paard scheef??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

paard scheef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 22:10

Als je paard scheef in bespiering is, kan je dit dan ook merken aan de lengte van je stijgbeugels?? Ik zit namelijk helemaal niet lekker als ik de beugels op gelijke lengte heb. rechts is 2 gaten langer dan links. Ik twijfelde eerst of ik zelf niet scheef was, maar als ik op een ander paard rij, kan ik met gelijke beugels rijden.
Kan dit duiden op een scheef paard??
Moet je het duidelijk kunnen zien dat je paard scheef is??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:13

Klinkt eerder dat je zadel scheef is...
Heb je er weleens een zadelmaker naar laten kijken? Die kan namelijk ook zien of je paard scheef is en zonodig daarop het zadel passend maken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:24

het kan er ook mee te maken hebben dat je zadel niet recht ligt ( en dat kan dan komen doordat je paard scheef is ).
Ook kan de beugelriem aan de kant waar je opstijgt uitgerekt zijn, waardoor je de beugels op verschillende gatjes hebt, maar ze toch recht hangen.
Ook moet het op zich vaak wel duidelijk te zien zijn als je paard scheef is.
~ het zadel kan dan makkelijk scheef gaan hangen; naar de zwakste kant van het paard, want dat is lager dan de sterke kant.
~ Als hij bijv. links wel goed wil inbuigen, maar rechts niet, kan hij ook wat scheef zijn. Dan kan het paard niet goed zijn spieren aan de linkerkant van z'n hals langer maken, en kan hij dus rechts sterker zijn, en dat resulteerd ook in een beetje een scheef paard. Want als een paard rechts sterker is dan links, zijn daar de spieren verder onwikkelt en is hij links 'hoger'dan rechts.
~ Ook kan je het misschien als je je paard vierkant stil laat staan, en dan van achteren kijken of zijn rug wel recht is. En dus niet dat links wat hoger is dan rechts of andersom.
~ Ook kan je het zien als je paard over de hoefslag draaft of galoppeerd. Dan moet iemand recht achter je gaan staan, en dan kijken of je paard zijn achterhand wat naar binnen houdt of naar buiten ten opzichte van zijn voorhand. Als de achterhand recht achter de voorhand is, is het goed, als hij wat naar binnen of naar buiten is, loopt hij niet recht. Maar soms kan dit ook gewoon verholpen worden door als hij bijv. z'n achterhand naar binnen houdt, met het binnenbeen extra in te werken en z'n buitenschouder te begrenzen. In galop kan je het beste zien of je paard z'n achterhand er wel recht achter heeft. maar er zijn veel paarden die iets met hun achterhand naar binnen lopen, en dat valt dan wel rijtechnisch op lossen, en dan betekent het niet gelijk dat het paard scheef is.
Maar als je zadel echt telkens naar 1 kant schuift, zou het wel heel goed kunnen dat je paard scheef is ( er van uitgaande dat het zadel niet scheef is ) . Daaraan kan je het het duidelijkst zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:28

Je kunt zelf ook scheef zijn...mijn linkerbeen is zeker een anderhalve cm korter dan rechts.

Voor de rest zou ik de stijgbeugelriemen eens naast elkaar leggen...dan weet je iig of het daar aan ligt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:44

zadel scheef
benen scheef
beugelriemen zelf scheef, als jij je beugelriemen nooit omwisseld en je hangt constant met je volle gewicht in 1 beugel wordt deze ook langer.
Daarna kun je gaan twijfelen aan je paard.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:29

Als de bespiering scheef is, (wat biij heel veel paarden zo is, maar in verschillende mate) Moet er zoieso een goede zadelmaker bijkomen die de boel "uitbalanceert" naar de assymetrie van je paard. Met een goede training en een goed passend zadel is er best wel wat aan te doen. Het is logisch dat je met ongelijke beugels gaat zitten op een scheef paard. Als het zadel bijvoorbeeld net wat naar een kant zakt, doe jij dat ook. Als je been bijv net wat anders ligt en hierdoor langer/korter wordt, is het om te voelen een heel erg groot verschil.
Ik zou er zoieso even door een goede zadelpasser naar laten kijken, want je paard kan doordat jij ook anders zit (andere druk) ook rugklachten krijgen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:33

Aan m'n stijgbeugelriemen kan het niet liggen. de oude heb ik al met elkaar vergeleken en die waren even lang en de gaten gelijk. ik heb nu net een paar weken nieuwe. Aan m'n zadel kan het ook niet liggen want ik heb sinds een half jaar een barefoot. Hij past namelijk (i.i.g. op dit moment) geen normaal zadel.ik heb vandaag eens extra opgelet toen ik het zadel erop legde. hij lag recht, maar als ik van voren keek of de stijgbeugels gelijk waren, hing er 1 een paar cm hoger. ondanks dat ze gelijk waren. ik dacht eigenlijk dat het kwam door de manier waarop hij stond. vierkant laten staan, krijg ik bij hem trouwens niet voor elkaar.
Ik heb eens even na zitten denken, met de kieffer die ik hiervoor had, had ik dit probleem ook. die zakte op het laatst ook iets een bepaalde kant op als hij er los op lag. Frusty . Stom dat ik daar niet aan gedacht heb.