Ik ben een aantal dagen actief op dit forum voor mijn onderzoek voor de Universiteit van Tilburg. Ik heb al een aantal topics gestart. In overleg met Katja (de moderator), hebben we besloten alle topics te sluiten en verder te gaan in één topic. Dit topic dus..
Ik hoop dat je me wilt helpen door middel van het beantwoorden van mijn vragen. Als je wilt kun je ook antwoord geven op één of twee van de drie vragen. Ik zou het wel super vinden als je alledrie de vragen beantwoord!!
Vraag 1 Ik wil graag weten wat je vindt van een paardenverzekering en of je er ervaring mee hebt (zowel positief als negatief) of iemand kent die er een goede of slechte ervaringen mee heeft. Ik ben ook benieuwd naar welke verzekering je aan anderen aan zou raden en waarom.
Vraag 2 A Denk je dat de kans groot is dat jouw paard ziek wordt (ook koliek, kreupel, beengebreken etc.), waardoor je een tijdje niet kunt rijden of helemaal niet meer met jouw paard kunt rijden? B Hoe schat je de kans in dat jouw paarden een ongeval krijgt? (graag beantwoorden met: Zeer gering, Gering, Gemiddeld, Aanzienlijk en Zeer aanzienlijk, eventueel voorzien van een toelichting)
Vraag 3 Hoe zou je het verzekeren van je paard aanpakken? Of; hoe heb je de verzekering van je paard aangepakt? Met deze vragen bedoel ik: A Ben je naar een tussenpersoon gegaan? B Heb je de verzekering bij je bank afgesloten? C Heb je zelf je verzekering uitgekozen en afgesloten? D Heb je anderen gevraagd welke ervaring zij hebben met het verzekeren van hun paard/pony? E Heb je met anderen de opties (niet verzekeren; verzekeringsmaatschappijen) besproken? F Hoe heb je informatie verzameld over de verschillende aanbieders en de verschillende verzekeringen die ze aanbieden? G Wat gaf de doorslag bij de keuze voor een maatschappij?
Ik hoop dat ik veel reacties krijg. Hoe meer reacties, hoe beter het resultaat van mijn onderzoek. En hartelijk bedankt voor je moeite.
Groetjes,
Maarten
apenstaartje
Geplaatst: 28-10-04 16:18
Hoi Maarten
Vraag 1 : Onze beide paarden zijn verzekerd. Zij zitten in de zogenaamde oda (ongevallen dood afkeuren) en beperkte ziektekosten dekking. De reden van verzekeren is indien een van de paarden niet meer voor het gebruiksdoel beschikbaar is er een "spaarpotje" staat voor een eventueel ander paard. Verder is de verzekering bij ons ter voorkoming van een financiële beslissing tijdens dure (koliek) operaties. Tot op heden heb ik alleen van de beperkte ziektekosten gebruik gemaakt en de verzekering heeft tot tevredenheid de zaak afgehandeld.
Vraag 2: a) Uiteindelijk zal het paard voor het gebruiksdoel ongeschikt worden. De kans is dus zeer groot.
b) Gemmiddelde kans op een ongeval
Vraag 3: Bij het 1e paard heeft tussenpersoon tevens verkopende persoon ons 2 verzekeringen aangeraden. Bij 1 daarvan is het paard in voorlopige dekking gegaan. Van verschillende maatschappijen hebben we toen de voorwaarden enz. opgevraagd. Na beoordeling is het paard bij de maatschappij gebleven. Voor het 2e paard heb ik zelf voorwaarden enz opgevraagd en wederom voor dezelfde verzekering gekozen als paard 1.
Groetjes Femmy
Elise
Geplaatst: 28-10-04 17:15
Vraag 1 Ik wil graag weten wat je vindt van een paardenverzekering en of je er ervaring mee hebt (zowel positief als negatief) of iemand kent die er een goede of slechte ervaringen mee heeft. Ik ben ook benieuwd naar welke verzekering je aan anderen aan zou raden en waarom.
Ik heb met 1 verzekering ervaring, Amev Hippo. Overwegend positief. Ze betalen over het algemeen makkelijk uit, alleen is het eigen risico wel wat hoger geworden dit jaar.
Vraag 2 A Denk je dat de kans groot is dat jouw paard ziek wordt (ook koliek, kreupel, beengebreken etc.), waardoor je een tijdje niet kunt rijden of helemaal niet meer met jouw paard kunt rijden? B Hoe schat je de kans in dat jouw paarden een ongeval krijgt? (graag beantwoorden met: Zeer gering, Gering, Gemiddeld, Aanzienlijk en Zeer aanzienlijk, eventueel voorzien van een toelichting)
A. Gemiddeld B. Gemiddeld. Waar baseer je dat op? Ik doe geen gekke dingen en niet overdreven voorzichtig..
Vraag 3 Hoe zou je het verzekeren van je paard aanpakken? Of; hoe heb je de verzekering van je paard aangepakt? Met deze vragen bedoel ik: A Ben je naar een tussenpersoon gegaan? B Heb je de verzekering bij je bank afgesloten? C Heb je zelf je verzekering uitgekozen en afgesloten? D Heb je anderen gevraagd welke ervaring zij hebben met het verzekeren van hun paard/pony? E Heb je met anderen de opties (niet verzekeren; verzekeringsmaatschappijen) besproken? F Hoe heb je informatie verzameld over de verschillende aanbieders en de verschillende verzekeringen die ze aanbieden? G Wat gaf de doorslag bij de keuze voor een maatschappij?
Ik heb info bij 3 bekende verzekeraars aangevraagd, bij 1 kreeg is direct duidelijke info en boden ze een voorlopige verzekering aan, dat heb ik geacepteerd. Geen tussenpersoon. Informatie kwam uit de Bit (advertenties) en daarna dus foldertjes.
Shadow0
Geplaatst: 28-10-04 17:40
Je zegt dat je onderzoek doet voor de Universiteit Tilburg, maar in dit topic zeg je iets over de nieuwsbrief van InterPolis die nog uit moet komen. Is dat onderzoek mogelijk in opdracht van InterPolis? Dat kan natuurlijk prima, universiteiten hebben externe vaker opdrachtgevers. Maar het geeft toch net een iets andere richting, goed even te vermelden denk ik.
Ook 'stuur' je in sommige gevallen (door alleen naar argumenten voor verzekeren te vragen en niet naar argumenten tegen, en door de prijs van operaties te noemen bv). Ook daarom is het denk ik goed duidelijk te zijn over je achtergrond. (Het zou per ongeluk opgevat kunnen worden als verkooppraatjes ofzo.)
__Nathalie__
Geplaatst: 28-10-04 19:28
1: Ik heb mijn paard niet verzekerd (net als mijn vorge paard en pony) omdat ik dan meer betaal aan de verzekering als dat ik terug krijg voor mijn paard als hij wat heeft. Ik spaar zelf een bedrag elke maand en houd dit opzij voor de dierenarts. (bij eventuelen ongelukken of dure kosten springt mijn vader bij, tot noch toe niet mee gemaakt met mijn paarden al die jaren)
laatste vraag nvt
2 : kan ik niet echt antwoord op geven, zoiets weet je niet van te voren dat kan altijd gebeuren. Mijn paard is gezond maar kan altijd door een mis stap kreupel gaan lopen. Maar denk dat de kans wel redelijk klein is.
De kans dat mijn paard een ongeluk krijgt is denk ik ook klein.
Fitzroy
Geplaatst: 28-10-04 19:41
Antwoord had ik in de andere topics al gegeven. Ik heb tot nu toe positieve ervaringen met AMEV/HIPPO maar ga nu waarschijnlijk een nieuwe afkeuringsprocedure in. Momenteel hoor ik meer slechte dan goede berichten van de AMEV in mijn omgeving dus ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Ik raad nu anderen dus iig niet de AMEV aan.
Vraag 2 A Denk je dat de kans groot is dat jouw paard ziek wordt (ook koliek, kreupel, beengebreken etc.), waardoor je een tijdje niet kunt rijden of helemaal niet meer met jouw paard kunt rijden?
Ja, die kans is bijna 100 %. Ik ken geen paarden die nog nooit wat hebben gehad.
B Hoe schat je de kans in dat jouw paarden een ongeval krijgt? (graag beantwoorden met: Zeer gering, Gering, Gemiddeld, Aanzienlijk en Zeer aanzienlijk, eventueel voorzien van een toelichting)
Ongeval schat ik in met gemiddeld. Dat is onvoorspelbaar dus ook niet in te schatten.
Vraag 3 Hoe zou je het verzekeren van je paard aanpakken? Of; hoe heb je de verzekering van je paard aangepakt? Met deze vragen bedoel ik: A Ben je naar een tussenpersoon gegaan?
Ik heb het destijd idd via een tussenpersoon gedaan.
B Heb je de verzekering bij je bank afgesloten?
Nee dus C Heb je zelf je verzekering uitgekozen en afgesloten?
Ja
D Heb je anderen gevraagd welke ervaring zij hebben met het verzekeren van hun paard/pony?
Ja
E Heb je met anderen de opties (niet verzekeren; verzekeringsmaatschappijen) besproken? Ja F Hoe heb je informatie verzameld over de verschillende aanbieders en de verschillende verzekeringen die ze aanbieden?
Via de telefoon, folders en internet.
G Wat gaf de doorslag bij de keuze voor een maatschappij
Bij mijn eerste paard de premie en de mogelijkheden voor afkeuring. Tweede paard heb ik niet verder gekeken en deze is helaas ook afgekeurd. Vanwege de goede ervaringen met de hele procedure ben ik bij AMEV/HIPPO blijven hangen ook voor mijn derde paard.
beautyfull_mickey
Geplaatst: 28-10-04 20:25
even als eerste,ik had in je vorige toppic gezet waarom ik vond dat dat mijn paard iets kan krijgen ik die kans erg groot vind.
Vraag 1 wij hadden mickey ook verzekerd. maar toen mickey problemen kreeg zijn wij naar de kliniek in belgie gegaan (wil niet naar utrecht) en van die kliniek/dierenartsen kregen we niks verzekerd,omdat je maar van bepaalde klinieken/dierenartsen alles verzekerd krijgt. dus het had geen zin en hebben we haar eruit gehaald. verder hoor je altijd die verhalen (wat dus ook waar zijn) dat je paard echt letterlijk dood moet zijn,en dus naar de slager moet brengen wil je wat terug krijgen. terwijl die mischien niet meer gereden kan worden maar er wel heel lang mee kan gaan.
Vraag 2 A ja die kans is heel groot. ik had in je vorige toppic geschreven waarom. want eerste twee keer had mickey maar twee keer gewoon even iets gehad. en laatse jaar hebben we maar een maand gehad dat er geen dierenarts bij is hoeven te komen B Zeer aanzienlijk,heb het nu zelf meegemaakt.
Vraag 3 a,c en d
Twinklebel
Geplaatst: 28-10-04 20:40
Vraag 1: Ik heb zelf tot nu toe positieve ervaringen met de Amev. In anderhalf jaar erg hoge kosten gehad en nu toch nog weer toestemming gekregen voor een dure behandeling waarvan het slagingspercentage niet erg hoog ligt.
Vraag 2: De kans dat er iets met een paard gebeurd ligt erg hoog, laatste tijd erg veel gevallen mee gemaakt in mijn directe omgeving. Helaas ook zelf meegemaakt.
Vraag 3: Ik heb destijds van diverse grote verzekeringsmaatschappijen folders op gevraagd en naar ervaringen van anderen gevraagd. De niet verplichte inname heeft bij mij de doorslag gegeven.
Anke
Geplaatst: 28-10-04 21:36
1. Interplis paardenverzekering Collectieve verzekering Zeer tevreden, snel reactie, goede afhandeling van zaken
.2 Gering voor shetlanders, sportpaarden lopen veel meer risico
3. allerlei offertes aangevraagd en daar kwam interpolis het beste uit. heb het eerst via een contact persoon gehad, maar dat vond ik niks!
Anoniem
Geplaatst: 29-10-04 09:30
Mijn ervaring, en dan hou ik het kort: je moet altijd braaf je premies betalen. Zodra er sprake is van schade begint er behoorlijk wat getouwtrek en trek je altijd aan het kortste eind.
Lielle
Geplaatst: 29-10-04 09:34
Vraag 1 We hebben een keer een paard verzekerd bij de onderlinge in het dorp, daarover geen klachten. Verder nooit verzekerd onder het motto "wat je zelf kunt dragen moet je niet verzekeren"
Vraag 2 A Denk je dat de kans groot is dat jouw paard ziek wordt (ook koliek, kreupel, beengebreken etc.), waardoor je een tijdje niet kunt rijden of helemaal niet meer met jouw paard kunt rijden? Gemiddeld. Ik cross en spring - met alle voorzorgen - maar dat zijn sporten met een groter risico B Hoe schat je de kans in dat jouw paarden een ongeval krijgt? Gemiddeld Idem dus, al vind ik gemiddeld te weinig en aanzienlijk te hoog.
Vraag 3 Hoe zou je het verzekeren van je paard aanpakken? Of; hoe heb je de verzekering van je paard aangepakt? nvt
Maarten80
Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-04 11:19
In antwoord op de vraag van Shadow,
Ik ben niet bezig voor Interpolis. Wel heb ik contact gehad met iemand van interpolis in een interview. Zij liet me de brief zien, vandaar dat ik dat wist.
Uiteraard ben ik ook zeer benieuwd naar tegenargumenten!!