Goedkope raspaarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Goedkope raspaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:02

Ik ken iemand die een KWPN paard met goede papieren voor maar 1500 euro heeft gekocht. Ik vind dit een zeer laag bedrag voor een groot paard met goede papieren, en moet eigenlijk ook elke keer als ik dit beestje zie, hieraan denken. Ik krijg het gevoel dat er dan iets mis is met het beestje, als hij zo goedkoop weg wordt gedaan. Degene heeft geen rontgonologische keuring laten doen.
Zijn er mensen die hier ook ervaring in hebben, en het er niet mee eens dat zo'n goedkoop paard een gebrek moet hebben?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:08

ik heb mijn paard voor iets meer gekocht, ook goedkoop dus. Kwpn hengst met goede papieren. Alleen is die van mij nog maar 3 en was hij totaal onbeleerd. Hij zou waarschijnlijk eerst voor veel geld naar het buitenland gaan maar de eigenaresse had het daar heel moeilijk mee en heeft dat toen afgeblazen (gelukkig voor mij) omdat ze er geen fijn gevoel bij had. ze wilde liever dat ze zeker wist dat hij goed terecht zou komen en ik mocht hem dus voor weinig kopen omdat mijn buget niet hoger was. Als mensen liever een goed tehuis als geld willen kun je zeker wel een goed paard goedkoop kopen. Ik heb hem nu vanaf eind mei en morgen komen ze helemaal vanuit groningen (ongeveer 2.5 uur rijden) om te kijken hoe het nu met hem gaat

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:19

Breitling schreef:
ik heb mijn paard voor iets meer gekocht, ook goedkoop dus. Kwpn hengst met goede papieren. Alleen is die van mij nog maar 3 en was hij totaal onbeleerd. Hij zou waarschijnlijk eerst voor veel geld naar het buitenland gaan maar de eigenaresse had het daar heel moeilijk mee en heeft dat toen afgeblazen (gelukkig voor mij) omdat ze er geen fijn gevoel bij had. ze wilde liever dat ze zeker wist dat hij goed terecht zou komen en ik mocht hem dus voor weinig kopen omdat mijn buget niet hoger was. Als mensen liever een goed tehuis als geld willen kun je zeker wel een goed paard goedkoop kopen. Ik heb hem nu vanaf eind mei en morgen komen ze helemaal vanuit groningen (ongeveer 2.5 uur rijden) om te kijken hoe het nu met hem gaat

Dan heb jij ontzettend geluk gehad, heb jij hem wel rontgonologisch laten keuren?
De situatie van het paard waar ik het over had, was anders, zij deed hem niet weg omdat ze graag wilde dat hij goed terecht kwam. Dit paard was overigens al L1 klaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:23

Ik vind 1500 Euro niet te weinig, ik denk eerder dat we allemaal verpest zijn door de prijzen die met tegenwoordig voor paarden durft te vragen.
Dat er geen roentgenologisch onderzoek is gedaan is dat de keus van de koper. Er zijn er meer die alleen klinisch laten keuren, en op zich is daar niets mis mee.

Trouwens: met de aanhoudende economische recessie en het niet kunnen verkopen van paarden zullen deze scenario's wel vaker voorkomen. En jij weet niet wat de beweegredenen waren voor de verkoper om het paard voor dat bedrag aan te bieden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:25

Mijn ervaring is dat er dan iets niet in orde moet zijn, of je hebt onnoemlijk veel geluk gehad en dat gebeurt in de paarden tegenwoordig niet zo vaak meer.

Breitling, jouw hengstje is toch niet zo groot of wel? Dat kan de prijs ook verklaren.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:26

Cassidi, 3300 GULDEN is bar weinig voor een gezond paard MET papieren. Haast onmogelijk zelfs,...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:43

nou sommige prijzen bij bepaalde paarden rassen vind ik ronduit belachelijk, vaak zijn ze duurder dan een auto, het gaat hier om dier. maar het voordeel is ervan, dat niet iedereen is om een paard te kopen, en wie dat wel kan, heeft er dan wel goed overwogen over nagedacht, kijk eens na al die shetten die je voor een appel en een ei kan kopen, die worden met bosjes gekocht en met bosjes verkocht.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:52

Je had het over raspaarden in het algemeen dus geef ik een reactie wbt fjorden en haflingers vanaf 1000 euro heb je een aangereden fjord/haf. Voor 1800-2000 heb je echt een super fjord of haf.

Als ik dressuurgefokte rjpaarden te koop zie staan denk ik vanaf 3000 euro al "wat een koopje" vanaf 4500 euro vindt ik normaal voor een dressuurgefokt rijpaard met papieren.

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:54

Niet duur,

Ik zou het niet vertrouwen in ieder gaval, en zou hem/haar van top tot teen laten onderzoeken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:06

Anoukie schreef:

Breitling, jouw hengstje is toch niet zo groot of wel? Dat kan de prijs ook verklaren.

mijn paard is nog niet uitgegroeit, hij zal ongeveer 1.65 worden. Niet echt groot maar wel net bij een gewilde hoogte. Er is alleen een hoop afgegaan door dat hun hem een goed tehuis gunde niet vanwege zijn hoogte.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:42

Anoukie schreef:
Cassidi, 3300 GULDEN is bar weinig voor een gezond paard MET papieren. Haast onmogelijk zelfs,...

Ik vind 3300 gulden absoluut niet bar weinig voor een gezond paard met papieren.

Paarden die eerst gekocht konden worden voor 3250 gulden vragen ze nu 3250 euro voor.

Daarbij zijn er mensen die gewoon bedonderd willen worden. veulen te koop, voor kost prijs (= dekgeld + papier aanvraag) zeg omgerekend 2000 gulden, kon niet wat zijn vanwege de lage prijs Verward mensen wilden er gewoon vanaf

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:20

Ik vind € 1500,- voor een 3 jarige kwpn'er met papieren wel verdacht goedkoop.
Als je bedenkt dat het dekgeld van de meeste kwpn hengsten al rond de € 900,- bedraagt.
Als dat paard dan na 3 jaar voor € 1500,- verkocht wordt dan is dat heel goedkoop.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:24

4 jaar geleden was het dekgeld nog niet zoveel....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:24

iedere hobby kost geld... 900 euro dekgeld voor 1500 verkopen is toch zo'n 500 verdienen aan je hobby... is toch netjes?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:32

Het is niet duur.. sommige mensen hebben liever een goed tehuis voor hun paard dan dat ze de hoofdprijs ervoor krijgen.
Als mijn paard om wat voor reden weg zou moeten ga ik ook voor een goed tehuis dan dat ik mn zakken kan vullen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:00

Cute schreef:
Ik vind € 1500,- voor een 3 jarige kwpn'er met papieren wel verdacht goedkoop.
Als je bedenkt dat het dekgeld van de meeste kwpn hengsten al rond de € 900,- bedraagt.
Als dat paard dan na 3 jaar voor € 1500,- verkocht wordt dan is dat heel goedkoop.

mijn paard (volgens mij gaat het daar over Tong uitsteken ) was iets duurder maar nog goedkoop. Verdienen doe je er zo ie zo niet aan want een paard kost aardig wat door de jaren heen.

Ik heb mijn pony eerst voor bijna het volle pond verkocht (mensen hadden net niet genoeg en ik dacht dat ze het daar goed zou hebben)
nou verkeerd gedacht meisje heeft mijn pony zo'n 2 jaar mishandeld voor mijn ogen. Na 2 jaar wilde ze haar als manege pony verkopen omdat ze niks meer waard was (zo verpest) mijn vader heeft haar toen terug gekocht voor mij maar met de bedoeling om een goed plekje te vinden. Ik heb de pony weer opgelapt opnieuw aangereden en pony begon weer fijn te lopen. Daarna heel goedkoop verkocht aan een super lief meisje en daar heeft ze het nu nog steeds gelukkig heel erg fijn. We hadden veel meer kunnen vragen voor die pony maar we vonden een goed te huis het allerbelangrijkste. Was ook een kwpner met super papier en een onwijs lief dier

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:05

Mensen denken dat succes te koop is. Dat iets wat veel geld kost ook gelijk goed is.
Vergeten vaak dat ze bij een paard wat gepresteerd heeft de ruiter er niet bij krijgen.
en dat een papier valt onder: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:52

Alane schreef:
iedere hobby kost geld... 900 euro dekgeld voor 1500 verkopen is toch zo'n 500 verdienen aan je hobby... is toch netjes?

Dat paard kost tot z'n derde jaar geen geld wou je zeggen... Tong uitsteken ???

Daar is de verkoper dus veeeeeeeeeeel meer aan kwijt geweest. Van 500 verdienen lijkt me dan geen sprake.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:56

Alane schreef:
Mensen denken dat succes te koop is. Dat iets wat veel geld kost ook gelijk goed is.
Vergeten vaak dat ze bij een paard wat gepresteerd heeft de ruiter er niet bij krijgen.
en dat een papier valt onder: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

maar met een paard met *goede* papieren heb je wel meer kans dat je ook echt wat bereikt. Met een dressuur gefokt paard zul je verder komen als een gewoon voor de leuk gefokt paardje. Zeg niet dat er papierloze paarden zijn die niet ver komen maar die kans is een stuk groter als dat je een paard met een goed papier koopt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:59

Waarom moet iemand altijd willen verdienen aan de verkoop van zijn paard? Als je een goed tehuis belangrijker vind kan het toch zijn dat je alleen wat geld wilt om de kosten te dekken. Ik heb mijn pony niet eens verkocht maar weggegeven. Ik vond het belangrijk dat hij het goed heeft en dat ik hem op kan zoeken. Geld dekt toch niet het verdriet dat hij bij je weg is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:00

@Sammetje: dat wilde ik dus niet zeggen.
laten we dan eens hobby's vrijetijdsbestedingen opnoemen die geen geld kosten...
Een veulen fokken kost geld, als je dan meent dat het fokken van een veulen gelijk is aan het winnen van de hoofdprijs.... welkom bij de 3 biggetje.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 05:25

Citaat:

helaas werkt het zo niet helemaal, al denken veel mensen dit wel.
ze vergeten even alle kleine dingetjes... maar al die kleine dingetjes bij elkaar opgeteld tikt ook erg aan hoor...

900 euro dekgeld
min. 2x scannen 40 euro
bijvoeren gaat ook aardig oplopen, ik weet merries die zelfs op 8 kg voer per dag zaten... dan doe je dus 3 dagen met een zak brok van 25 kilo... reken maar uit Knipoog
veulenentingen 50 euro
en dan nog grootbrengen tot 3 jaar.
dan krijg je daar dus nog bovenop...
jaarlijkse enting,
ontwormen,
voer
huisvesting, opfok of thuis.. kost beide geld!!
hoefsmid...
dan zal hij/zij ook nog weleens een veearts nodig hebben... veulens zijn nou eenmaal kwetsbaar en krijgen net zoals mensen ook kinderziektes...

ik denk dat deze mensen er behoorlijk geld op hebben moeten bijleggen hoor...
en dat er helemaal niks aan verdiend is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:56

appie_rulez schreef:
helaas werkt het zo niet helemaal, al denken veel mensen dit wel.
ze vergeten even alle kleine dingetjes... maar al die kleine dingetjes bij elkaar opgeteld tikt ook erg aan hoor...

900 euro dekgeld
min. 2x scannen 40 euro
bijvoeren gaat ook aardig oplopen, ik weet merries die zelfs op 8 kg voer per dag zaten... dan doe je dus 3 dagen met een zak brok van 25 kilo... reken maar uit Knipoog
veulenentingen 50 euro
en dan nog grootbrengen tot 3 jaar.
dan krijg je daar dus nog bovenop...
jaarlijkse enting,
ontwormen,
voer
huisvesting, opfok of thuis.. kost beide geld!!
hoefsmid...
dan zal hij/zij ook nog weleens een veearts nodig hebben... veulens zijn nou eenmaal kwetsbaar en krijgen net zoals mensen ook kinderziektes...

ik denk dat deze mensen er behoorlijk geld op hebben moeten bijleggen hoor...
en dat er helemaal niks aan verdiend is

Ik schreef toch: iedere hobby kost geld ...
En volgens jouw rekensom is een 10-jarige onbetaalbaar.
De kosten die jij opnoemt na het dekgeld zijn dus die hobbykosten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:58

Het is eigenlijk idioot dat we €1500 á €2000,- een laag bedrag vinden voor een paard. Als je soms ziet wat mensen voor een paard vragen, niet normaal meer. De meest gewone recreatiepaarden zijn al duur. Soms zie je ponietjes, die niet eens ver zijn in wat voor sport dan ook, voor €3000,- te koop staan. Echt, het is uit de hand gelopen; wat de gek er voor geeft he?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:01

onze pony staat nu ook voor een lager bedrag te koop dan dat hij waard is...
gewoon omdat hij hier anders over een jaar nog staat...