dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:52

Ik weet even niet wat ik moet doen, misschien kunnen jullie me verder helpen..

Het gaat om het volgende, Mijn paard heeft de hele zomer op de wei gestaan (dag/nacht) nu staat ze sinds een maandje (s' nachts) weer op stal. Eigenlijk nooit bij nagedacht om haar in de winter ook buiten te laten tot ik vandaag te horen kreeg dat het nou wel mogelijk was. (er komt een extra wei bij, in haar oude wei staan nou jonge hengsten) zelfs met hetzelfde paard als waar ze de hele zomer mee heeft gestaan. Nu weet ik dus niet wat ik zal doen..

Even de voordelen:
- paard staat lekker op de wei (wat haar zeker goed beviel in de zomer)
- natuurlijk een stuk goedkoper

De nadelen:
- als ik wil rijden moet ik eerst 10/20 min lopen naar manege (daar staat ze nu)
- meer kans op mok etc

Misschien hebben jullie nog wat meer voor - nadelen??
Ik moet er wel bij zeggen dat ik haar ongeveer 3 keer per week rijd of nog een keer longeren.. Dat wil zeggen dat ze overige 3/4 dagen anders dus lekker buiten kan staan..

Sorry voor het lange verhaal, maar bedankt voor het lezen/antwoorden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:03

Mijn paard komt elke dag buiten, zoveel mogelijk uren. En elke nacht naar binnen. Voor mij zou binnenstaan overdag echt geen optie zijn.

Ik snap niet waarom een paard wat buitenloopt meer kans heeft op mok?

Voordelen is dat jouw paard meer 'zijn eigen ding' kan doen buiten en dat het voor de luchtwegen ook veel gezonder is. Bovendien krijgt hij meer beweging.

Nadelen zie ik eigenlijk niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:05

nog wat dingetjes paard heeft in de wei de gehele dag beweging
op stal moet ze er elke dag uit om te bewegen
op stal heb je de luxe van stromend water wat niet bevriest
op de wei zou het kunnen bevriezen (vriest niet zo vaak hard in nl maar toch een punt)
op de wei heb je t zelf ook koud
op stal kan je in de kantine een bakkie doen
op de wei niet maar kan je natuurlijk alsnog fftjes naar de manege toe lopen/fietsen / rijden

op stal kan je elke dag dat je wilt rijden
op de wei kan je wel eens heel erg nat geregent worden met een en weer lopen (weet niet of je smelt ? maar kan natuurlijk als groot nadeel werken)

persoonlijk zou ik voor de wei gaan ondanks de persoonlijke nadelen
maar dat heeft (bij mijn paarden) toch wel de voorkeur

kan je niet bij de wei al poetsen en zadelen ? begrijp dat je der nu aan de hand mee neemt naar de manege
kan je niet buitenrijden ? ken de situatie niet maar zou ook een optie zijn je hoeft natuurlijk niet 7 x per week in de bak of je moet een zeer fanatieke wedstrijd ruiter zijn maar dan nog terafwisseling ?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:26

Bedankt voor het antwoorden!!

De wei en de stal (manege) zijn van zelfde eigenaar dus dat is het probleem niet, ook al sta ik op de wei kan in gewoon in binnenbak rijden.
In principe kan ik wel al op wei opzadelen (maar alle spullen liggen op stal, wei is midden in het veld, dus daar kan ik de spullen niet laten)..

Ik rijd maar 3 dagen per week (dit is het beste voor haar, zo vind ze het leuk en blijft ze ook voor je werken)

En ook al staat ze op stal (zoals nu) komt ze toch iedere dag overdag naar buiten..
Ze staat nu dus snachts op stal en overdag als het weer het toelaat buiten (ivm dat er nergens geschuild kan worden)
Daar zou ze dus wel dag/nacht buiten staan (met schuilplaats)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 07:32

Niemand meer??

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:26

ik denk dat de wei voor haar het lekkerste is Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:30

Ik zou zeker weten voor de wei kiezen. Ik vind dat elk paard elke dag de wei op zou moeten. Helaas hebben veel paarden die luxe niet. Het is niet alleen beter voor de luchtwegen, ze blijven er ook veel frisser van in hun koppie.
Ik ben wel jaloers, wij hebben die luxe niet 's winters.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:39

Als je echt 5x per week intensief zou rijden, zou ik voor binnen kiezen. Een paard bouwt toch een flinke vacht op die niet snel droogt als ie zweet.

Het is allemaal wat onhandiger zo in de wei, maar wel lekkerder voor je paard.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:56

Ik zou het laten afhangen van het werk dat ik er mee doe. Het paard waar ik wedstrijden mee rij, en intensief mee train, wil ik absoluut in de winter op stal hebben. Maar als ik er 3x per week recreatief mee zou rijden, zou ik hem best buiten durven laten staan.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:23

Ik denk ook dat het voor je paard lekker is om buiten te staan! Ik denk inderdaad ook dat een paard wel meer kans heeft op mok als ze vaak in een (natte) wei staat! Moet je gewoon ff extra op letten! Als je een wondje vind, gewoon korstje eraf en jodium erop doen! Zo heel erg is het niet!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 18:26

Bedankt voor het antwoorden!!

Ja alle dingen die jullie zelf zeiden was waar ik zelf ook aan dacht..

Ik rijd inderdaad " maar " drie dagen in de week (wel intensief, dressuurmatig) maar ze staat al behoorlijk dik in de vacht en heb zowiezo besloten haar niet te scheren. Omdat ik toch maar drie keer rijd kan ik die moeite wel doen om extra droog te stappen..

Ik denk dat als de wei goed geregeld is (dus ook schuilplaats) dat ik toch voor de wei ga.. Ik denk nog ff na maar jullie hebben me zeker positiever gemaakt voor wei Knipoog

XxhorsexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:27

Lekkur in de wij Stal is zielug Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:28

mijn mening is: laat haar lekker buitenstaan als dat kan...dat is in hun natuur ook zo....mijn paarden en pony´s staan in de winter ook zo veel mogelijk buiten!!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:31

zeker te weten in de wei laten. das heerlijk voor je paard. en beweging hebben ze dan zat,en niet te vergeten de frisse lucht. een stukkie verder lopen dat zou ik wel voor mijn paard over hebben hoor. stalpaarden vervelen zich vaak op stal. Haha!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:11

XxhorsexX schreef:

Een stal is heus niet zielig hoor. Maar al had ik de mogelijkheid om mn paardje dag en nacht buiten te laten staan, had ik dat ook wel gedaan. Maar nu staat hij overdag meestal buiten en s'nachts binnen, en daar heb ik ook geen problemen mee. Maar ik zou hem zeker buiten laten staan. Zeker op de dagen dat je niet rijd, heeft hij(of zij Bloos) toch lekker beweging en zn eigen ding doen..

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 19:22

XxhorsexX schreef:

en stal is egt niet zielig hoor
en praat alsjeblieft normaal plaats van
zielug lekkur

sorry dat ik het zeg.. Bloos!