper was
ja per baal wel maar in een pak rapsodi zit meer volume en blijft veeeeeeeeeeeeeeel droger !

en heb per dag een kwart krui als ik dat al red
en een keer per week bijna een hele
dat is als mijn paard de hele dag op stal staat

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:47

Ik haal ook elke dag de drollen eruit en om de dag de natte plekken. Maar toch, ondanks dat, wordt het geheel een grote bruine massa. Ik heb mijn hand erop gelegd en het plakt wel een beetje. Echt nat is het niet, stinken doet het ook niet, maar het plakt wel. Dus daarom vroeg ik me af wanneer je nu alles eruit moest halen. Het voordeel van vlas vind ik dat je het gewoon op de mesthoop kan gooien, zaagsel niet. Ik zou niet weten waar je dat moet laten.
Maar voor de mensen die op vlas staan, hoelang laat je het erin liggen. En dan bedoel ik niet de natte plekken, maar het geheel. Wanneer is het tijd om ALLES te verversen?

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:55

ik haal om de drie weken de natte plekken weg en gooi er een nieuw pak bij:D
gaat prima zo en ze staat altijd schoon en droog *LOL*