Wel of geen ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 18:14

Ik zit met een 'dilemma'..

Ivanka had/heeft het probleem: slechte hoeven, brokkelde heel erg, waardoor ijzers er met geen mogelijkheid onder bleven zitten. Om maar even de hoefsmids woorden te citeren: ze vielen eronder uit alsof haar hoeven droge koek waren.

Dus er zat niets anders op; Ivanka moest op blote voeten. Ivanka heeft er héél erg aan moeten wennen en kon echt voor geen ene meter op het harde lopen, zielig was het gewoon om te zien. In de wei ging het goed, dus heeft ze van mij eerst een maand rust gehad en alleen maar in de wei gelopen.
Van de hoefsmid heb ik toen ook Cavalor Hoof Aid Special gekocht, supplement dat ik bij moest voeren. En ik ben weer rustig aan begonnen met rijden. Dat was half september.

Ondertussen zitten we alweer eind oktober en Ivanka loopt nog steeds op blote voeten. En het gaat eigenlijk steeds beter, op het harde loopt ze nu ook goed. Niet uitzonderlijk goed, maar wel goed Lachen.

Ik zit er dus over te twijfelen om haar weer terug op ijzers te zetten. Het scheelt ten eerste enorm veel geld op jaarbasis. Ik rijd niet absurd veel over de weg en de keren dat ik over de weg rijd, zou ik ook in de berm kunnen rijden. Ivanka is drachtig, dus tegen de tijd dat ze zou moeten bevallen, zouden de ijzers er weer onderuit moeten en zou ze er weer helemaal aan moeten wennen.

En ze gaat alleen maar beter lopen, ik denk zelf dat wanneer haar hoeven weer helemaal zijn bijgegroeid, ze weer perfect zal lopen op de stenen. Haar hoeven zijn dan stevig en hard.
De DA gaf mij toen haar ijzers er net onderuit waren, het advies om haar zsm weer op ijzers te zetten.

In principe ben ik nu echt steeds meer voor de blote voeten. Vroeg me alleen af hoe jullie erover denken Lachen. Zouden jullie haar ook op blote voeten laten lopen, of toch die ijzers er weer onder zetten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:19

ik lees dat het steeds beter gaat.ik zou dus gewoon voor blote hoeven kiezen.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:22

Ik zou haar op blote voeten laten lopen. Vooral omdat ze steeds beter loopt nu. Wat zou voor jou de reden zijn om haar nu weer op ijzers te zetten want je noemt vooral de voordelen om haar gewoon zo te laten, wat mij erg goede redenen lijken!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:23

Ik zou ook gaan voor de blote hoeven, om problemen te voorkomen en niet weer opnieuw vanaf vooraf aan te moeten gaan "revalideren". Nu weet je zeker dat er vooruit gang in zit en dat is dán nog maar de vraag..

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:39

Zonder ijzers.
Alleen wel even aan de dierenarts vragen waarom hij er ijzers onder wil, want daar zal die wel een rede voor hebben.
Wat vindt de hoefsmid ervan? Die heeft er toch het meeste verstand van en die kan wel aan de hoeven zien of er ijzers onder moeten of niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:58

Lekker zonder ijzers laten !! Waarom zou je haar weer op ijzers zetten als ze zonder ook goed loopt ? Zeker als de ijzers er over een tijdje toch weer af moeten ! En zonder ijzers lopen heeft heeeeeel veel voordelen. En nu kunnen haar hoeven lekker bijkomen van alle gevolgen van de ijzers. Veel smeden raden het trouwens ook aan om in ieder geval in de winter geen ijzers onder je paard te laten slaan. Is beter voor de hoeven. Helemaal zonder ijzers is nog veel beterder

Groetjes,

Maris

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:03

Als de hoefstand niet veranderd hoeft te worden, en de hoeven slijten niet extreem hard, zou ik haar lekker op blote voeten laten staan. Veel gezonder voor de hoef, en het scheelt ook wel wat centjes!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:25

Zonder ijzers! Als het goed gaat waarom dan ijzers eronder doen?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:53

- het scheelt jouw een flink bedrag per 6 weken!
- het gaat nu goed, en je weet niet hoe ze dadelijk loopt.
- in mei/juni moeten ze er toch weer onderuit, is weer wennen.
Als ze steeds beter op het harde loopt, zou ik zeggen zonder. (hoevaak hebben we het de afgelopen maanden we niet gehad over wanneer ze er weer onder kunnen Knipoog Niet verwacht dat het zo veel beter zou gaan!)
Plus haar hoeven zijn nu goed, waarom dan risico lopen dat ze er weer een ijzer onderuit trapt of net wat, en dat je dadelijk weer met een prbleem zit.
Ik zou het nog even met je smid overleggen, maar als het kan, blote voetjes!
Schijnheilig en dan snel die belg laten komen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:57

Zonder ijzers. Kijk ook eens bij ons natuurlijk bekappen topic, zie onderschrift. En op www.paardnatuurlijk.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:43

Same as Arabesk