DRINGEND: hoe ijzer eraf halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeamSpirit

DRINGEND: hoe ijzer eraf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:22

Hallo bokkers,
even een dringende vraag:

Toen ik vanochtend in de starthouding stond met me paardje om te gaan rijden, stond ze op haar voorijzer (erg maf!) en gaf ze er een ruk aan.
Het hele ijzer is in zijn totaal 3 centimeter naar achteren geschoven en het lipje wat normaal aan de voorkant zit van haar hoef, zit nou ONDER haar hoef.
Jullie bergijpen vast dat dit niet echt lekker loopt
Het ijzer moet eraf, maar het lukt me gewoon niet
hij zit egt moervast want hij is vorige week er nieuw onder gezet.

hoe kan ik het ijzer er nou af krijgen???
de msid komt dinsdag pas Verward

ik hoop op reacties!
bedankt!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:36

Je moet ff iets zoeken waarmee je de puntjes van de hoefnagels omhoog kunt tikken, als die nog te vinden zijn.

Dan kun je met een tang het ijzer vastpakken (aan de takken, eerst de ene dan de andere) en er als een soort hefboom gewicht op zetten (nar je toe trekken) zodat je de nagels door de hoef naar buiten trekt.
Als het goed is kan je het ijzer er dan zo afpakken.

Succes OK dan!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:38

ooh thanx OK dan!
aan de ene kant van haar hoef zie je de nagels nog wel, maar aan de andere kant zijn ze naar binnen getrokken.
ik hoop wel dat ik het hele ijzer er dan af krijg en dat ie dan niet half loshangt Schijnheilig
ff me vader erbij roepen Scheve mond
thanx Knipoog

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:43

Nee dat wil wel aardig hoor, dan moet je zo gewoon aan die kant waar je ze kan zien even omhoog tikken als dat lukt, en aan de andere kant zitten ze er toch al in dan, dus dan kan je ze wel doortrekken..

Graag gedaan Lachen En succes nogmaals!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:49

Je moet met een tang het ijzer eraf proberen te halen en zorgen dat alle nagels eruit zijn! Anders kan het gaan ontsteken, succes!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:13

Als de nagels nog gewoon in het ijzer zitten dan trek je die automatisch mee als het goed is, maar dat is idd wel een goede tip..

Best leerzaam, ik heb dit namelijk op school geleerd, nu kan ik het (dan wel via via, maar toch Tong uitsteken) toepassen Haha!:D:D

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:03

Ik zou als ik jou was het ijzer eraf zagen. Hiermee bedoel ik, als er een klein stukje open zit tussen het ijzer en de hoef kun je met een ijzerzaagje de nagels afzagen. Daarna kun je langsboven! de nagels eruit halen met een tang. Let wel op haal de nagels van boven eraf dus niet langs onder anders heb je kans dus dat hele stukken van de hoef mee komen met de nagels!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 18:20

het is gelukt!!!!
super bedankt iedereen en vooral Mariek87 *LOL*
we hadden de nagels omhoog getikt en met een tang het ijzer eruit gewipt!
wat een klus zeg *LOL*
super bedankt!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:39

Graag gedaan hoor, ben blij dat het gelukt is Lachen

@ Peachy, lijkt me net zo makkelijk in de praktijk, met een zaagje.. Bovendien zouden in dit geval dan de nagels in de hoef achterblijven, aangezien ze aan een kant aan de buitenkant niet meer te zien waren..

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:40

Met een hoevenkrabber onder het uiteinde van die 2 punten en dan naar boven trekken...
Gaf mijn smid als tip toen hij ook pas na 2 dagen zou komen en het ijzer half los was....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:06

Met een tang aan de takken trekken, trek je hem zo eruit.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:19

maargoed dat het je gelukt is. Het paard van m'n zus heeft aan precies hetzelfde nog een paar weken een ontstoken hoef over gehouden.. Scheve mond