HELP ! Mijn zadel schuift opzij.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleJ

HELP ! Mijn zadel schuift opzij.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 09:06

Ik verzorg een koudbloed en heb een engels veelzijdigheidszadel.
Mijn probleem is als ze in een flinke draf de benen neemt en gaat abdrupt de hoek om, dat mijn zadel een heel eind opzij schuift. (Daardoor beland ik ook 9 van de 10 keer in de modder... Haha! )
Ik heb (volgens mij) goed aangesingeld. Sam is dan erg bol en rond maar ja...

ZIjn er meer mensen (met een koudbloed) die hier last van hebben?
En wat kun je er tegen doen?
Zijn sommige zadel meer 'schuifproof' dan andere ?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:52

Het enige wat ik weet is dat mijn paard er ook wat van kan... vooral het opstijgen.. ik heb toen voor mijn gevoel beetje EXTRA hard aangesingeld en sindsdien schuift ie onder het rijden niet meer Haha!

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:01

Ik rijd op een fries, en zijn zadel schuift ook. Heb er dan ook een schuine pad onder liggen omdat het zadel anders teveel achteroverligt en een gelpad tegen drukkingen. Het zadel schuift enorm naar de zijkant en ik heb hem dan goed aangesingeld. Oplossing, ik laat volgende week de zadelmaker komen om het zadel zo aan te passen dat het weer goed ligt, zodat ik geen schuine onderlegger meer nodig heb. Kan dat niet, dan moeten we wellicht gaan kijken naar een ander zadel.

Als ik jou was zou ik er een zadelmaker naar laten kijken, want het is best wel gevaarlijk als je ineens aan de zijkant hangt.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:10

Ja, ik denk dat ik dat maar doe...
Daarbij is Sam ook nog een kei in buik uitzetten... Als ik haar in de stal opzadel krijg ik hem niet eens in het eerste gaatje..
En als ie goed is aangesingeld zit ie in het vierde... !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:13

Ik rijd een haflinger, ook last van dat geschuif. Vorige zadel was nog erger en na bij 3 zadelpassers advies inwinnen, hebben we nu een wintec. Deze schuift automatisch iets meer naar rechts. Met opstappen doet het ook af en toe nog eens verschuiven.
Ik denk niet dat er schuifproof zadels zijn, koudbloeden hebben nu eenmaal minder schoft en een ronde rug waarop dat schuiven onvoorkomelijk is denk ik.
Ik merk wel, dat als ik maar goed aansingel het schuiven stukken minder is!
Dus iig op stal singel vast maken, voor het opstappen aansingelen. Na instappen nog een gaatje als dat kan en anders net voor de galop nog ofzo?
Maar als je zadel zo snel schuift, dan zou ik ook een ander zoeken. Beetje schuiven is onvermijdelijk maar zo erg schuiven dan denk ik toch dat je zadel ook gewoon niet helemaal past.
Succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:17

Je zadel past waarschijnlijk niet goed, ff na laten kijken dus Knipoog Zoals BenI zegt Knipoog

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:20

ik rij een hel ronde haflinger. We hebben een wintec zadel. Ik moet er inderdaad voor zorgen dat ik haar supperstak aansingel (lastig met opblazen), als ik dit niet doe verschuift het zadel met rijden iets naar rechts, maar zal nooit helemaal wegschuiven.
Dus even oefenen tot welk gaatje je moet aansingelen en de singel heel strak trekken (ik kan er nog wel tussen met m'n vinger.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:04

Wat is er zo anders aan wintec als aan een ander merk zadel dat deze minder schuift?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:47

Wintec is natuurlijk kunststof..

Ik heb met mijn Wintec Isabelle Werth uitvoering totaal geen last van geschuif Lachen En ik heb toch een redelijk brede fjord Tong uitsteken

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:57

ik had daar ook last van met mijn oude fjord en toen had ik een Thorowgood griffin met 4 singelstoten en toen had ik er helemaal geen last meer van

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:02

Mijn zadel schuift ook al zo erg, op mijn haflinger.
Een goed zadel hierbij is dus de wintec? Nog meer aanraders?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:43

Ik hoorde ook de Barefoot boomloos zadels.
Ik heb er zelf ooit eens 1 weekje getest, maar ik heb er maar 1 keertje op gereden. Die gleed toen een heel klein stukje... Misschien had ik toen wel extra goed aangesingeld??
Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben...
Zou het misschien ook aan de houding en evenwicht kunnen liggen? Of is dat weer pure onzin.. Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:04

DanielleJ schreef:
Ik hoorde ook de Barefoot boomloos zadels.
Ik heb er zelf ooit eens 1 weekje getest, maar ik heb er maar 1 keertje op gereden. Die gleed toen een heel klein stukje... Misschien had ik toen wel extra goed aangesingeld??
Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben...
Zou het misschien ook aan de houding en evenwicht kunnen liggen? Of is dat weer pure onzin.. Haha!

Tsja, we hebben al een paar zadels op de haflinger geprobeerd, maar niks zit goed, en al helemaal niks blijft echt goed liggen.
Natuurlijk schuift het meer als je wat scheef zit (doe ik soms ook) maar dat je enorm moet corrigeren als je een volte galoppeert zou toch niet moeten mogen... Bloos
Toch? Volgens mijn instructrice in ieder geval niet

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:08

Nee, ik ken het. Ik heb precies hetzelfde. ZO irritant. Neemt ze flink de benen met een scherpe bocht en ja hoor... Weer dat k**zadel opzij...
De ene keer is het trouwens erger als de andere keer moet ik zeggen.
Ik denk inderdaad als je recht op je paard zit kan en mag dat denk ik ook niet nee (dat het zadel verschuift)

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:16

Mijn zadels schoven vroeger ook veel.
Op advies van de zadelmaker heb ik een dressuurzadel met een bredere boom gekocht en nu schuift het zadel niet meer.

Een vriendin van mij had het ook met haar Haflinger en heeft uiteindelijk een westernzadel voor een breder paard gekocht en dit zadel schuift ook haast niet meer.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:34

Heb dat probleem ook gehad met mijn paard,en nu nog steeds met onze andere pony.
Volgens de zadelmaker lag het probleem bij dat ze zo rond zijn.
Zeker paarden met nauwelijks schoft heeft het zadel bijna geen grip en gaat dus schuiven.
Maak maar eens een goed passend zadel op een rond paard.
Volgens hem was er niks aan te doen,na veel gebakkelei hebben we bij de pony een staartriem aangeschaft (die had last van voor-achter schuiven) en met mijn paard heb ik nog een tijdje zo door gereden.

Zou eens advies vragen aan een goede zadelmaker.Dat er echt niks aan te doen is,geloof ik niet zo in.

Wat hij nog wel meegaf als tip: stap op met een krukje of bankje,zodat met opstappen je zadel gewoon blijft liggen.Het hielp een beetje...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:41

JewelFamke schreef:
Volgens de zadelmaker lag het probleem bij dat ze zo rond zijn.
Zeker paarden met nauwelijks schoft heeft het zadel bijna geen grip en gaat dus schuiven.
Maak maar eens een goed passend zadel op een rond paard.
Volgens hem was er niks aan te doen,na veel gebakkelei hebben we bij de pony een staartriem aangeschaft (die had last van voor-achter schuiven) en met mijn paard heb ik nog een tijdje zo door gereden.

De haflinger loopt al met staartriem, omdat we inderdaad ook last hadden van voor-achter schuiven. Maar ook opzij dus.

Het kan zo verschillen per pony (of paard) want bij mijn vroegere shetlander hadden we zo een passend (merkloos) zadel gevonden.

Deze haf is echt lastig.. het ene zadel heeft niet genoeg ruimte tussen kamer en rug en schuift. Het andere zadel schuift ook, etc etc.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:53

ik heb een haflinger,
en wintec,

en mijn zadel schuift ook,
wintec is dus niet de best oplosing,
de beste oplossing is vaak,
een dressuur zadel,

en dressuur zadel heeft rechte bladen,
die bladen lopen niet direct over de schouders van een rond paard,
en die veroorzaken juist het geschuif !

ik heb mijn wintec te koop gezet,en spaar ondertussen voor een dressuur zadel verder...

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:56

tssss...dat heb ik ook! Tong uitsteken

oneoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:33

je moet totaal geen wintec zadel halen want dat is niks

Chanelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:27

oneoff schreef:
je moet totaal geen wintec zadel halen want dat is niks

PARDON?
dat zou ik maar niet zo snel zeggen!
Ik vindt wintec zadels lekker zitten hoor..
helemaal niks mis mee!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:29

Chanelletje schreef:
PARDON?
dat zou ik maar niet zo snel zeggen!
Ik vindt wintec zadels lekker zitten hoor..
helemaal niks mis mee!

ik vind de wintec veel minder lekkerder zitten dna leren zadels en hij schuift ook behoorlijk op mn haf....ben op zoek naar wat anders...
hier zijn de laatste tijd trouwens al best veel topics over geweest

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:25

missnynke schreef:
ik vind de wintec veel minder lekkerder zitten dna leren zadels en hij schuift ook behoorlijk op mn haf....ben op zoek naar wat anders...
hier zijn de laatste tijd trouwens al best veel topics over geweest

idd.
een wintec kan best lekker zitten,
maar hij moet ook goed passen op je paard...

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 17:54

Misschien moet ik dan maar eens op zoek gaan naar een wintec dressuurzadel...
Wie weet is dat de oplossing.. (met een goede zadelmaker erbij natuurlijk) Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:26

klinkt alsof de buik net iets verder uitgezet is dan dat je dacht

ik loop altijd eerst een rondje en singel dan pas echt aan
bij sommige paarden moest dat na een paar honderd meter lopen
(zoals bij mijn vroegere bijrijdpaard een gefokte gelder 183 hoog, heb er ook een paar keer naast gelegen voordat ik het door had en zadel paste perfect (volgens zadel maker..) )
scheelde soms 2 gaatjes en bij opzij springen van een paard steun je automatisch meer aan de ene als de andere kant
vooral bij iets rondere paarden heb je dan weinig nodig