wanneer teren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

wanneer teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:01

mijn ponys staan nu voor het eerst de hele winter buiten. het is best blubberig en ik ben toch wel bang dat de hoeven er onder gaan leiden. wanneer weet je of je moet teren of niet. op mok controleer ik ze geregelt, maar van dat teren kom ik niet uit.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:07

als je hoeven te zacht gaan worden. dan word het tijd dat je ze harder maakt. en dat doe je door te teren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:20

Als je wat met ze gedaan hebt, een gewoonte van maken dat je de hoeven dan ff snel teert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:30

owkeej, ik had wel door dat dat moest als ze zacht worden, maar is het dan zacht als je ze kunt indrukken, of ook al als je met hoeven krabben veel van de hoef kunt afpeuteren zeg maar.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:32

Niet teren! je sluit alles af met teer, gebruik liever iets anders bijvoorbeeld hoef en zool van de paardendrogist..

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:50

TheSam schreef:
Niet teren! je sluit alles af met teer, gebruik liever iets anders bijvoorbeeld hoef en zool van de paardendrogist..

Hier ben ik het geheel mee eens.Teer sluit dus alles af waardoor bactierieen meer kans hebben.Dus meer kan op rotstraal enzo.
Teer werkt dus ook echt alleen het best op het moment dat de hoefsmid zijn/haar hoeven heeft gedaan dag later heeft het al geen nut meer.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:56

TheSam schreef:
Niet teren! je sluit alles af met teer

Volgens mijn hoefsmid is teer grappig spul Knipoog ; volgens hem beschermt het de voet tegen vuil en zuren, maar ademt het wel.
Wel eerst goed schoonmaken met water en eventueel eerst de stralen even ontsmetten. Goed laten drogen en dan teren (hoeft niet zo dik).
Je kunt dit ook preventief doen als je denkt dat de omstandigheden niet optimaal zijn.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:05

TheSam schreef:

ik ben het hier ook meer eens. mijn hoefsmid heeft gezegt teren kan wel maar dan alleen als ik geweest ben. en daarna ok zeker niet te lang meer doorgaan want je sluit alles af en dan maar je het nog erger dan dat het al is

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:12

Mijn smid adviseert 1 keer per week teren(als ze nat zijn dan he)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:18

texeenmaikey schreef:
en daarna ok zeker niet te lang meer doorgaan want je sluit alles af en dan maar je het nog erger dan dat het al is

Je moet het laagje ook dun houden, anders ademt het inderdaad niet meer.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:21

TheSam schreef:

ik gebruik ook hoef en zool maar dan van cavalor; heel goed spul
volgens mij werkt het beter als teer en werkt het ook tegen de bacterieen.
Maar is dit niet een topic voor medisch? Lachen