jaarling, slecht om met 2op de wei groot te brenge

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiltje

jaarling, slecht om met 2op de wei groot te brenge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:39

We hebben nu onze jaarling in de wei lopen naast een pony die van zijn oude dag geniet. Is het slecht om hem niet in de kudde te gooien? Ik heb daar dus verschillende gesprekken over gehad en vroeg me af wat jullie vinden. Hij staat aan huis en word dus dagelijks in de avond binnen gezet en in de vroege ochtend naar buiten. De wei is groot genoeg en de pony speelt mee als hij een zotte bui heeft. Maar is het medisch gezien slechter dan wanneer een jaarling tussen een kudde opgroeid.

Hij heeft dus beweging genoeg denk ik dus en hij komt dagelijks in de hand, mij lijkt het ideaal maar daar schijnt niet iedereen het mee eens te zijn of ben ik toevallig tegen 2 verkeerde mensen aangelopen?? Schijnheilig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:46

Het is niet slecht maar ook niet optimaal, omdat een bejaarde nou eenmaal niet erg speels is. Een jaarling speelt, rent, springt etc...nog erg graag en dat is leuker met een een vriendje die dat ook wil

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:55

Mijn jaarling staat ook alleen. Ik heb een andere gehad die heeft ook een groot deel alleen gestaan. Geen problemen mee ondervonden. Gewoon lekker zo laten.

Mijn jaarling staat dag en nacht buiten met een schuilhok, komt elke dag in de hand dus lijkt me niks mis mee. Elke dag heeft hij naast zich paarden staan.........
VOlgens de hengestenhouder waar ik hem kocht kan hij beter zo staan dan dat je hem ineens in een kudde pleurt met 2 jarige of anderen die al langer bij elkaar staan. Dan wordt hij toch nooit volledig geaccepteerd enzo.

Ik zou die twee niet bij elkaar zetten maar wel gewoon zo naast elkaar. Hij zei namelijk zo staat hij niet alleen hoor.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:59

wat een onzin, heb je wel eens gezien hoe het in een koppel van 20 jonge onstuimige enters er aan toegaat? Maak je borst maar nat...

zelf heb ik ook een jaarling merrie, gekocht als veulen en samen gehad met mijn toen 5jarige merrie...afgelopen zomer heeft ze op de wei gelopen met een 12jr + 5jr + 6maanden oude merries, wat prima beviel. Nu loopt ze nog samen dag en nacht buiten met de 12 jarige merrie wat prima gaat. Het beste is wel zoveel mogelijk buiten, ik ben niet zo`n voorstander van een paard helemaal alleen opfokken...dus een maatje is nooit weg (en dat kan er 1 in de wei zijn of 1 ernaast zodat ze elkaar wel zien en contact kunnen hebben)....

Dat die pony wat ouder is maakt weinig uit, mijn jaarling loopt echt niet 24u per dag te dollen...hoofdzakelijk grazen ze en buiken ze uit, en eens in de zoveel tijd wordt er een sprintje getrokken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:17

Ik ga morgen bij een jaarling kijken, als ik haar koopkomt ze met een 19 jarige en 14 jarige merrie in de wei te staan (1.63 en 1.55 groot) en een 11 jarige ruin van 1.70, enige verschil is dat de jaarling een inloopstal krijgt in de wei, en de 3 volwassen paarden 's nachts naar stal gaan

zo doen de meeste mensen het bij mn club ook en dat is altijd goed gegaan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:47

Mijn verzorgpony van 20 staat met een Friese jaarling hengst in de wei.
Ondanks dat Thomas kleiner is dan die jaarling is ie wel de baas, maar speelt ook mee als die jaarling loopt te rennen.
Alleen als die jaarling te ver gaat zet Thomas hem weer op zijn plaats, gelijk een stukje opvoeding.
En Thomas voelt zichzelf ook weer jonger, ik vind het een mooie combinatie zo.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:04

Een paar maanden alleen staan (naast een andere pony) kan geen kwaad. Mijn jaarling heeft ook enkele maanden apart in de weide naast de shet gelopen. Hij is er alleen gemakkelijker door geworden. Hij blijft nu alleen in de wei achter als de shet uit wandelen is. Haha!
Nu loopt hij dus samen met de shet, maar ik ben van plan beiden bij de oude merries in te zetten. Ik heb wel mijn twijfels daarover, want 1 van de merries is echt een dolle stier. Ik ben een beetje huiverig dat het echt een gerace wordt in het weiland, wat ook nooit echt goed kan zijn. Verward

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:09

mijn 1.5 jarige hengst staat als groot paard van 1.60 bij allemaal ruinen van 1.10~1.40 maar die kleine van 1.16 is toch echt wel de baas hoor (over iedereen trouwens Tong uitsteken)
maar het kan op zich geen kwaad hoor, zo'n jonge met zo'n oudje. (vind ik)

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:35

ik heb mijn 3 jarige merrie als jaarling gekocht en ze staat al van toen samen met mijn oude pony van 25 jaar en het gaat perfect!

ze spelen samen , knabbelen in mekaars nek en staan samen in de zon te genieten !

mijn merrietje is nu 3 jaar en ze is opgegroeid tot een zeer gezond , speels en vrolijk paardje dus ik vind dat het perfect gaat om een jaarling met een oudere pony te laten opgroeien

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:46

ik heb zelf ook pas een veulen, door omstandigheden die niet zo leuk voor het veulen waren heb ik hem genomen, hij staat momenteel alleen en heeft op stal 2 grote kwpn ruinen, verder ziet hij de andere paarden, zelf heb ik liever dat hij een maatje heeft, maar niet alles loopt altijd zoals het hoort..

Ik denk nu maar zo, deze kleine was op weg naar de slacht, daar heb ik hem van gered, als hij wat groter en sterker is gaat hij bij mijn 2 grote ruinen en hij mag hier lekker oud worden..dus ik voel me nu minder schuldig dat hij niet met een veulenmaatje opgroeit, al vind ik wel dat dat eigenlijk hoort..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:37

mick staat samen met Arzu..een merrie(welshXshet) van 14, en Total een merrie van 4(kwpner) Mick Speelt afentoe eens met Total..en met arzu,

Mick leert wel meteen rustig te zijn, en dingen leren neit eng te zijn.. Arzu kijkt nergens van op of om, dus mick doet het ook amper..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:35

Mijn jaarling stond in een groep met merries van alle leeftijden. Van veulens tot oude paardjes. Ze werd daar niet geaccepteerd en had het niet naar haar zin. Nu staat ze elke dag samen buiten met een 4jr ruin, en die 2 zijn dikke maatjes. Spelen en rennen samen. Ik zie haar echt opbloeien...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:43

mijn veulen staat ook gewoon bij twee e pony's van 6 jaar oud en dat gaat echt prima. de ene is haar moeder. dus ik zou zeggen dat een jaarling met een ouder paard prima kan samen hoor.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:47

liever zo als jij ze houd dan dta ze met 10 leeftijdsgenoten staan en de jouwe de baas is. Dan heb je er als 3 jarige er hje handen vol aan.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:09

nou dus er zijn nog genoeg mensen die mijn mening delen, pff ik begon me al schuldig te voelen. Word er bij jullie brok bijgevoerd in de avond of overdag, de mijn krijgt brok erbij

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:30

Mijn jaarling staat samen met enkele leeftijdsgenoten op wei, maar het lijkt mij zeker niet slecht om met een ouder paard samen te staan; zo leert hij tenminste de juiste manieren (door een ouder paard wordt hij meestal wel op tijd op de vingers getikt) Haha! .
En ja, ik geef die van mij geregeld veulenbrokken bij.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 01:09

Ik zou een jaarling zeker laten opgroeien met leeftijdsgenoten. Het liefst ook wat oudere paarden die het jonge spul dan opvoeden.
Mijn paard heeft dit vroeger niet gehad met het gevolg dat hij nu erg asociaal is met andere paarden in 1 wei, en dat hij daardoor dus alleen moet staan.