scheren en in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

scheren en in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 17:45

Okee even een lange vraag met wat uitleg

Omdat mijn Tinker vandaag weer helemaal bezweet in de wei stond met z'n dikke wintervacht inmiddels, ben ik er toch over na aan het denken om hem over 2-3 weken te gaan scheren

Als we gaan rijden (=intensief) is hij al weer na 10 minuten zeiknat van het zweet. Op zich niet erg, maar na het rijden wel, vooral omdat ik ook over een paar weken zijn regendek weer op wil leggen na het rijden en dit niet kan voordat hij opgedroogd is, wat wel 2-3 uur duurt!

Over 2-3 weken gaat Rover naar onze andere wei, en gaat hij 's avonds op stal. Omdat ik lang naar school moet, kan ik dan pas 's avonds rijden en heb dus geen tijd om 2 uur te wachten tot meneer droog is om vervolgens de regendeken op te leggen. En die deken wil ik wel per se ophebben, tegen de mestvlekken van de stal 's nachts en het (komende)slechte weer overdag.

Bovendien is het voor hem ook veel fijner zonder al dat haar, hij zweet al snel, maar merk nu echt dat ie minder puf heeft.

Dus de vraag: zou ik m kunnen scheren en onder zijn regendeken gewoon een dikkere deken doen? Hij staat dus overdag buiten en 's avonds binnen. Mocht het kunnen, hoeveel grams deken zal ik dan aanschaffen?

alvast bedankt voor het lezen van mn lange verhaal OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:47

Je kunt scheren en idd overdag met een regendeken over zijn winterdeken buitenzetten.
Wat betreft het gewicht van de deken is het even uitvissen wat je paard lekker vindt en wat te warm is. Ik werk altijd met onderdeken en nog een deken eroverheen. Zodat je altijd minderen kunt in de overgangsperiodes.
Mijn winterdeken is 400 grams. Onderdeken 150 grams.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:50

Het lijkt me inderdaad beter dat je hem dan scheert. Dan scheer je de plekken die zweten en scheer je niet de benen. Leg dan een deken op die ook wat zweet absorbeert en daarover heen die regendeken. Ik zou niet een hele dikke deken nemen, of anders twee dunne dekens en dan de regendeken. Moet je even uitproberen hoeveel dekens dat hij nodig heeft. Als ie te lang nat blijft onder de dekens dan moet je een dunnere deken gebruiken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:20

Bij ons op stal staat ook een paard die is, eergister door de zelfde rede geschoren.
en die staat nu ook met een witerdeken buiten en snacht op stal

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:42

Ik heb mn shet afgelopen maandag geschoren, staan nu overdag buiten met een regedekentje!! en savonds binnen, met hetlzefde deken! Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:46

Paulusjuh schreef:
Ik heb mn shet afgelopen maandag geschoren, staan nu overdag buiten met een regedekentje!! en savonds binnen, met hetlzefde deken! Lachen

is dat dan niet te koud met alleen een regendeken of zit er vulling in?

Ik wil trouwens zelf gewoon een deken onder mn regendeken doen, kom ik dan toe met 300 gram of moet het meer zijn? paard heeft het redelijk snel warm en om nou vanalles te gaan proberen dat kost uiteindelijk erg veel geld denk ik...Heb vorig jaar al een vermogen uitgegeven om de perfecte regendeken te vinden.....

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:48

Die van mij is helemaal geschoren, en ze staat gewoon met een waterdichte winterdeken in de wei, geen probleem!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:48

en hoeveel vulling zit er in de deken?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:50

lonnie schreef:
is dat dan niet te koud met alleen een regendeken of zit er vulling in?

Ik wil trouwens zelf gewoon een deken onder mn regendeken doen, kom ik dan toe met 300 gram of moet het meer zijn? paard heeft het redelijk snel warm en om nou vanalles te gaan proberen dat kost uiteindelijk erg veel geld denk ik...Heb vorig jaar al een vermogen uitgegeven om de perfecte regendeken te vinden.....

Ik heb er nog geen last van gehad met mn shet.
Niet hoesten oid, noppes!
Zodra ik merk dat ze er last van heeft, gaat er wel iets dikkers op, maar dit was om te proberen. MAar gaat heel goed! Lachen

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:32

je kunt een streepmodel scheren is dus de onderkant alleen en dan kan hij gewoon de wei in zonder deken (moet je natuurlijk niet doen als het heel koud is hij moet er wel aan kunnen wennen) Lachen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:57

Mijn paard staat ook overdag gewoon buiten. Hij krijgt een waterdicht dek met een los hals stuk eraan. Prima zo!