sparen i.p.v. verzekeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindaM

sparen i.p.v. verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 12:18

Toen ik Star kocht heb ik de verzekering overgenomen. Hij is uitgebreid verzekerd met de volgende gegevens:
Premie: € 200,- per jaar.
Eigen risico: € 75,-
Vergoeding: 80%
Totaal verzekerd bedrag per jaar: € 1.362,-

Maar nu zit ik dus met het idee om de verzekering te stoppen, want het verzekerd bedrag kan ik zelf ook nog wel ophoesten als het moet.

Zijn er mensen die niet verzekerd zijn en netjes elke maand een bedrag apart zetten op een spaarrekening voor de ziektekosten van hun paard?
Zo ja, wat zet je opzij?

Ik dacht zelf aan 25 euro per maand. En van dat geld haal ik ook de entingen eraf.
Zal ik dan uitkomen......?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:29

ik heb een spaarrekening. Dit geld is bedoeld voor verschillende dingen. Als ik dalijk op mezelf ga voor mn uitzet bijvoorbeeld. Ik spaar elke maand 200 euro. Er staat nu 2500 euro op die rekening.
Ik heb mijn paardjes niet verzekerd. Als er wat is wat zoveel kost dat ik het niet zo kan betalen gaat het dus van die spaarrekening af. (dan meer wat minder luxe wonen straks)
Als ik met de kosten ook niet uitkom met mijn spaarrekening kan ik ook altijd nog terugvallen op mijn famillie, waar ik wel geld van kan lenen. Mar dit alleen in uiterste nood.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:30

Ik ben ook wel benieuwd wat anderen hiervan zeggen. Ik wil zit namelijk in hetzelfde schuitje, en claim nooit wat bij de verzekeraar. (ben 5 jaar daar verzekerd)..

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:40

Nou ik heb mn arabiertje die nu inmiddels 27 jaar oud is in de verzekering gehad bij interpolis.
Het totale paket, koste dus niet niks per jaar!
Na 18 jaar trouw te hebben betaald werd mn paardje "uit de verzekering gegooit".
Ik heb gelukkig de verzekering nooit hoeven aanspreken, want ze heeft gelukkig nooit iets gehad.
Maar ja nu zit er wel in mn hoofd: jaren lang flink betaald en heb er niets voor "terug" gekregen, maar dat ze 18 was werd ze er gewoon zonder pardon uitgegooit.
Nu heb ik een jonger paardje gekocht.
Ik ben erg aan het twijfelen of ik haar nu in een verzekering doe.
Ik kan ook gewoon geld opzij zetten.
Maar als er echt iets ernstigs gebeurt, zal je zien dat het meer gaat kosten dan het geld dat ik opzij heb gezet.
Dus sta nu dus ook voor dit dillemma.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:50

Ik ben niet kapot van verzekeringen voor 'doorsnee'-paarden. Voor een duur sportpaard vind ik 't een ander paard, maar anders zeg ik: sparen. Stort iedere maand € 50 - € 100 op een aparte rekening, moet je eens kijken wat je op die rekening hebt staan aan het eind van het jaar. Daar kun je heel wat da-bezoeken mee betalen. Plus dat je altijd kunt zeggen dat je je paard de rest van zijn geblesseerde leven in de wei laat staan en een nieuw paardje koopt van het gespaarde bedrag. Bij de verzekering moet je 't beestje vaak af laten maken wil je aanspraak maken op dat geld.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:56

Linards is heel beperkt verzekert, hij heeft nog steeds de zelfde verzekering van toen die manege paard was, het kost ook niet veel. Ook ik spaar elke maand voor mn huis en voor mn vakantie. Mocht er met linards iets gebeuren, dan ga ik gewoon van de zomer niet op vakantie. En in het allerergste geval kan ik ook nog wat van mn spaarrekening afhalen of lenen bij mijn ouders.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:15

Sylvia schreef:
Plus dat je altijd kunt zeggen dat je je paard de rest van zijn geblesseerde leven in de wei laat staan en een nieuw paardje koopt van het gespaarde bedrag. Bij de verzekering moet je 't beestje vaak af laten maken wil je aanspraak maken op dat geld.

Dat is ook een voordeel van zelf sparen *LOL*
Maar dat is natuurlijk niet bij elke verzekering zo, dacht ik tenminste.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:20

Prisca Z is ook niet verzekerd. Ik heb dat geld op een internet spaarrekening staan. Er staat inmiddels meer op dan de verzekering zou uitkeren. Ik heb haar eerst wel in de verzekering gehad, maar heb haar eruit gehaald met als rede dat ik het voor het zeggen wil hebben of ze wel of niet afgemaakt wordt en niet zij. Ik heb dat in mijn omgeving een paar keer gezien dat het paard langer moest lijden dan nodig was. Wil ik mijn paard niet aan doen. Sparen dus...

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:12

Als je nou gewoon de premie die je elke maand zou moeten betalen op een spaarrekening zet? Ik denk dat je dan een heel eind komt. Als je paard niet ziek wordt, heb je een heleboel geld over, mocht ie wel ziek worden heb je in elk geval iets apart staan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:18

Maar als je paard dan in het 1e jaar ziek wordt, heb je te weinig gespaard om bv een operatie te financieren. Dat is het risico wat je neemt. Ik neem dit risico niet, die van mij is geheel verzekerd.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:40

Iemand schrijft:

Ik heb gelukkig de verzekering nooit hoeven aanspreken, want ze heeft gelukkig nooit iets gehad.
Maar ja nu zit er wel in mn hoofd: jaren lang flink betaald en heb er niets voor "terug" gekregen, maar dat ze 18 was werd ze er gewoon zonder pardon uitgegooit.

Hoe doe je dat met je brandverzekering? Als je de laatste 20 jaar nooit brand hebt gehad. Knikker je je brandverzekering dan ook aan de kant? Je verzekert toch ook voor een onzeker voorval. En dan heb je alleen maar geluk dat jij (gelukkig) geen onzeker voorval treft!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:45

Maarten80 schreef:
Iemand schrijft:

Ik denk dat deze persoon bedoelt dat haar paard er DOOR DE VERZEKERING uitgeknikkerd werd, want de meeste paardenverzekeringen verzekeren paarden boven een bep. leeftijd (meestel 16-20 geloof ik) niet meer.

En dat heeft natuurlijk niks met een brandverzekering te maken Lachen

Ik verzeker ook ABSOLUUT NIET, ik hou het geld en m'n paardje mooi in eigen beheer. Ik ben begonnen met een minimaal startbedrag op een spaarrekening en stort daar iedere maand iets bij (al naar gelang de hoogte van mijn loon die maand Knipoog ).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:46

Voor mij altijd een verzekering hoor! Ik heb Tjalko nu 2,5 jaar en ik zal de kosten even op een rijtje zetten voor je...

in 2002 koliekoperatie van 3500 euro
in 2003 verschillende mokbehandelingen en andere 'kleine' dingetjes: plm 300 euro
in april 2004 uitgebreid kreupelheidsonderzoek incl scan en foto's: 800 euro en in oktober wederom een uitgebreid kreupelheidsonderzoek, 9 foto's en een gewrichtsinjectie: 600 euro...

Bij elkaar heb ik dus 5200 euro schade gehad aan een paard dat ik heb gekocht als 3 jarig, kerngezond sportpaard. Ik heb een eigen risico van 75 euro per jaar en krijg geloof ik 80% vergoed. De kosten van de verzekering zijn 600 euro per jaar. Tot nu toe heeft de Efo dus niets aan me verdiend...

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:55

Maarten80: Amulet antwoord al:
Amulet schreef:
Ik denk dat deze persoon bedoelt dat haar paard er DOOR DE VERZEKERING uitgeknikkerd werd, want de meeste paardenverzekeringen verzekeren paarden boven een bep. leeftijd (meestel 16-20 geloof ik) niet meer.
En dat heeft natuurlijk niks met een brandverzekering te maken Lachen

Zo is het gebeurt.

Tulandro spreekt ook een goede kern van waarheid uit vooral als je ziet wat Marijn4045 al kwijt is in 3 jaartje.
Zo'n bedrag kost de verzekeringspremie (voor huis tuin en keuken paarden) niet in 3 jaar.
Je kunt dit bedrag ook niet zomaar sparen, of je moet een best hoog bedrag per maand weg zetten.

Ja wat is wijsheid?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:08

Marijn4045 schreef:
in 2002 koliekoperatie van 3500 euro
in 2003 verschillende mokbehandelingen en andere 'kleine' dingetjes: plm 300 euro
in april 2004 uitgebreid kreupelheidsonderzoek incl scan en foto's: 800 euro en in oktober wederom een uitgebreid kreupelheidsonderzoek, 9 foto's en een gewrichtsinjectie: 600 euro...

Bij elkaar heb ik dus 5200 euro schade gehad aan een paard dat ik heb gekocht als 3 jarig, kerngezond sportpaard. Ik heb een eigen risico van 75 euro per jaar en krijg geloof ik 80% vergoed. De kosten van de verzekering zijn 600 euro per jaar. Tot nu toe heeft de Efo dus niets aan me verdiend...

Hahahah ik heb hetzelfde leys zat net in een nieuwe verzekering was helemaal gekeurd en PATS koliekoperatie voor een lfink bedrag. Ik was net het jaar ervoor verhuisd dus geld had ik nog niet echt opgebouwt was blij dat ik die verzekering had.

Verschil tussen niet en wel verzekeren is dubbel:
Als ik spaar spaar ik voor meerdere dingen dus ook als er dingen in husi stuk gaan. Een wasmachine kost al snel 500-800 euro lekker als die stuk gaat en dan zal je zien dat in de maand je paard ook opeens ziek wordt oeps rekening leeg wat dan LENEN?.

Fijne van een verzekering is dat het geld ergens staat en ik er dus niet bij kan voor andere dingen Haha!. Plus dat zei alles voor mij regelen ik alleen hoef te tekenen en door te sturen de rest niets.

Mijn zadels paard en trailer zitten allemaal bij dezelfde verzekering en bevalt mij prima ben ook blij dat ik heb gedaan. Leys is idd beperkt verzekered dus alleen bij grote dingen. Ik weet dat ik mijn geld er allang uit heb. Zeg niet dat jou paard het niet overkomt want het komt altijd over wachts wanneer het NIET uikomt.

Waarom verzeker je uberhaubt je huis en je inboedel?? Je kan het toch ook sparen???

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:09

Citaat:
Maar als je paard dan in het 1e jaar ziek wordt, heb je te weinig gespaard om bv een operatie te financieren. Dat is het risico wat je neemt. Ik neem dit risico niet, die van mij is geheel verzekerd.

Je kunt ook al sparen vóórdat je het paard koopt

Je paard hoeft idd maar 1 x een dure operatie te ondergaan om het nut van verzekeren in te zien. (Ik zie het nog niet zo, moet ik zeggen).

Ik had mijn pony nooit verzekerd (eigenlijk puur een geldkwestie, want ik was nog scholier toen ik hem kocht maar eigenlijk was het ook een goede gok omdat ik wist dat hij de 1e zes jaar van zijn leven niet ziek/kreupel was geweest). Behalve voor inentingen (voorziene uitgavepost) heb ik in 15 jaar ongeveer 250 euro aan ziektekosten uitgegeven (inclusief het laten inslapen). Dat is gemiddeld 16,66 euro per jaar! Een verzekering kon in mijn geval dus niet uit!

Een ge-importeerd paard of één die ingereden moet gaan worden zou ik zeker het eerste jaar wel verzekeren. Daarna zou ik het geld waarschijnlijk zelf opzij zetten.
Tja verzekeren gaat om onvoorziene uitgaven, dat is dus de gok die je neemt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:26

Het vervelende is dat de uitgaven bij paarden meteen heel erg groot zijn... Ik heb dat geld voor een koliekoperatie nooit zomaar ergens liggen (dan heb ik al 3 keer nieuwe laarzen en een nieuw zadel gekocht Haha! ).
Als Tjalko niet verzekerd was geweest, hadden ze hem niet eens willen opereren omdat het risico gewoon te groot was dat hij het niet zou halen. Met het geld van de verzekerign namen ze wat meer risico, en gelukkig maar!
Ik merk aan vriendinnen die hun paard niet hebben verzekerd dat ze altijd een beetje terughoudend zijn met het bellen van de vee-arts voro kleine dingetjes. Gewoon omdat het allemaal vreselijk duur is. Ik heb die drempel niet, het kost mij vaak maar een paar tientjes en de rest wordt betaald door de Efo.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:35

PeruaansePas schreef:
Je kunt ook al sparen vóórdat je het paard koopt

Hahahahah weet je wat een beetje sportpaard (waar ik dan vanuit ga) compleet met keuring erbij kost?. En als je het slecht treft heb je nog meer kosten ivm zadels en andere spullen. Nee ik denk dat weinig mensen nog een ruime portomenee overhebben na de koop van een paard.

Tja mijn paard was echt wel opengegaan zonder verzekering ik vind dat hij dat verdient. Hoe ik aan het geld kwam zie ik dan wel weer maar ik denk dat mijn ouders mij wel hadden gesteund. Ieder dier verdient dat stel je voor zeg dat je zegt "geef maar een spuitje want hij is niet verzekerd" Boos! .

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:08

Als je bedrag nou hoger uitvalt dan 1300 euro moet je altijd bijbetalen natuurlijk..
Maar voor 200 euro Jaarpremie krijg je zowieso dan die 1300 euro..
Mocht het bedrag dus hoger worden dan dat heb je dit iig als startkapitaal..
Zo zie ik het maar..

Mijn paard is dus wel verzekerd en voor een iets hoger bedrag als die van jouw dus ook mijn uitkering zal hoger zijn..
Ik spaar niet zomaar 3000 euro bij elkaar ... Dus heb gekozen voor een verzekering..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:56

Prisca schreef:
Als ik spaar spaar ik voor meerdere dingen dus ook als er dingen in husi stuk gaan. Een wasmachine kost al snel 500-800 euro lekker als die stuk gaat en dan zal je zien dat in de maand je paard ook opeens ziek wordt oeps rekening leeg wat dan LENEN?.

wij hebben daarom bewust 2 spaarrekeningen. Een voor Pris en een voor de rest. Dat geld van Prisca daar komen we dus ook echt niet aan als het niet voor haar is.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:03

Ik heb ook ipv verzekering gespaard voor als er wat met Flair zou zijn, maar na alle rekeningen van de laatste tijd is het spaarpotje bijna tot op de bodem leeg en dan nog komt ze er zeer waarschijnlijk niet bovenop.

Als ze er wel bovenop zou komen en dan nog wat anders zou krijgen heb ik toch echt een probleem. Ik kan gelukkig altijd nog wel wat regelen maar dat is natuurlijk ook niet tot in het oneindige.

Mocht ik ooit weer een ander paard hebben doe ik deze 100% zeker de verzekering in na deze vieze tegenvaller.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:18

Ik heb ook nooit een ziektekostenverzekering voor mijn pony afgesloten. Simpelweg omdat het geen dure sportpony is waarvoor het een ramp zou zijn als ze niet meer kan springen oid.
Ik probeer altijd wat geld opzij te houden voor als ze wat mankeert. En daardoor bel ik echt niet minder snel een dierenarts als er eens wat is.
Maar het is voor iedereen persoonlijk, het risico is er natuurlijk, maar voor mij geldt: komt tijd komt raad.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:46

Ik heb tot mijn grote spijt nooit een ziektekostenverzekering gehad maar deze zou ik er al ik weet niet hoe vaak uitgehad hebben.
Ik wil niet eens weten wat Fitz mij in al die jaren gekost heeft.
Ik denk dat ik daar al een leuk sportpaard van had kunnen kopen.

De volgende gaat hoe dan ook de ziektekostenverzekering in. Dan zul je zien dat ik niets heb, maar liever dat dan iedere keer naar de kliniek rijden en met rekeningen van 500 euro per keer terugkomen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:33

Ik heb 2 paarden, een jaarling en een paard van 8 jaar. Ik zet 75,- per maand opzij. Dit is ook écht voor nood, dus geen entingen, wormenkuren of wat dan ook. Mocht het nodig zijn dan heb ik in elk geval een leuk bedrag.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:37

Ik heb ze allemaal verzekerd, wel beperkt.
het geeft mij een prettiger gevoel, "ik slaap er beter van"