Wel of niet scheren???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Wel of niet scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 14:00

Ik zit in dubio.

Ik wil heel graag doorrijden deze winter en van het voorjaar de eerste wedstrijdjes rijden. Nu merk ik dat Lisje behoorlijk bezweet is na het rijden en werkelijk niet droog te krijgen is.

Gister is ze na mijn les zeker een uur uit gestapt en heeft vervolgens nog een half uur met zweetdeken op gestaan. Daarna heb ik haar nog droog gewreven en hoewel ze nog niet helemaal droog was toch maar de deken op gedaan, het werd anders wel erg laat.

Vandaag heb ik een buitenritje gereden, wederom een erg nat paard. Nu in totaal anderhalf uur gereden waarvan de 1e 10 minuten en de laatste 3 kwartier gestapt en ook tussendoor nog stukjes gestapt. Ik heb haar nu 20 minuten onder zweetdeken gezet en daarna was ze redelijk droog.

Conditioneel is Lisje prima in staat om dergelijke ritjes vol te houden, hoewel ik merk dat ze de laatste tijd ook eerder buiten adem is. Ze heeft ook vanaf de tijd dat het onder de 15 graden overdag is een regendeken op.

Scheren klinkt dus als de oplossing. Nu is het alleen zo dat ze nog nooit geschoren is en ook in de winter overdag buiten staat. Zou ze hier geen kou van gaan vatten (uiteraard staat ze onder een goede deken)? Ook ben ik bang dat de zwarte vlekken (lelijk)grijs gaan worden. En als laatste vraag ik mij af of ik de benen wel netjes over kan laten gaan in het geschoren bovenlichaam (sokken gaan er niet af)...

En als ik zou moeten scheren welk model dan???

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:09

Wij hadden met de merrie van mijn zus hetzelfde probleem En we hebben haar gister dus geschoren. Er kwam me toch een pak haar vanaf!
We hebben er bewust voor gekozen om de benen ongeschoren te houden en haar hoofd ook. Ze staat in een buitenbox en is toch wel veel buiten, vandaar. Wel is het mooi overlopend gemaakt, zodat ze niet van die dikke plukken heeft waar het ophoudt.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:18

Mijn paard heeft ook alweer een erg dikke wintervacht! Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik er mee aan moet, andere jaren heb ik um wel geschoren, maar ik wacht daar het liefst zo lang mogelijk mee...., anders kan ik hem straks 3 keer scheren!
Als mijn paard geschoren wordt, laat ik meestal de beentjes en z'n hoofd ook scheren, vind ik wel mooier staan! Waarom doen jullie dat niet?
Ik denk trouwens ook dat je paard nu nog erg zweet, omdat het nog best wel warm is buiten vooral gister en eergister was mijn paard ook veel eerder bezweet dan normaal! volgende week schijnt het kouder te worden.... misschien zweet je paard dan minder! Het is wel jammer eigenlijk als je paard nog nooit geschoren is om het nu wel te doen, want dan zit je er vanaf nu elk jaar mee...!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 14:23

Ik wil zelf de benen niet geschoren hebben omdat ze mooie sokken heeft en die wil ik er graag aanhouden, het blijft een tinker...

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:23

ow oke! Ja dan snap ik het natuurlijk! Dat zou zonde zijn....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:26

Vraag het eens aan supertje. Die heeft haar Tinker Jordy ook geschoren. Volgens mij staan er ergens foto's van op bokt. Zal even de link opzoeken, dan krijg je een idee Knipoog
[ITP] Jordy is weer kaal!

ilsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:34

Ik heb mijn fjord 1 week geleden ook geschoren om dezelfde reden als dat jij je paard zou willen scheren.
Ik moet zeggen, het is heerlijk!
Na het rijden is hij nog amper nat, hij loopt wat vlotter en koud heeft hij het volgens mij niet. Die van mij heeft nu een 200 grams deken op en afhankelijk van hoe streng de winter is krijgt hij een dikkere op. De benen en het hoofd zijn niet geschoren,maar op zo'n manier dat het niet benen met een paard zijn maar een paard met benen. Met haar vond ik liever,maar ben toch blij dat hij nu kaal is!

Succes met beslissen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:44

Gewoon doen hoor! Scheelt een hoop werk en als je een goeie winterdeken voor haar hebt kan het prima. Vooral als je nu doorrijdt (ze is nu tenminste lekker aan de gang Knipoog ) qua wedstrijdjes enzo.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:16

Gewoon een dikke deken, en goed je deken erop met los en uitstappen

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:19

doen hoor!
die van mij gaan ook lekker geschoren worden Lachen .
Sneller droog, en minder werk met poetsen Tong uitsteken

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:20

Als je je paard 1 keer laat scheren in de winter dan kun je heel wat maandjes vooruit. Natuurlijk kun je het 2 of 3 keer doen maar als je hem maar 1 keer laat scheren dan komt hij zo en zo niet meer vol in de winterharen en zal je hem dus ook niet kletsnat meer rijden is mijn ervaring.
Als je de beentjes en het hoofd niet meescheert dan kan je paard zeker nog naar buiten toe (die van mij gaat helemaal kaal de wei op maar met regen hou ik ze leiver binnen) natuurlijk moet je een goed warm deken op doen maar dat spreekt voor zich.

Toen ik mijn paard voor de eerste keer geschoren had moest hij er wel aan wennen, hij had het wat kouder dan anders terwijl hij onder geode dekens stond.

Als je intensief traint is het een goede oplossing verder ziet het er wat verzorgder uit dan een dik pak haren en daarnaast kan je paard ook minder snel een kou pakken omdat hij droog op stal gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:29

Volgend jaar eerder beginnen met een deken opleggen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:17

ik heb het helemaal niet op dekens. mijn paarden staan buiten gewoon zonder deken hoor. ze hebben dan wel een afdak.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:26

Wij scheren de Welsh Cobs helemaal, maar laten alleen de sokken zitten. Maar die staan wel op stal.
Maar als het paardje buiten moet blijven zou ik de benen liever niet scheren. En bij het hoofd ook niet helemaal. Dan hebben ze het niet zomaar koud. En kunnen ze best buiten blijven.
Ik ken iemand die scheert een dekenmodel. En die pony blijft met deken ook heel de winter buiten. Niet zo mooi, wel functioneel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:49

als je de mogelijkheid hebt kun je ook een lengte van de haren laten staan ipv helemaal kaal. maar zo'n scheerapparaat is moeilijk te vinden, dan moet er al een speciaal opzetstuk gemaakt zijn.
ik kan me indenken dat je wilt scheren, en als ik jou was deed ik een soort dekenmodel inclusief hals.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:52

WenK schreef:
Ik wil zelf de benen niet geschoren hebben omdat ze mooie sokken heeft en die wil ik er graag aanhouden, het blijft een tinker...

als ik mijn benen niet scheer lijk ik op de verschrikkelijke sneeuwvrouw....

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:55

Mijn IJslander is nu ook al nat bij de hals als ik hem uit de wei haal of alleen al stap, midden op de dag... Bloos! Wij scheren niet... De paarden staan 24/7 buiten, dus het is onhandig; je moet veel verschillende dekens hebben wat duur is, en als ze altijd buiten staan gaan die dekens ook erg snel kapot... Ik doe nu af en toe een lichtgevoerde waterdichte winterdeken op voor de nacht als hij echt helemaal nat is en het wordt al donker als ik thuis kom. Lachen Zelf vind ik het dus onhandig om met dekens te gaan werken. Alleen als het echt superkoud is en hij is helemaal nat krijgt ie gewoon 's nachts een deken op, normaal gesproken krijgt hij geen deken op... Dit vind ik een prima methode. Als je scheert moet ie altijd een deken op, en ik zou dan ook problemen hebben met als je rijdt en het regent of waait heel hard dat je paard het dan juist tegenovergesteld, te koud, krijgt als ie geschoren is... Dus, nu hoef je daar niet bang voor te zijn met lange vacht, en als ie nat is en het is koud en hij moet het land nog op, dan kan ie gewoon voor de nacht een lichtgevoerd winterdekentje op. Lachen (het gaat er bij mij vooral om dat het winddicht en waterdicht is, aangezien hij nog weleens in de regen gaat staan, en het waait nogal hard bij ons, het is vrij open. dus als ie dan tot op het vel nat is, ben ik toch bang dat ie wat krijgt ofzo...)

Van het voorjaar wil ik wel scheren maar dat ivm endurance-rijden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:00

NotNice schreef:
als ik mijn benen niet scheer lijk ik op de verschrikkelijke sneeuwvrouw....

Volgens mij ging het over een paardebeen, maar leuk om te weten Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:17

Pellie schreef:
als je de mogelijkheid hebt kun je ook een lengte van de haren laten staan ipv helemaal kaal. maar zo'n scheerapparaat is moeilijk te vinden, dan moet er al een speciaal opzetstuk gemaakt zijn.
ik kan me indenken dat je wilt scheren, en als ik jou was deed ik een soort dekenmodel inclusief hals.

Wij hebben een Aesculap, hier kun je wel iets aan regelen.

@WenK: Ik heb mijn fries ook geschoren, ik scheer de benen ivm de sokken tot net onder de knie rondom tegen de haren, dan met de haren mee aan de voorkant om een een overgangetje te maken. De achterkant van de benen scheer ik met de haren mee tot net op de sok. Dan worden de benen mooi strak en komt die sok mooier uit Tong uitsteken

Onder de zwarte vacht is trouwens weer mooi zwart onderuit gekomen Knipoog En als je een waterdichte deken hebt voor je paard kan hij er prima mee naar buiten van de winter.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:11

hmmm met die aesculapen is het nog erg minimaal in lengteverschil. wij hebben er hier ook eentje liggen waar mijn vriendje nog een opzetstuk bij zal maken... ooit. Schijnheilig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 01:06

Ik heb mijn shetlanders nog nooit geschoren en heb zo een hele natuurlijke deken voor ze. Met het werk zijn ze wel nat maar als ze regelmatig rijden wordt hun vacht sowieso niet zo dik. 's Nachts staan ze wel binnen, overdag buiten. Na het werk lekker droogwrijven met een paar plukken stro en dan er een dik pak stro op. Veel sneller droog als met deken. Voor hooguit gemiddeld dat ene uur per dag dat ik gebruik van ze maak hoeven mijn pony's niet de andere 23 uur met een ongemakkelijke deken rond te lopen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 09:28

@ Sammie: Als ik eerder een deken opleg staat ze er onder te zweten.

@ Roskur: Ze heeft sowieso 's winters al een deken op. Altijd waterdicht en afhankelijk van de temperatuur gevoerd of ongevoerd.

@ Starbreeze: Dank je wel, had echt geen idee hoe je dat met de sokken netjes zou kunnen doen.

Ik zelf zou het liefst gelijk helemaal scheren (op een "gelpadje" na). Een stalgenootje zei echter dat je een paard wat je voor de eerste keer scheert nooit gelijk helemaal kunt scheren...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:46

hoe zou Lisje over het scheerapparaat denken????? Verward
Ik dacht dat Morrie er geen probleem van zou maken, maar toen martine even z'n brandmerk uit wilde scheren vorig jaar, flipte hij verschrikkelijk en hij is altijd zo gemakkelijk met alles....

kan je van de week uittesten, want Martine gaat 2 dagen scheren, welke dagen weet ik ff niet meer

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:55

Morgen in elk geval. Ik denk dat Lisje er wel ok mee is, zolang je niet te veel aan de benen of het hoofd zit... Is een kwestie van uit proberen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:09

Nog meer mensen die interesse hebben in scheerpatronen stuur me een pb-tje met je e-mailadres.