met snoepjes belonen tijdens rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

met snoepjes belonen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:58

ik ben erg benieuwd of veel amazones/ruiters hier weleens of regelmatig gebruik van maken om tijdens het rijden het paard te belonen met lekkers?

ik heb namelijk weleens een z-amazone zo op deze manier wel eens zien losrijden op wedstrijd,haar paard was heel braaf,rustig en werkwillig al kan ik mij ook voorstellen dat veel paarden er strontvervelend van kunnen worden.

maar bij vd gebruiken we toch ook lekkers en vaak bij het leren beleren/longeren ook wel.

nu heb ik het zelf nog nooit gedaan ...TOT VANDAAG.

ik had gewoon 2 paardensnoepjes in mijn zak en na het fijn losrijden en een moeilijke oefening erna heeft hij de eerste gekregen,ik moet toegeven dat mijn pony DAARNA erg werkwillig werd en heel soepel in de mond.
het was totaal anders rijden op hemhij ontspande veel meer en werkte graag mee...na een moeilijk galopgedeelte kreeg hij het tweede snoepje...en daarna ging het tweede gedeelte galop nog nooit zo zalig..

tja,nu heeft het mij wel aan het denken gezet..

leren jullie paarden er makkelijker/sneller door?
hoe vaak krijgen ze dan wat lekkers tijdens rijden?
doe jullie het altijd of dagen niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:03

ik ken alleen het geven van een suikerklontje om het speekselen te bevorderen. ik beloon mijn pony verder alleen met de stem.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:05

ach ik gebruik de Clicker in m'n dressuur training, dus ja, dan krijgen ze ook wat eten toegestopt. Werkt erg goed, vooral omdat de liefde door de maag erg groot is hier, en ze ontspannen er goed door, dus ik blijf het zeker gebruiken.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:09

Dat stemt inderdaad tot nadenken Casanova, als je merkt dat het zo'n positieve invloed heeft.
Zelf voer ik mijn paarden nooit snoepjes, niet onder het rijden en ook niet zo. Als ik wat lekkers voor ze heb, gooi ik dat in de voerbak.
Ik heb namelijk al TE vaak van die schooiende paarden gezien, die je zo'n beetje omduwen omdat ze wat lekkers willen en er happerig van worden. Dat moet ik dus niet hebben.
Belonen doe ik met de stem en een klopje, werkt ook prima.
Laatst bijgewerkt door Cute op 29-10-04 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:10

Ik heb het ook weleens gedaan, de merrie in kwestie vatte dat echt als beloning op en het gaf steeds even een fijn rustmoment voordat we weer verder gingen. Die merrie reageerde eigenlijk nauwelijks op stem maar daar dus wel op. Ik heb ook wel paarden gereden die helemaal groeiden als je ze met stem beloonde, dus het is per paard verschillend en maar net hoe het uitkomt. Het geven van het snoepje kan soms ook juist een hinderlijke onderbreking van de training zijn natuurlijk.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:10

Ik beloon alleen met stem en hand onder het rijden. Zal morgen eens kijken hoe hij op een snoepje onderweg reageerd Knipoog. Als ie lekker soepel word zal ik het vaker doen Lachen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:37

Als je paard er aan gewend raakt is het mega vervelend als je ze toevallig eens niet op zak heb!
Sommige paarden reageren er zo heftig op dat ze tijdens het rijden gewoon stil gaan staan en om een snoepje gaan bedelen... Ik zou het niet doen!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:44

Ik weet het niet, ik zou het bij Lady niet moeten proberen omdat ik je op een briefje kunt geven dat ze de volgende keer op dat snoepje "wacht" en daarna pas weer aan het werk gaat!
Wat ik wel altijd doe na de galop is eerst gewoon doordraven, overgang naar stap en dan even d'r hals laten strekken. De galop is voor haar echt een moeilijk punt. In het begin had ze het gewoon door, galop,draf 1 rondje en hupa stap. Toen heb ik gewoon langer door gedraaft en nu wacht ze netjes op mijn teken. Dat is onder het rijden voor haar d'r beloning.
Als we klaar zijn met rijden krijgt ze nadat ze uitgestapt, afgezadeld enz is, iets lekkers in d'r voerbak.

Ik weet niet of het averrechts werkt bij jouw paard, maar ik zou er wel voorzichtig mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:46

onder het trainen krijgen de mijne niets....voor het trainen als ze het bit in hebben krijgen ze een suikerklontje

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:49

Ik beloon ze niet zo vaak met snoepjes,
Trouble wordt er erg onrustig van,en gaat dan nog moeilijker doen dattie dan al is..
Als ik uiteindelijk weg ga,dan geef ik haar vaak wel iets lekkers als ze het goed heeft gedaan, edit: als ze haar best heeft gedaan Knipoog

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:54

Nee, nooit gedaan en ben het ook niet zo snel van plan. Als we aan het werk zijn hebben we geen tijd om te snoepen. Ik niet en mijn paard ook niet Haha!

Het nadeel van belonen met snoepjes vind ik dat paarden (meeste dieren wel) zo snel gaan bedelen en dat moet ik tijdens het rijden ech niet hebben.

Natuurlijk beloon ik paarden wel onder het rijden met mijn stem en soms een aai over de hals.

Trouwens, ook als ik niet rijd beloon paarden niet zo snel met snoep of eten. Ook weer omdat ik het gebedel niet moet. Eten doen ze op stal. Dat wil niet zeggen dat ik buiten stal mijn paard nooit wat geef hoor, maar in ieder geval niet met regelmaat Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:55

Ja, ik beloon die van mij ook met een paar biksjes tijdens het rijden.
Ik rij zonder bit, dat geeft dus ook geen problemen.
Hij krijgt het bij mij als ik hem wat nieuws aan leer, als hij iets moeilijks heeft gedaan of als hij gewoon heel erg zijn best heeft gedaan.
Hij pikt het hierdoor wat makkelijker op naar mijn idee, en heeft ook enorm veel plezier in het rijden.
Als hij mij met een halster over het erf ziet lopen, komt hij al hinnikend aan draven, hij heeft er echt geen hekel aan om bezig te zijn en dat is voor mij veel waard.
En ja, soms als hij iets heel moeilijks heeft gedaan dan vraagt hij wel eens om een biksje, maar ik heb daar niet zo veel problemen mee.
Heb er geen last van in ieder geval, en als ik het niet met hem eens ben rijden we gewoon door, niets aan de hand.

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 01:29

Ik geef mijn paard vaak wel een snoepje vlak voor het rijden, om het speekselen te bevorderen. Tijdens het rijden niet.
Mijn instructeur vertelde een verhaal over een paard waar hij eens op gereden had. Hij fijn rijden, wat oefeningen, netjes halthouden... en het paard buigt zijn hoofd naar de knie van de ruiter. Hij snapt er niets van, nog eens proberen... precies hetzelfde. Dus de volgende dag gaat hij maar kijken als de eigenaar rijdt: halthouden, snoepje uit zak... en het paard neemt het snoepje aan.
Wordt toch wel een vreemd beeld als je op zo'n manier halthoudt.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 01:35

Fleur zou ook na elke pas willen controleren of het volgende snoepje er al was.. zou niet meer aan rijden toekomen..
Na het rijden een wortel vind ik beloning genoeg Lachen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 07:37

Ik vergeet het vaak maar nu ik dit topic zie moet ik het toch weer op gaan pakken. Ik geef mijn paard meestal na het werken, na een half uur als ik even ga stapppen en als ik klaar ben met rijden dus tijdens het uitstappen! Zo krijgt hij alleen maar meer plezier in het werken omdat hij weet dat hij wat lekkers krijgt. Ook als het even niet lekker gaat krijgt hij wat lekkers maar dan alleen met uitstappen omdat ik altijd pas met rijden stop na een goede afsluiting van hem. Dus als het niet lekker gaat met rijden krijgt hij tussendoor met stappen niks en als hij dan 1 moment lekker loopt stop ik gelijk voor de goerde afsluiting en krijgt hij wat.

Met VD heb ik mijn paard ook bijna de spaanse pas geleerd. Met snoepjes maar dat was niet zo´n goed idee nu krijg ik telkjens een trap als ik voor em sta omdat ie dan een snoepje wil Haha! Best komisch paard die zo zn been naar voren gooit en jij staat er. Gelukkig doet hij het alleen bij mij en niet bij andere nu gebruik ik echt nooit snoepjes meer ervoor. Tijdens het rijden ok maar gewoon loos een snoepje geven krijg je juist een schooier paard van! Dus tip beloon je paard onder het zadel en verder zo min mogelijk. Ik krijg vandaag ene shetlander en daarmee wil ik vd gaan doen maar 1 ding is zeker ik gebruik geen snoepjes ervoor. Ze krijgt een snoepje na het werk op stal en niet tijdens vd!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:19

Tijdens het rijden niet nee, ik heb meegemaakt dat een paard tijdens een duinrit elke keer een snoepje kreeg. Op een gegeven moment ging hij zelf al stil staan om een snoepje te krijgen.

Owen krijgt alleen een snoepje als zijn bit in is. Maar dat heeft een geschiedenis.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 11:37

de meeste reakties die gegeven wordt is van mensen die het niet doen omdat ze dan DENKEN dat hun paard/pony er vervelend van zou worden.iedereen denkt ook blijkbaar dat er continu of heel vaak een snoepje geven word of gaat worden,dat is ieder voor zich.

het ene paard wordt vervelend(dat had ik ook kunnen bedenken) en het andere paard gaat er plezieriger van aan het werk...

je moet uiteraard rekening houden inderdaad wat voor paard je hebt,ik heb geen zeur,schooierig,bedelend, vervelende pony.ik beloon veel met stem en geef vaak een klopje op de hals uiteraard.

maar ik rijd 3/4 in de week dressuur waar toch vaak weer een kleine uitdaging inzit om iets nieuws te leren...de keren van buitenrijden of simpele dressuur hoef je naar mijn idee geen snoepjes te hoeven geven.

ik zou graag wat meer reakties zien van mensen die het WEL in hun training gebruiken..

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:48

Het kan dus te erg worden.. Tong uitsteken Het paard van een vriendin kreeg altijd een snoepje na de galop, en nu gaat ze vaak na de galop stilstaan, dan draait ze haar hoofd naar achter, wachtend op een snoepje! Cool Maar ik beloon 'm wel als hij braaf is, soms met een snoepje.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:07

Nooit beloon ik met snoepjes onder het rijden, Als ze het erg goed gedaan heeft krijg ze een klopje met de hand en met de stem en daar wordt ze echt helemaal happy van! Na het rijden krijgt ze altijd een appeltje

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:54

Op een stal waar ik gewerkt heb kregen de paarden een suikerklontje zodra ze het bit inhadden.
Het bit smaakt dan zoet en ze nemen het beter aan, voordeel was ook dat zodra ze het bit maar hoorden rammelen, ze al met hun mond open stonden.
Bennie kreeg bij mij altijd met uitstappen een snoepje, maar nooit onder het rijden zelf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:00

Het is al een wonder als er hier een zak snoepjes ligt, maar ik gebruik ze dan ook nooit tijdens het rijden. Dan beloon ik hem met mijn stem en ik geef heel vaak een klopje op de hals.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 15:02

Ik denk het niet. Nu geef je ze bijv. om het halve uur een snoepje. Wanneer ze dat in de gaten hebben, gaan ze na 25 minuten schooieren. Dan geef je ze maar, om ervan af te zijn. Gevolg: Paard wil om de 10 minuten een snoepje.

Ik geef ná het rijden wel wat lekkers, tijdens het uitstappen, daar moeten ze dan maar gewoon op wachten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 16:02

Nee, en ik begin er niet aan ook. Ik kan me best voorstellen dat je paard er wel wat beter door gaat lopen, maar ik denk niet alleen om het snoepje. Het is zoieso bewezen dat je paard positiever gaat presteren als je tijdens de training af en toe rustpunten pakt. Zowel voor de spierwerking (gaat heel diep hoor, tot op cellulair niveau) als voor zijn koppie. Verder is het zo dat als hij iets heel erg goeds doet, jij dat beloont door hem even een rustmoment te gunnen. Jij ontspant ook even, omdat je je paard een snoepje moet geven. Daar komt nog eens bij dat je de mondwerking stimuleerd. Door het snoepen komt er meer speeksel etc en gat je paard meer knabbelen, en dus losser in de mond worden.
Ik doe het zelf anders: Ik werk met mijn paard naar een moeilijker stuk toe, als ik dat dan krijg, laat ik hem abrupt werk doen wat ie of erg leuk, of erg makkelijk vind. (met af en toe nog en braaaaaf of klopje) Die afwisseling is op zich ook al een beloning voor je paard. Die van mij reageert er erg positief op. Zo leggen ze ook de link in het werk, en niet in het snoep, worden handiger en sneller reageren door de afwisseling.