Waar op letten bij aankoop jong dressuurpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manon 2

Waar op letten bij aankoop jong dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 09:26

Ik ga mee met een vriendin morgen die begint met haar zoektocht naar een leuk jong dressuurpaard. Een driejarige, wel onder het zadel, met aanleg voor dressuur.

Op welke dingen kun je letten qua bouw?

Op welke dingen kun je letten tijdens het rijden, ervan uitgaand dat het paardje kort onder het zadel is.

Waar kun je op letten qua gangwerk los en onder het zadel?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:10

Of het klikt! Ruime gangen natuurlijk, leuk karakter, voetjes geven, borstelen. kent hij dat wel of niet, hoe is de opvoeding van het beest, etc. Hoe gebouwd, een slungel of is hij al in proporties. Het beste is toch iemand meenemen die meer ervaring heeft met jonge dieren.
Desnoods neem je een videocamera mee, zet alles op film en bekijk die samen met een deskundige op dit gebied.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:12

of fototoestel meenemen!
dat deden wij althans...
verder kan je de bouw van een goed dressuurpaard op een plaatje meenemen.
verder vind ik ruime gangen erg belangrijk.
en dat ze niet hele harde hulpen hoeft te geven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:46

ik heb ze horen zeggen (of dat waar is weet ik dus niet zeker) dat je aan het schouder kan zien of hij goed kan strekken.
een schuine lange schouder zou beter zijn als een steile rechte.... Scheve mond

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:54

inderdaad, kijk een beetje naar de gaard van de schouden, de achterhand etc. Waar bij mij altijd alles valt of staat is de schwung. Dat het paard lekker los in zijn lijf kan bewegen, lekker soepel. Van een driejarige moet je in principe niet echt verwachten dat het al een megakrachtpatser is. Of het moet een erg compact paard zijn, dat moet je smaak zijn (niet echt de mijne) Aan de gangen kun je in principe een heleboel maken (of breken natuurlijk Knipoog ), als die schwung er maar inzit!
En natuurlijk het karakter.
Een video maken is inderdaad verstandig, heb ik ook gedaan.. Als je ergens gaat kijken voor een paard is het altijd spannend, en zo kan je thuis op je gemak nog eens nakijken, zonder de eigenaar met praatjes erbij enzo.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:43

vamp schreef:
verder kan je de bouw van een goed dressuurpaard op een plaatje meenemen.

En dan wil je daar ter plekke gaan "vergelijken" ofzo?
Ik zou lekker iemand meenemen die er verstand van heeft, of FILMEN (anders zie je nog niets van de bewegingen enzo) en het vervolgens laten zien aan iemand met veel verstand van jonge paarden. Maar diegene met het verstand ervan heb je zoiezo nodig lijkt me...

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:04

Ruime bewegingen van voren hoeft niks te zeggen...
Je moet kijken naar zijn achterbenen. Of hij beetje schuin achterbeen heeft. Of juist hele steile.. Schuin achterbeen treedt beter onder. Hij moet idd los door het lichaam zijn.
Kijken naar evt. onregelmatige bespiering.. Naar zijn halsaanzet.. Hoe lang de hals is. Hoe de aanzet van de kaak is. Hoe lang zijn rug is...
zet zijn ene achterbeen voor de andere en kijk of hij 'm zelf terug zet..
Trek 'm aan de staart opzij en kijk of hij opzij stapt om zichzelf in evenwicht te houden... enz enz enz..

Een kenner meenemen kan helpen.

veel plezier en succes..

Groetjes joyce

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:49

Filmen!!! En iemand meenemen die er verstand van heeft!!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:18

Mooi vierkant model, mooi aflopend kruis en een schuine schouder. Rechte benen eronder en een mooie rug en lendenpartij. Verder inderdaad naar beweging kijken. Kijken of hij echt niet korter loopt met een been, of hij zijn achterhand er wel lekker onderzet en of hij zijn schouder wel lekker naar voren kan gooien.

Zo'n schuin achterbeen is wel leuk, maar ik heb liever gewoon een mooi recht achterbeen met de juiste hoekingen. Dus geen steil achterbeen, maar recht!

XxhorsexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:24

3 jar?? Die ken je noch nie berijden, or :@

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 19:46

Deskundige meenemen, natuurlijk! Maar ik wil gewoon graag ook wat info hebben Lachen.

Ik vraag me ook af of een 2,5 jarige die nu aan de hand veel schwung toont omdat hij misschien ook wat opgefokt is, dat ook onder het zadel zal gaan doen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:02

XxhorsexX schreef:

Verward

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:19

XxhorsexX schreef:

Hij zal nog maar pas op de inburgeringscursus zitten.

Rakkertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:18

amondi schreef:
Of het klikt! Ruime gangen natuurlijk, leuk karakter, voetjes geven, borstelen. kent hij dat wel of niet, hoe is de opvoeding van het beest, etc. Hoe gebouwd, een slungel of is hij al in proporties. Het beste is toch iemand meenemen die meer ervaring heeft met jonge dieren.
Desnoods neem je een videocamera mee, zet alles op film en bekijk die samen met een deskundige op dit gebied.

idd, hier ben ik het helemaal mee eens

Rakkertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:19

XxhorsexX schreef:

Verward Weleens gehoord van vanaf 3 jaar zadelmak? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:58

amondi schreef:
Hij zal nog maar pas op de inburgeringscursus zitten.

OK dan!

Bedenk wel dat een paard dat heel groot en spectaculair draaft later vaak wat moeilijker te sluiten is.
Ik wil bij een 3,5 jarige al kunnen voelen dat hij zijn achterhand er goed onderschuift als je hem een paar pasjes terug rijdt en dat hij echt vanuit de achterhand vertrekt als je weer naar voren rijdt.
Ook wil ik voldoende ruimte tussen de kaak en hals/nek zodat hij ruimte genoeg heeft om af te buigen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:52

Manon 2 schreef:
Ik vraag me ook af of een 2,5 jarige die nu aan de hand veel schwung toont omdat hij misschien ook wat opgefokt is, dat ook onder het zadel zal gaan doen.

Dat is voor mij ook de reden om naar een zadelmakke te gaan kijken. Sommige paarden vallen zo verschrikkelijk tegen onder het zadel.