Hoe lang gaat een hoofdstel mee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Hoe lang gaat een hoofdstel mee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:09

Dat vraag ik me nou echt af, en dan ook afhankelijk van welk merk jullie hebben en hoevaak dat je per week rijd ( gemiddeld )

Mijn HH hoofdstel, van 70 euro.. is vandaag na iets meer dan 1 jaar overleden. Er is een riempje bij het bit afgebroken. Nu vraag ik me af of ik hem moet laten repareren, of dat ik beter meteen een nieuwe kan kopen. Mijn moeder had een goedkoop hoofdstel (40 euro) dat ook op die plaats was gebroken. ze heeft het toen laten repareren maar een week of wat later was het hoofdstel weer op die plaats kapot.

[edit: ik poets mijn hoofdstel iedere 4 weken, grondig en soms zelfs eerder als hij een beetje droog word. En ik rijd 4 keer per week Schijnheilig ]
Laatst bijgewerkt door Flutterby op 30-10-04 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:12

Na 1 jaar lijkt me wel erg snel om stuk te gaan voor een hoofdstel... Ik heb mijn hoofdstel namelijk overgenomen van iemand die er toen al 7 of 8 jaar mee reed! Ik zou het dan laten repareren, het zal wel een frabricagefout zijn dan.
Ik weet trouwens niet van welk merk mijn hoofdstel is. Ik rijd er 1 keer per week mee.

Grtz Mirjam.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:14

Ik had hiervoor een kiefer Heb ik doorverkocht. die heb ik toen voor 250 gulden gekocht en vijf jaar gehad.. Hij doet het nog steeds heb ik gehoord Lachen... En nu heb ik weer een kiefer gekocht. Mijn paard is op zijn keelriem gaan staan. Nu ik deze wil laten maken is het heel gedoe. Heb schijnbaar een speciaal riempje.. Met sluitingen aan beide kanten en met ronde gespen afgewerkt... Dus wacht al twee maanden op de kieferfabriek Knipoog.. Verder hoop ik dat ie er nog wel een paar jaartjes mee doet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:31

Ik heb een hoofdstel wat denk ik toch wel zeker een jaar of 3 oud is. Merk weet ik niet. Niks kapot of wat dan ook.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:40

Ik heb een imperal riding hoofdstel dat al iets van 5 jaar oud is. Hij is wel wat lichter van kleur geworden, maar hij is nog soepel en heel. HIer rijd ik iedere dag mee. Ik heb ook nog een Dobert hoofdstel waar ik alleen wedstrijden mee rijd, die kan ik bij wijze van spreke zo nieuw weer in de winkel hangen. Mijnalledaagse hoofdstel maak ik niet zo heel vaak schoon, wel elke dag even zweet eraf met vochtige handdoek, en mijn wedstrijdhoofdstel wordt voor iedere wedstrijd blinkend gepoetst en na de wedstrijd afgedaan met doek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:42

Als je hoofdstel het nodig heeft iedere maand gepoetst te worden si de kwaliteit zoiezo al bagger. Daarbij is harry's horse neit zo super in hoofdstellen en is 1 jaar erg kort. Ik heb hoofdstel gehad dat er na 7 jaar nog super uitzag en soepel was enzo, alleen kan ik mezelf niet stoppen ieder jaar eentje te kopen, haha.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:49

ik denk dat ik het record heb 30 jaar ong. mijn moeder gebruikte het dertig jaar geleden en is nu nog ik goede staat teugels niet maar het ging om het hoofdstel he

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:03

Ik heb een hoofdstel wat ik nu al ruim 7 jaar dag in dag uit gebruik. Soms zelfs meer dan 1x per dag. Gebruik het voor beide paarden. Je moet het natuurlijk wel af en toe een oliebeurt geven. Al heb ik dat met dit hoofdstel alleen in het begin gedaan.

Mijn moeder heeft ook een hoofdstel dat misschien al 20 jaar in gebruik is.
Het geheim is denk ik goed onderhouden. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:33

Ik heb destijds een hoofdstelletje van 30 gulden gekocht, mijn bit was zelfs nog duurder, want dat kostte 35 gulden.
Ik heb dat hoofdstel nu 10 jaar en het is nog heel en gaaf. Er zit inmiddels wel een andere neusriem op, niet omdat de andere stuk was, maar omdat ik deze mooier vond staan bij Duvel. En er zitten andere teugels op, bij het hoofdstel zaten dressuurteugels en die glipten steeds door mijn handen heen, ik heb er 3 jaar geleden leren springteugels opgezet. Die andere teugels waren nog niet versleten, die zitten nu bij een van de manegepony's aan het hoofdstel.
In het beging heb ik het hoofdstel heel veel schoongemaakt en gevet, tegenwoordig doe ik dat niet meer zo heel vaak, maar het ziet er echt nog goed uit.
Ik rijd er mee door de zee, in de regen, alles!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:39

Ik heb 2 (erg goedkope, +- 30 euro) hoofdstelletjes, de ene is 4 jaar oud, de andere 3 jaar. Van de ene, een wit onderlegde van Horselover, is het leer heel lelijk en de gespjes ontzettend verroest, maar hij is nog wel helemaal heel, ondanks dat ie ook erg veel gebruikt is. De andere heb ik nu nog als trainingshoofdstel, ik heb het sperriempje eraf gesloopt (niet nodig), maar verder is ie 100%, leer is supersoepel. Dit hoofdstel hou ik ook lekker voor de training, ondanks dat ie erg penny is (paardje op de frontriem), ik heb hem ooit gewonnen met een onderling en ben er van overtuigd dat ie geluk brengt Haha!
Voor de wedstrijden heb ik een Pagony Special, die blijft ook supernetjes.

Het kan trouwens best eens gebeuren dat er een riempje knapt, maar na een jaar is wel heel snel Verward

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:40

ik had voorheen ook vaker iets goedkopere hoofdstellen,na tijdje zag het leer er vies uit enzo en blijf je nieuwe kopen.
ik heb toen twee gekocht,eentje van imperial riding (100 euro) en eentje van kieffer (160 euro) maar merk het wel meteen,ze blijven heel mooi en gaan lang mee.
die van imperial riding heb ik nu 3 jaar en ziet nog uit als van nieuw Lachen

rij ermee door regen,komt zand op enz maar blijven goed Lachen

ligt dnek ik ook beetje eraan hoe je het onderhoud.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:43

Het hoofdstel van Andrew is tien jaar oud, al heel wat aan gekauwd maar nog steeds heel. wel is de neusriem al wat ingescheurd bij het stukje wat door de gesp gaat. Maar ik maakte het dan ook niet altijd schoon en droog na het rijden en invetten deed ik ook niet altijd trouw. Hij is wel eens stuk geweest bij de aansluiting van de neusriem, maar dat kwam omdat ik hem daaraan vast had gezet toen ik even een hek dicht moest maken Schijnheilig Tja, het is natuurlijk geen halster... Als ze er aan trekken/hangen, knapt hij los. Maar dat was met 5 minuten gerepareerd bij de fietsenmaker en kostte ook maar 5 gulden.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:50

Ik snap dat niet, ik doe echt veel meer aan onderhoud dan jullie. hij zag er als nieuwe uit en hij breekt gewoon spontaan af.. ( ik zie opeens mijn verzorgpony zonder iets rondlopen.. heel erg fjn, not ) Misschien heb ik wel pech, want het was echt een goede kwaliteit leer enzo.. Scheve mond

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:05

hmmm 15 jaar oud, merk Döbert, wel teugels, sperriempje vervangen en omdat ik dat mooi vond een brede neusriem bij gekocht (Imperial riding) nadeel is, dat ik nu dus twee neusriemen verder ben, dat leer lubbert veel meer uit.
Aan de ene kant wil ik een ander hoofdstel kopen, maar hij is verder nog helemaal perfect, dus mischien dat ik nog eens een keer een mooie frontriem (en dan ook weer een neusriem ?) aanschaf, mischien dan toch weer van Döbert. (moet alleen nog een winkel vinden die een beetje uitgebreide collectie kan aanbieden)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:08

ik heb een 8 jaar oud hoofdstel van harry's horse oid(iig geen duur A-merk) en dat is nog perfect, is heel veek gebruikt maar is nog helemaal goed!

een kieffer hoofdstel van 4 jaar oud, steeds losse naadjes

een Imperial hoofdstel van 1,5 jaar oud, wat niet meer mooi zwart is, dus geregeld met zwarte leerverf behandeld moet worden....

zou bijna denken dat goedkope merken bij mij langer meegaan!

heb ook een heel mooi Kieffer S&T hoofdstel, helaas door blessure paard nog niet echt mee gereden Verdrietig

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:09

Ik heb 15 jaar met een Stubben hoofdstel gedaan.
Op een gegeven moment heb ik het weg gedaan omdat ik een ander model (met superbrede neusriem en mooie frontriem) op het oog had.
Maar versleten was het nog lang niet, het zag er nog bijna uit als nieuw.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:12

Ik heb een hoofdstel van 40 euro (westernhoofdstel), gewoon een simpel trainingshoofstelletje en daar doe ik al 2 jaar mee. En zal ik je eens wat vertellen: ik doe er helemaal NIETS aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:16

ik heb 2 hoofdstellen die al meer dan 20 jaar oud zijn..volgens mij zijn die van stuben..ik poets ze bijna nooit Bloos maar ze zijn nog steeds soepel....en mijn andere hoofdstelletje heb ik nu 11 jaar en is ook nog steeds in prima staat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:46

Ik heb 1 van m'n hoofdstellen nu drie jaar, is zeer vaak gebruikt (ong. twee jaar lang elke dag, nu 1 a 2 keer per week) geen slijtage plekje op te vinden en nooit iets aan kapot gegaan, het is een Stübben hoofdstel.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:50

ik heb mijn hoofdstel al zeker een jaar of vijf. en het is nog zo goed als nieuw. en verzorgen dat doe ik twee maal per jaar. niet meer anders slijt het sneller. ik moet er wel bij zeggen dat het een western hoofdstel is.en ik gebruik het bijna iedere dag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:55

Ik heb mijn eerste hoofdstel nog steeds, al gebruik ik het nu niet meer. Het was een goedkoop ding van ik denk een gulden of 30. In 1977 aangeschaft, voor mijn toenmalige 2 jarige Fjord. Met goed onderhoud gaat zelfs een goedkoop hoofdstel dus jaaaaaren mee.
Mijn huidige hoofstellen zijn ook allemaal minstens 7 jaar oud. Ik kan me tenminste niet heugen wanneer ik voor het laatst een hoofdstel heb gekocht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:03

Sall schreef:
hmmm 15 jaar oud, merk Döbert, wel teugels, sperriempje vervangen en omdat ik dat mooi vond een brede neusriem bij gekocht (Imperial riding) nadeel is, dat ik nu dus twee neusriemen verder ben, dat leer lubbert veel meer uit.
Aan de ene kant wil ik een ander hoofdstel kopen, maar hij is verder nog helemaal perfect, dus mischien dat ik nog eens een keer een mooie frontriem (en dan ook weer een neusriem ?) aanschaf, mischien dan toch weer van Döbert. (moet alleen nog een winkel vinden die een beetje uitgebreide collectie kan aanbieden)

Dan kost een neiuw hoofdstel denk ik bijna hetzelfde als je een losse mooie neusriem en frontriem koopt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:13

Fellor schreef:
Dan kost een neiuw hoofdstel denk ik bijna hetzelfde als je een losse mooie neusriem en frontriem koopt.

Heb je waarschijnlijk ook wel weer gelijk in... Vind zo'n BR swarofski frontriem ook heel sjiek.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:15

Ik heb mijn hoofdstel al 7 jaar.. en daarvoor had de vorige eigenaar di eook al een tijdje want de neusriem was al helemaal kapot ( gevluchten waren verf stukjes af enzo) maar wel goed te gebruiken.

Merk weet ik niet staat er ook niet op

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:20

Zo'n 10 jaar doe ik al met een merkloos dingetje van 30 gulden. Verder zijn we wel eens wat hoodfstellen eerder gesneuveld. Bijvoorbeeld doordat je eraf valt en paard gaat op de teugel staan.
Bij goed gebruik gaan de stiksels op den duur los, het leer blijft wel goed. Wanneer de stiksels losgaan is niet te zeggen. Soms blijven ze gewoon altijd goed, soms zijn ze zo stuk na een paar jaar.