Een eigen pony: hoe doen/deden jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

Een eigen pony: hoe doen/deden jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:11

Ik heb de laatste tijd vaak een 'discussie' met mn ouders over een eigen pony. Ik heb nu een leasepony, waarvoor we maandelijks dus een bepaald bedrag betalen. Eerst leaste ik een pony 'half' dus iemand anders had de andere helft zegmaar. Dat betaalden mijn ouders helemaal. Maar die pony had spat, en dat werd steeds maar erger. Toen had ik besloten om ermee te stoppen, zo beleefde ik er geen lol aan.
Er kwam een nieuwe pony, die ik met 2 jonge meisjes moest delen. Dat ging helemaal niet goed, ze konden de pony totaal niet aan en voor de pony was het ook niet goed. Het rijden bleef maar slecht gaan, pony compleet gespannen en gestressed, altijd maar weer. Toen heb ik lang met mn ouders erover gepraat en mocht ik de pony uiteindelijk helemaal gaan leasen. Maar ik moest dan wel de helft zelf betalen. Ik had wel zelf wat geld gespaard op mn rekening. Nu betaal ik dus de helft zelf. Dat kan nog voor een aantal maanden, maar als ik geen baantje zoek is het geld over een maand of 5 toch écht op Scheve mond
Over 2 weken word ik 15 en wil ik een baantje gaan zoeken. 1ste vraag is dus: welk baantje is goed te combineren met school en een pony (en ik moet er natuurlijk ook wel wat mee verdienen Knipoog)

De pony staat bij een boer. Die boer heeft een (kleinschalige)pensionstalling en een kleine camping. Nou wil hij Romeo (zo heet de pony dus) en zijn andere pony (die ie ook aan mensen least) gaan inzetten voor de camping, dwz hij wil dat vanaf april de ponys tot 1 uur 's middags ter beschikking staan van de campinggasten.
Daar ben ik dus helemaaaal niet blij mee.... Romeo is ten eerste helemaal niet geschikt voor zoiets. En ik en mn ouders betalen ook een normaal bedrag om hem te leasen. Maar de boer heeft er met mijn ouders over gepraat, en gezegd dat een eigen pony duurder is, en dathet niet eerlijk is anders, dat we helemaal niet veel betalen enz.
Mijn ouders (nouja iig mn moeder) hebben hem gelijk gegeven... maar we betalen wél een normale leaseprijs, rond die prijs ligt het hier in de buurt allemaal.
En zo zijn er nog wel meer dingen waarmee ik het niet eens ben. maar ik heb uiteindeiljk niks over Romeo te zeggen (of ie wel of niet een deken op krijgt, de hoeveelheid voer die ie krijgt, wat er allemaal mee gedaan word, wanneer de DA en hoefsmid komt enz)
Ik wil dus niets liever dan een eigen pony, heb er echt heel veel voor over. Maar mijn ouders zijn het er niet mee eens. Ze vinden het een (te) grote verantwoordelijkheid, wat bijv. als ie ziek wordt?
Ze willen er ook niet meer aan betalen dan ze nu doen (de halve leaseprijs dus, wat ook de halve stallingsprijs is, en ze betalen ook de lessen). Met een eigen pony komen er dus nog wel wat kosten bij: voer, hoefsmid, wormenspuit en inenting (?) en eventuele DA-kosten.

nou dat was een heel verhaal (en waarschijnlijk vergeet ik nog een hoop maar dat kan ik nog wel aanvullen Knipoog), maar mn vraag is eigenlijk: er zijn meer kinderen rond de 15 jaar met een eigen pony. Betalen jullie ouders alles? Of betaal je alles zelf? Hoe doen jullie het? Of voor de iets oudere bokkers: hoe deden jullie dit 'vroeger' Knipoog

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:19

ik heb een eigen pony.. Lachen ik heb de mogelijk om het achter in de tuin te stallen..
de enige kosten die ik heb zijn DA kosten en hoefsmid en voer..
krullen en hooi kan ik van opa krijgen Lachen

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:31

ik heb een eigen paard... maar op kosten van mijn ouders...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:32

Wat voor baantjes je kan doen als 15 jarige naast school: Krantenwijk, folderwijk, vakken vullen in de supermarkt.

Verder boodschappen doen voor oudere mensen of auto's wassen voor een paar 'vaste' mensen en daar iedere week een paar euro voor krijgen...ehm in deze tijd van het jaar de tuin aanharken etc...verzin vanalles

Wat is de leaseprijs van die pony eigenlijk?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:42

Kan je niet nog een andere leasepony zoeken? Op een manege ofzo? Hier in de buurt is het vaak zo dat je dan gewoon de complete stallingsprijs (zo'n 300 euro) betaalt en de manegehouder de rest (da enzo), de pony is dan wel gewoon van jou en wordt niet in de lessen gebruikt. Je zou een krantenwijk kunnen nemen, als je een ochtendwijk neemt heb je de rest van de dag tijd voor school en pony. Ik denk wel dat het heel moeilijk, zo niet onmogelijk wordt om een pony op die leeftijd zelf te betalen eigenlijk. Iig wel hier in het westen, ik kon als 15 jarige echt niet iedere maand 250-300 euro betalen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:47

wat je zelf al zegt: een eigen pony bespaard je veel meer frustratie. zelf heb ik gezien hoe mijn (nog in die tijd) verzorgpony afgemat werd: zij werd ingezet als attractie voor kleine kindjes. na 7 jaar lang dat aan te hebben gezien heb ik dr meegenomen. goed, dit terzijde:
misschien heb je er wat aan: mijn pony kost in de maand ongeveer 135 euro, (stalling is all in., tot nu toe nog geen grootschalige DA kosten gehad,,. komt nog wel) hoeveel betaal je nu voor het leasen? ligt het ver van dit bedrag af, dan zal ik je moeten teleurstellen en ik denk dat je ouders dan gelijk hebben. aan de andere kant: bijbaantjes verdienen in dat opzich best ok: bij een particuliere winkel verdien je meestal meer dan bij de Appie, om het zo maar te zeggen. een cd-winkel? en dan 2 keer per week? krantenwijken E.D zijn leuk, maar leuk voor tijdelijk. heeft je moeder geen vriendin die een winkeltje heeft ofzo? ik ga ervan uit, dat als jij je maximum uur dat je als 15 jarige mag werken, 2 keer in de week doet je best zon 100 per maand bijelkaar kan sprokkelen=de helft voor een redelijke stalling (hier rond amsterdam)

verder moet je je bedenken of je wel ECHT een eigen pony wilt: hie elke dag naar toe gaan, in weer en wind, rottige tijden samen meemaken, bij ziekte E.D,,,

trouwens: hoezo beleefde je geen lol meer aan een pony met spat?!
Laatst bijgewerkt door muiszje op 31-10-04 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:49

Ik snap best dat je een eigen pony wilt, maar ik snap ook het standpunt van je ouders. Als ik jou was zou ik alle voor- en nadelen eens op papier zetten en daarmee naar je ouders stappen, misschien komen jullie dan tot een overeenkomst.
Is het misschien een optie om ergens anders een pony te leasen? Als je een eigen pony hebt moet je daar elke dag naar toe en ben je zo een paar uur kwijt, red je dat met je school? Wat voor pony wil je? Als je een ras kiest wat het hele jaar buiten kan staan kan je een weitje met schuilstal zoeken, dat scheelt een hoop in de kosten. De verantwoording is inderdaad erg groot en wat als je ziek bent wie gaat er dan heen?
Tenslotte nog over een baantje, je kan gaan vakken vullen in de vroege ochtend dat betaald redelijk en dan heb overdag meer tijd voor pony.
Veel wijsheid in je (en jouw ouders) besluit.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:06

Ik heb ook een eigen pony, hij staat bij ons thuis (dus geen pensionkosten) verder betalen m'n ouders alles rond voer, stro, hooi, hoefsmid, dierenarts etc en dure (grote) dingen als een zadel of hoofdstel, maar dan wel voor m'n verjaardag Haha!. Verder als ik persé een nieuw dekje wil betaal ik die zelf voor geld verdient met oppassen en gekregen voor verjaardag. M'n zus is nu 19 en die betaald veel dingen wel allemaal zelf (zadels, hoofdstel). En mn zus en ik doen met heel veel dingen samen.

Maar je moet er wel rekening mee houden dat een eigen pony veel tijd kost en je minder makkelijk even zegt van nou ja vandaag geen tijd, veel huiswerk, of liever iets met vrienden doen. Op vakantie gaan, wat doe je met je pony?

Veel succes

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:09

Mijn pony staat ook thuis en mn ouders betalen alles.. ik koop wel spullen, dekjes, nieuwe halsters, longeerlijnen, en allemaal van die troepjes enzo Knipoog Uhm miss. een krantenwijk? of zaterdagsbaantje?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:10

Mn paard betaal ik zelf. (Mn ouders hebben de aankoop gedaan) Ik werk drie dagen in de week en ga er 1 naar school, waar ik ook voor betaald krijg. Maar voor die tijd had ik nooit een paard kunnen kopen van mn eigen geld. Had wel altijd een folderwijkje om alvast te sparen enz. Maar het enigste qua baantjes zijn folder/krantenwijk of misschien in de supermarkt ofzo. Het is natuurlijk wel zo dat je de tijd die je daar insteekt niet op stal kan zijn.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:15

Ik betaal me eigen pony ook zelf..
heb een bijbaantje(kranten lopen)

daar betaal ik mickl zelf van..
Denk dat een eigen ponyw le beter is dan een lease-pony, dan heb je er wel meer over te zeggen!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:24

Bedankt voor alle reacties (al veel!).
De leaseprijs is 130 euro in de maand. Zoveel kost de stalling voor een eigen pony daar ook.

Ff de vragen beantwoorden:

@Misser: andere leasepony is geen optie. De manege is 3 kwartier fietsen en het lijkt me daar ook niet leuk ivm een 'kliek' meiden die ik niet echt mag.. Hoe het nu is is het verder best wel ideaal: heel dichtbij mn huis, veel uitrijdmogelijkheden, kan het goed vinden met de mensen op stal en er is een verlichte buitenbak dus ik kan (als de bak niet heel nat is) in het donker nog gaan rijden.

muiszje: Ik heb voor deze pony en de pony met spat bijna 1,5 jaar een (grote) shetlander verzorgt. Daar ging ik bijna elke dag heen, door weer en wind, en dat was langer fietsen dan ik nu hoef. Naar mn leasepony ga ik nu ook elke dag, ook door weer en wind, dat is het probleem niet, dat heb ik er zéker voor over Lachen
En waarom ik geen plezier meer beleefde aan de pony met spat: het was gewoon hartstikke zielig. Ik leaste hem samen met een ander meisje. En altijd als dat meisje gereden had liep ie bij mij weer veel slechter. Dat meisje vroeg teveel van hem, toen ze een week weg was liep ie duidelijk minder kreupel. Maar ik vond het echt niet leuk om op een kreupele pony te rijden, ook al waren het alleen nog maar stapritjes door het bos. Maar daar betaalde ik wel mooi net zoveel voor als voor een gezonde pony! Nu word die pony met spat niet meer bereden, en ik poets hem nog een paar keer per week meestal Lachen

Ik vond de tip van kijken of ik bij een ander soort winkel(tje) kan werken wel een hele goeie, daar zal ik zeker eens naar gaan informeren!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:27

Monster schreef:
Ik betaal me eigen pony ook zelf..
heb een bijbaantje(kranten lopen)

daar betaal ik mickl zelf van..
Denk dat een eigen ponyw le beter is dan een lease-pony, dan heb je er wel meer over te zeggen!

Ja daarom wil ik ook zo graag een eigen pony. Ik vertrouw die boer eerlijk gezegd voor geen cent Bloos hij doet toch wel wat ie zelf wil... hij denkt ook erg veel aan geld. Bij zijn andere pony (die die 2 kleine meisjes nu leasen) heeft hij ook een keer zomaar iemand anders erop laten rijden, hij liet diegene er wel voor betalen. Maar dat ging ook met geen of weinig overleg...die meisjes kregen de mededeling dat ze pas s middags mochten komen want 's ochtends zou er iemand anders op hun leasepony rijden! Dat wil ik dus beslist niet, ik heb zoiezo heeeeeele andere ideeen dan hij over hoe vaak en hoe lang en intensief romeo (een jonge en door de vorige eigenaars verkeerd gereden/'verpeste' pony) gereden moet worden...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:28

Ik ben zo'n verwende 15-jarige die een eigen paard heeft en waarvan de ouders bijna alles wat echt noodzakelijk is betalen..
(Nu is het paard wel voor mij en mijn moeder samen gekocht, maar door omstandigheden heb ik haar voorlopig "voor mezelf")
Zelf betalen is op zo'n leeftijd (in deze regio) praktisch onmogelijk. Misschien is het voor jou een idee om op de manege te gaan helpen en in ruil daarvoor minder te hoeven betalen voor stalling/lessen e.d. (of gewoon voor geld, dan kun je daarmee meebetalen Knipoog)

Ze hebben de aanschaf betaald, betalen de stalling, hoefsmid, DA, wormenkuren, tandarts, lessen enz. M'n zadel hebben ze ook grotendeels betaald, maar daar moest/wilde ik ook aan mee betalen En als ik een iets wil hebben wat niet nodig is (2e hoofdstel, meerdere dekjes, halsters, dekens, bandages, borstels, leren laarzen, snoepjes, likstenen, enz.) moet ik dat zelf betalen. Is ook helemaal terecht uiteraard Knipoog
Nu betaal ik ook zelf dingen die echt nodig zijn, omdat ik het onzin vind om mijn ouders die dingen te laten kopen terwijl ik het ook zelf kan betalen (en ik niet altijd een goedkope smaak heb Schijnheilig)

Ik kan me de reactie van jouw ouders heel goed voorstellen, ik heb ook 2 jaar geleased voordat we aan een eigen paard zijn gaan denken. Mijn moeder is in die tijd ook begonnen met rijden en als zij het leuk zou vinden, zouden ze echt serieus over een paard gaan denken. Gelukkig (:D) vond mijn moeder het ook echt leuk en hebben we dus een paard gekocht.
Maar ondanks dat we er goed over hebben nagedacht, gerekend hebben met de kosten enz. vallen de kosten af en toe erg tegen. Wij zijn elke maand toch al gauw 500 euro kwijt.
Nu woon jij in een heel wat goedkopere regio, maar dan reken je ook op minder kosten en dan zal dat waarschijnlijk best tegenvallen.

Op het moment staat Lady bijv. met een blessure en dan krijg DA-kosten er bovenop en andere kosten om te zorgen dat het weer goed geneest..

En anders moet je toch op zoek naar een andere leasepony helaas Lachen

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:28

is het niet heel erg moeilijk om zelf elke maand 65 euro bij elkaar te verdienen. Stel dat je al 3 euro per uur verdient moet je al zo'n 22 uur werken naast je school enz. Wil niet negatief doen, maar ik denk eerlijk gezegt niet dat dat lukt.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:30

ik heb ook een pony en daar betalen mijn ouders alleen de pony zelf, voer, stro en dierenartskosten van. de rest moet ik zelf betalen en mijn zusje ook voor haar pony.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:30

Ohja wat ik nog vergeten was: dat leasen betaal ik dus nu voor de helft zelf. Mijn ouders hebben al wel gezegd dat als ik het qua geld niet red, ik tijdelijk wat van hun kan lenen en dat later terugbetaal, dat gaat dan niet om héle grote bedragen hoor Knipoog

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:31

ikjuh schreef:
ik heb ook een pony en daar betalen mijn ouders alleen de pony zelf, voer, stro en dierenartskosten van. de rest moet ik zelf betalen en mijn zusje ook voor haar pony.

En hoe zorg jij dat je het zelf kan betalen?

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:31

Linardsje23 schreef:
is het niet heel erg moeilijk om zelf elke maand 65 euro bij elkaar te verdienen. Stel dat je al 3 euro per uur verdient moet je al zo'n 22 uur werken naast je school enz. Wil niet negatief doen, maar ik denk eerlijk gezegt niet dat dat lukt.

Dat weet ik dus ook niet, vandaar dit topic, wilde weten hoe anderen het doen, of het haalbaar is Lachen

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:33

Ik heb een eigen pony, staat in de schuur (een paar pallets tegen elkaar getimmerd, vlas ertussen, ton water, hooinet, klaar). Het weiland grenst aan onze tuin en is van de buurman. Mag ik kosteloos gebruiken.
De kosten die ik dus heb zijn: voer, vlas, DA, hoefsmid, tuig etc. Ik betaal alles zelf. Ik ben 21 jaar, mijn ouders betalen mijn studie, dat kan ik zelf echt niet betalen. Ik werk alleen op zaterdag. De ene zaterdag bij de Shell a 5 euro per uur, de andere zaterdag bij een supermarkt a 7 euro per uur. En ik vind het allebei zwaar pokkewerk. Ik hou elke keer in mijn achterhoofd dat ik voor Dancer werk, anders moet ie weg. Dat maakt het werk wat minder klote. Ik moet er wel bij vermelden dat bijna alles wat ik verdien, aan de pony opgaat. Ik hou echt bijna niks over. Ik woon ook gewoon nog thuis. Op die manier kan ik het net opbrengen, zo doe ik het dan ook al 6 jaar.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:35

Misschien kan je er nog iemand bijzoeken, om de kosten zo nog meer te verdelen? Of zoals hier boven al ergens stond, misschien op stal werken tegen korting. Of een krantenwijk nemen en je ouders lief aan kijken dat zij het deel betalen wat je niet red, misschien als je laat zien dat je dat er je echt veel voor over hebt, dat ze je dan nog meer willen helpen.}
Ik zeg ook maar wat hor, hopelijk heb je er wat aan Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:46

Linardsje23 schreef:

Dat is ruim 5 uur per week, dat is denk ik wel te doen of niet? Maar ja, je kan geen pony onderhouden van 65 euro...

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:54

Ja misschien ook wel. Maar het komt naast je school, huiswerk en paard verzorgen er nog wel bij. Maar denk dat het ook persoonlijk is of je die tijd nog over hebt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:55

Als je bij een bejaardehuis ofzo gaat werken kan je ook op zondag werken. Als je dan zaterdag en zondag werkt heb je al weer wat meer. En je krijgt dan ook meer betaald dan door de weeks.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:09

Een meisje uit mijn klas betaald haar paard zelf. Ze is pas 16, maar doet dat dus ook al een tijdje. Is wel een keer blijven zitten Scheve mond