Waar laten jullie je mest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Waar laten jullie je mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:13

Hallo,
Even een vraagje. waar laten jullie de mest? We hebben per week best veel mest van 6 paarden. We hadden eerst een man die het wel wilden hebben, maar hij heeft nu genoeg. Nu hebben we een beetje een mestoverschot. Heb al tuinders enzo gebeld, maar het lijkt of niemand de mest kan gebruiken. Door een bedrijf op laten halen is ook een optie, maar de prijzen lopen sterk uiteen. Wat is een goedkope oplossing? Het gaat op best veel mest van 6 paarden, dus de Kliko is geen oplossing.
groetjes Cindy

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:20

Ik laat het op halen door de Loonwerkers, die spreiden het bij de boeren over het land. Dat kan dus maar 2 keer per jaar, in het voorjaar voor het zaaien en in het najaar na het oogsten.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:25

Soms kan je het door een loonwerker op laten halen, op het moment dat een boer in de buurt zijn land wil bemesten.
Dat was de oplossing die ik had bedacht, totdat bleek dat die loonwerker met zijn spullen niet over ons pad paste.

Nu probeer ik het af te voeren met de kliko, via collega's die mest in de tuin willen en de rest laat ik composteren en verwerk ik op de wei en in de tuin. Wegbrengen naar de vuilstort is erg duur (17 euro per halve kuub!) en bovendien heel veel werk, dus dat viel voor mij af.

Verder ken ik nog iemand die het tegen een vergoeding mag storten op de mesthoop van een boer in de buurt.

Maar het is een lastig probleem, zeker als je meerdere paarden hebt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:05

Bij ons gaat de mesthoop onder de mais 1x per jaar. De alleroudste mest gaat onder de plantjes in de tuin. (ca. een jaar oud) Wel schuiven we het regelmatig aan met de voorlader van de tractor. Dan composteerd het mooi en wordt de berg ook niet zo hoog. Er gaat trouwens vanalles op de bult. Mest van alle dieren maar ook veel tuinafval, nageboortes etc. GFT bak wordt hier dan ook gebruikt als voerton Knipoog Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:19

Mijn antwoordt kan je ook niet helpen, maar wij brengen de mest 1x per 2 weken naar de vuilstort in een aanhanger. Lachen

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 01:03

Wij zoeken daar ook nog steeds een goede oplossing voor. Nu laten we de mest ophalen door een boer hier in de buurt, maar die vraagt er erg veel geld voor.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:53

Wij laten de mest op een grote mestplaat, daar kan genoeg op...in het voorjaar rijden wij dit uit op ons maisland...gemiddelt 2x per jaar brengen we de mest uit, dus geen overschot.

corland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:59

Wij doen het over ons eigenland!!2X per jaar...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:15

Wij hebben voor drie paarden, drie kliko's..
En dit halen we precies,
elke week worden de kliko's geleegd !! Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:44

We gooien het op de mestverspreider en varen het 1x/week op het land uit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:05

eventueel kun je het echt aanpakken. 3 grote kuilen: eerst 1 kuil en daar gooi je alle mest in, daarna afdekken met grond, 2e kuil vullen etc. als je na 2 jaar de eerste kuil openmaakt heb je de mooiste compost die je maar kunt verzinnen. Zo mooi dat zelfs een hovenier in jullie buurt het zeker wil hebben. Enzovoorts. Wel veel werk en ook zo weinig mogelijk stro in de mest laten zitten.
Het makkelijkste is toch het door een boer op laten halen. Desnoods koop je zelf een mestkar, als die vol is kan hij zo aangekoppelt worden en heb je weinig arbeidsloon.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:08

Wij brengen het ook meteen naar de boerderij naast ons land, wel zwaar om het daar elke keer naar toe te brengen. Maar daar hebben we een tuintracktor met kiepkarretje voor.

Hij vraagt hier wel een vergoeding per paard voor.

Weet iemand de prijs om het door zo'n bedrijf op te laten halen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:08

ik zou maar niet fanatiek gaan kuilen graven, en daar mest in gaan storten, een gemeente kan daar vreselijk moeilijk over doen..geld ook voor ruwe mest...je moet nl een afvoer hebben voor het vocht wat eruit komt...dat moet worden opgevangen in een kelder en afgevoerd worden...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:09

Onze mest wordt opgehaald door een champignonnenkweker. Eens in de 1 à 2 weken komen ze met een grote vrachtwagen de mest halen. Geen idee verder wat dat kost...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:16

RUBYWHITE schreef:
ik zou maar niet fanatiek gaan kuilen graven, en daar mest in gaan storten, een gemeente kan daar vreselijk moeilijk over doen..geld ook voor ruwe mest...je moet nl een afvoer hebben voor het vocht wat eruit komt...dat moet worden opgevangen in een kelder en afgevoerd worden...

Daar heb je gelijk in, ze heeft 6 paarden en dan gelden er andere regels dan voor 1 tot en met 5 paarden. Zal dus allemaal gewoon proffesioneel moeten.
Informeer eens bij andere paardenhouders in de buurt hoe zij het doen, maar het is dus wel zeker dat het geld gaat kosten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:40

Omtrent de mestwetgeving zijn ze in NL heel zeurderig...je kan je idd beter maar laten informeren voor je straks problemen hebt...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:50

mijn paardje staat op een boerderij... wij gooien alles op de mesthoop en dat gaat samen met de kippen, koeien en geitenmest op het land.
de hoop wordt vaak opgestoken met een voorlader....
soms wordt er ook paardenmest verzameld voor de compost... maar dat is ook niet echt heel veel Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:58

Wij hebben een grote mestbak en rijden het 2x per jaar uit over het land.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:53

misschien kun je (gratis) adverteren in de vondst of in regionale bladen, er zijn namelijk vaak mensen en tuinders op zoek naar gratis mest voor hun tuintjes, dit gaat dan vaak maar per aanhangwagentje, maar alles wat gratis weg is is weg. onze mest gaat ook weg naar volkstuintjes, Het wordt bij ons van de mesthoop geschept dus we hebben er geen last van, kost ons 20 euro aan uurloon voor degene die het opschept.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:09

wij doen het in de tuin *LOL*
en mensen uit de omgeving komen ook voor hun tuin ophalen Haha!
lkkr makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:13

Wij brengen het 2x per jaar gratis naar een mestbedrijf.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:24

We staan al bij ene boer, waar het mest dus gewoon in een grote bak wordt gegooid, en dat wordt om de 3 of 4 dagen geleegd, naar een hele grote mesthoop achter de schuren Lachen