hoe leer ik een fries in 2 maanen B springen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinda_T

hoe leer ik een fries in 2 maanen B springen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:42

ho0i *LOL*
ik heb een eige tinker, Tong uitsteken maar sinds een paar weken rij ik ook op de fries van me tante . hij moet over 2 maanden een b proepje dress. kunnen, dat gaat wel lukken!! maar hij moet ook een B pacoer kunnen springen, hij heeft nog nooit gesprongen Verward hoe moet ik dit aan pakken Verward ??????? groetjus marin

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:50

Waarom moet dit? ik vind 2 maanden wel erg kort dag, en al helemaal voor een fries... Een B parcour (paarden) is 1 meter. Er zijn maar weinig friezen die dit kunnen en daarnaast vind ik dat je het paard de tijd moet gunnen om uberhaubt spieren op te bouwen, en dat redt je imo niet in 2 maanden dus dat lijkt me niet erg fair tegenover het paard.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:54

waarom MOET hij dat? Niks MOET, en als je er zo'n druk achter gaat zetten krijg je het toch niet voor elkaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:18

Dat zal je niet lukken denk ik. Als je zelf de ervaring niet hebt, dan mag je er wel een half jaar voor rekenen, en dan nog met de juiste hulp en begeleiding. Ik heb het nu over een KWPN-er die enigzins wat springen in zich heeft.

Friezen zijn niet gebouwd om te springen, ze zullen best een beetje kunnen springen, maar een B-parcours is al heel wat. Dat is voor een Fries misschien wel net zo moeilijk als voor een kwpner om M te springen. En zelf moet je ook nog mee. Juist een onervaren paard stopt eerder als een ruiter een fout maakt.

Neem goed les, dat is het enigste wat je misschien enigzins in de buurt van een parcours kan brengen. Ga als de tijd er rijp voor is eens naar een oefenparcours op BB hoogte.
Forceer niets, niets moet. Concentreer je eerst op de dressuur en neem af en toe een huppeltje, of loop balkjes. Zonder dressuur geen springen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:22

ik heb mij fries wel in 2 maanden leren springen maar niet 1 m
gewoon gedult hebben

KiWiKo

NIET Haha! Haha! Haha! zowizo hebben friesen daar weinig tot geen aanleg voor en daarnaast kan je zoiets niet binnen twee maanden voor elkaar hebben......... tenzij je een eikel van een paard hebt die het allemaal maar over zich heen laat komen, maar dat hoop ik niet voor je Haha! Haha! Haha!

Stap een is echter wel ......... een goede springinstructeur aanschaffen

Roselie

Ik zou um eerst een aantal keer los laten springen!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:25

Ik zou het uit je hoofd zetten.
In 2 maanden ee B parcours leren springen is voor een gewoon paard al een opgave, voor een Fries is dat een martelgang die zeer waarschijnlijk niet haalbaar is. Een Fries is meestal niet gebouwd om te springen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:26

Beetje rare vraag, zeker als je zelf niet kunt springen?!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:27

lukt je niet, zowiezo erg slecht voor de spieren zo ineens binnen 2 maanden hup, een compleet concours springen zonder ervaring (en het ras heb je ook tegen) doe gewoon rustig aan, balkjes lopen, af en toe een klein kruisje, en door de weken heen iets opbouwen. 6 maanden lijkt mij veel reeeler, want een parkours springen is meer dan springen, je Fries moet balans krijgen, goed leren afzetten, afstanden kunnen inschatten etc. dat leer je niet in 10 weekjes tijd even.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:38

Een paarden B parcours? Of een pony? Daar zit nogal wat verschil tussen. Ik zou af en toe een keer gaan vrijspringen, tot 10 cm hoger dan de B. Dan kan je na een aantal weken erop gaan zitten, en kijken hoe ze het dan doet. Maar zelfs met goede begeleiding is het kort dag!

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:38

veel succes! het lukt je waarscheinlijk niet.
ik rijd al 3 jaar op yerke en met heeel veel moeite spring ik nu 90cm met hem( en dat is een hele opgave)
1 meter (b parcour) dat is niet hetzelfde als een B proef in de dressuur.
ik zou er als ik jou was niet aan beginnen, om lelijke valpartijen en peesblessures te voorkomen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:57

shariyerke schreef:
veel succes! het lukt je waarscheinlijk niet.
ik rijd al 3 jaar op yerke en met heeel veel moeite spring ik nu 90cm met hem( en dat is een hele opgave)

En spring je die 90 cm als heel parcours of alleen als losse hindernis?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:38

Arm Friesje... over een meter heen, tien hindernissen lang!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:41

gabyfedde schreef:

idd 1 meter spring ik ook nog wel, maar een heel parcours............... vrees van niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:52

Met een FRIES een 1 meter parcours springen?

Ik weet een betere en minder pijnlijke manier om zelfmoord te plegen...........

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:53

Ik heb het gedaan en overleeft Pipo, ik mocht zelfs in de barrage tegen Annegti Haha! . Dus het kan wel, maar niet in twee maanden. Wij hebben er veel langer voor getraind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:58

eveline_B schreef:
Ik heb het gedaan en overleeft Pipo, ik mocht zelfs in de barrage tegen Annegti Haha! . Dus het kan wel, maar niet in twee maanden. Wij hebben er veel langer voor getraind.

Ja maar als Annegti in de buurt komt dan gaan ze allemaal wel springen Knipoog

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:00

We hadden dezelfde instructrice, die krijgt de eer van mij Haha! .
(Allemaal springen op de kast bedoel je. Nee, dat lukt niet, ben al aan haar gewend)

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:33

gabyfedde schreef:

een parcours maar dat kost ons erg veel moeite Lachen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:13

Kijk ik denk zeker dat een Fries een parcours van een meter kan springen. Eef (mérens) kan ook een B-parcours, voor haar 80 cm zonder moeite. Maar dat heeft me wel ruim een half jaar gekost en de balans had ze al...
Haast is nooit goed, alles moet je rustig leren. Liever rustig en goed dan snel en fout.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:42

verootjoo schreef:
waarom MOET hij dat? Niks MOET, en als je er zo'n druk achter gaat zetten krijg je het toch niet voor elkaar

ik ga helemaal met je mee:D

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:07

ik denk ook wel dat b kan maa rzeker niet in 2 maanden. mijn fjordje van 1.50 mtr spring ook makkelijk de meter, 80 cm in parcours ook Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:53

Ik ben het helemaal met de rest eens.

Een fries zal heus wel een B-parcours kunnen springen, maar niet in 2 maanden tijd. Een waarom MOET hij achter 2 maanden zo kunnen springen? Haast en spoed is zelden goed, ook in de paardenwereld.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 10:42

En toen liet de TS niks meer van zich horen..