Help,mijn paard sopt hooi.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Help,mijn paard sopt hooi.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 22:48

Wie weet of hier iets aan te doen is?
Ik vind het op zich niet erg dat ze het doet,maar haar box is iedere dag van voor tot achter drijfnat.
Ze heeft het nooit gedaan,tot een half jaar geleden.Nu staat ze alles in haar drinkbak te proppen,zowel haar hooi,als haar stro.
Het kan geen tandenprobleem zijn,want de tandarts is al 2 keer geweest en de laatste keer zat er bijna niets,dus.....
Wie o wie weet hier een oplossing voor???

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:17

Kan je dr hooi niet nat in dr stal gooien? Maarja dan zal ze t nog met dr stro doen.. :s

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:18

Mijn vorige pony deed dit ook.
Ik gooide haar hooi altijd maar onder haar drinkbak.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:30

die van mij doet het ook.... Denk dat ie t lekkerder vind als het nat is... Ik vind het geen probleem in ieder geval...

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 23:30

Aramat"]
Kan je dr hooi niet nat in dr stal gooien? Maarja dan zal ze t nog met dr stro doen.. :s
[/quote]
Dat heb ik ook al gedacht,maar dan blijft ze het idd nog steeds met haar stro doen.
Misschien toch eens proberen,je weet nooit.
Haar drinkbak zit uiteraard iedere dag nokkie vol Rolleyes

[quote="sabineG schreef:
Ik vind het geen probleem in ieder geval...

Ik vind eigenlijk vooral die drijfnatte stal een probleem Scheve mond

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:33

Mijn paard doet dat als ik hem een snee brood voer, dan haalt ie m eerst door zn waterbak

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:33

Mijn paard doet dit ook. Gelukkig smeert hij het niet door de hele stal heen. Ik gooi het in een hoekje, dan gaat hij ermee naar de waterbak, vervolgens naar de voerbak en dan pas wordt het opgegeten.....raar beest. Haha! Knipoog
Wij hebben een kleine platte steen onder de lepel van de waterbak gelegd zodat hij in ieder geval niet de hele straal water krijgt als hij zijn snuffert in de waterbak steekt.....
Dit helpt wel iets om de stal in ieder geval niet druipnat te krijgen, en het paard kan gewoon wel genoeg water krijgen, alleen moet hij dan iets langer op de lepel drukken. Dit doet hij dus met het hooi niet, kwestie van enkele seconden erin met het hooi en dat is schijnbaar voldoende voor hem. Verward

Kuikzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 00:35

Ik sop ook altijd kaakjes in mn thee, is veel lekkerder Clown

misschien scheelt het inderdaad wel om dr nat hooi te geven, als jij dr hooi al gesopt heb, misschien doet het dan zelf niet en vergeet ze dat stro ook lekkerder is als ze het sopt. maar dan moet je wel opletten voor je broek als je het hooi nat maakt Knipoog ik weet niet meer voor welk paard het was, maar ik ben een keer aardig nat geworden van met hooi slepen!

Mijn paard dr stal is ook iedere dag drijfnat, die sopt wel, maar niet in dr waterbak dat is pas vies!

off-topic: staat lexje nog steeds naast kim eigenlijk? hoe is het op stal verder??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 01:46

Mijn paarden doen het allemaal, ik leg het hooi altjd pal naast de waterbak, die overigens op de grond staat, daardoor wordt het alleen iets om de bak nat. De mijne staan niet op stro, dus wat je daaraan zou kunnen doen Verward .

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:44

Het paard wat ik rijd doe het ook. Ook als ze haar mond vol heeft met brokken nog even wat drinken.
In de stal hebben we een rubber mat liggen bij de voerbak en waterbak. Dat is wel handig, dan pak je het vieze hooi zo op.
Beetje een rotzooi is het meestal wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:46

ik heb ooit ens ergens gelezen dat paarden dat doen als ze zelf te weinig speeksel produceren. door het hooi nat te maken, kunnen ze het beter kauwen en wordt het beter verteerd.
het is niet erg, wat wel wil helpen is het hooi van te voren zelf goed nat te maken.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:00

Tsja.. wat wij bij onze verzorgpony's doen.. is buiten "opsluiten" en daar plakken hooi of kuil neer te leggen en dan slepen ze het buiten naar de drinkbak.. heb je je stal niet vies... alleen buiten een beetje op de tegels, maar lijkt me stukken minder erg!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:05

Ik zou het hem gewoon laten doen. Hooi wat nat is, is zowiezo beter. Ik besproei het altijd met een gieter voordat ik het in de stal gooi.

Ydel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:55

mijn paarden doen dit niet, maar zou dit geen verveling kunnen zijn??
mede dan natuurlijk dat ze het ook lekkerder vinden??
mijn paarden komen nu ook nog een halve dag buiten..

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:58

Ik kan me niet voorstellen dat het verveling zou kunnen zijn, mijn paarden doe dit ook wanneer ze buiten hun hooi krijgen. Ze staan nu ook nog een uur of 15 per dag buiten en soppen lekker door, binnen of buiten, volgens mij vinden ze het gewoon lekker!

Het is zelfs zo dat 1 van mijn merries in de trailer geen hooi eet omdat ze niet kan soppen, zodra ik stop, er een emmertje water naast houd gaat ze vrolijk eten, en soppen. Ik maak het hooi nu dus goed nat voor haar in de trailer, dan eet ze het wel.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:08

Mijn merrie heeft het trucje afgekeken van de ruin die we er later bij hebben gekocht. Hij doet het alleen met mate en zij maakt er een grote smeerboel van. Ik ga nu een steen in de waterbak leggen om te voorkomen dat echt veel water tegelijk pakt en daarnaast kijken of een onderlaag van vlas de nattigheid beter absorbeert dan het stro.
Ze komt echter pas in december weer op stal, dus dan weet ik ook pas of het helpt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:10

Zou het misschien een maagprobleem kunnen zijn??

Een paard doet meestal niet voor niets iets!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:12

ik heb op een manege gewerkt en daar deden ongeveer 20 paarden dat, ze vinden het op de een of andere manier gewoon lekkerder.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:25

zou blij zijn als mn paard t deed.. hoef k t zelf niet voor haar te doen.. stuk beter voor de luchtwegen nat hooi..

De natte stal is wat minder.. maar miss scheelt het als het onder haar drinkbak ligt..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:29

Stenen in de drinkbak heb ik ook al geprobeerd.
Ik ga vandaag eens proberen nat hooi te geven,hopelijk scheelt dat wat Rolleyes

rebeltje schreef:
De natte stal is wat minder.. maar miss scheelt het als het onder haar drinkbak ligt..

Nou,het nadeel is dat het niet alleen heel nat is van dat gesop,maar door dat gesop krijgt ze dus ook meer water binnen en plast ze ook meer.De achterkant is daardoor dus ook veel natter ,dan normaal.
Er staan gewoon plassen in haar box,wat ze voorheen dus nooit had Scheve mond

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:55

Dit doen ze met een rede. Merrie van mijn vriend doet dit ook uit zichzelf en dat komt door iets, maar door wat weet ik niet.. moet je even epoka pben.. Dan kunnen ze het je wel uitleggen.
Gewoon laten soppen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:08

Nat hooi in een hooinet geven? Kan ze er in ieder geval minder grote hoeveelheden in proppen. En misschien meer hooi geven? Dan blijft ze wellicht van het stro af. Je kan ook nog een grote ton onder de drinkbak plaatsen, heeft de buurvrouw van mijn merrie, die de bak altijd laat overstromen, ook Lachen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:00

ik heb er ook 2 op stal staan die zitten soppen. Ik gooi het hooi diagonaal zo ver mogelijk weg van de drinkbak, zodat ze zich helemaal moeten omdraaien om bij de waterbak te komen.

Dat scheelt wel. (misschien heb ik wel luie paarden Haha! )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:06

Ik ken een paard die het ook doet. Metselen heet zoiets. En hooi diagonaal in de ander hoek leggen helpt niet. Ze neemt een hap en draait zich om naar de waterbak.

Een erg natte stal kun je misschien voorkomen door haar op rubbermatten te zetten. Of het water uit zetten als ze hooi aan het eten is (en daarna niet vergeten weer aan te zetten...Lips are sealed )

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:08

Suzan1 schreef:
ik heb er ook 2 op stal staan die zitten soppen. Ik gooi het hooi diagonaal zo ver mogelijk weg van de drinkbak, zodat ze zich helemaal moeten omdraaien om bij de waterbak te komen.

Dat scheelt wel. (misschien heb ik wel luie paarden Haha! )

Doe ik ook al,maar ze sleept het er gewoon weer naartoe Rolleyes
Veels te bijdehand is ze Scheve mond