Nu heb ik zo'n grote zak lijnzaad gekocht, maar nergens staat er op hoe je het moet koken. Hoeveel water bij hoeveel lijnzaad? En hoeveel lijnzaad per paard?
cloris
Geplaatst: 28-10-04 10:42
Ik gooi meestal een beker of wat in een grote pan met water, dat laat ik flink koken, dan laat ik het afkoelen en geef ik het de volgende dag als het lekker slijmerig is Meestal pak ik gewoon een handje eruit en geef ik dat door zijn voer, ik hou niet echt een bepaald gewicht aan
peeky
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 11:05
Tsja ik zat een beetje met de hoeveelheid, maar ik zag net al dat het flink uitkookt, dus ik denk dat ik aan 50 gram al genoeg heb voor 4 paarden Wordt een bende, dat slijm, maar wel een stuk voordeliger dan olie zeg! 5 kilo voor 3,95
ibikus
Geplaatst: 28-10-04 11:11
Normaal hou je zo'n 50-100 gram lijnzaad per paard aan.
peeky
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 11:13
OK dat is dus wat meer Moeten flink wat brokken bij dan om niet een lijnzaadpap te krijgen ipv een slobber
Suusiej
Geplaatst: 28-10-04 11:15
hoort dit niet bij voedertijd???
texela
Geplaatst: 28-10-04 11:33
Doe een kopje lijnzaad in zeer ruim water(een bodempje lijnzaad vergeleken bij de hoeveelheid water) Breng dit al roerend aan de kook en ‘draai het vuur’ laag zodat het lijnzaad net tegen de kook aan blijft. We laten dit meestal een kwartiertje pruttelen; GOED ROEREN anders koekt het verschrikkelijk aan! Het gaat erom dat het lijnzaad goed kan trekken en dus door dit trekken het blauwzuur eruit gekookt wordt(wat ook in beukennootjes zit)Het water wordt erg slijmerig.
Omdat lijnzaad kleine zaadjes met een harde pel zijn, breken paarden slechts een zeer kleine fractie bij het kauwen. Daardoor komen hele zaden in het maag-darmkanaal terecht waar ze op hun beurt niet verteerd worden en bijgevolg onbenut in de mest komen. Door het lijnzaad te koken zwellen de slijmstoffen en barst de harde zaadpel open.Deze gekookte brij is perfect verteerbaar. Bovendien wordt door het kookproces het blauwzuur dat aanwezig is in het lijnzaad geneutraliseerd. Er is echter ook een nadeel verbonden aan het gekookte lijnzaad. De lijnolie wordt enerzijds blootgesteld aan de lucht en heeft anderzijds een hoog vochtgehalte waardoor dit zeer snel ranzig wordt. Gewoon lijnzaad dient dus steeds vers gekookt worden.
Lijnzaad wordt uit vlas gehaald.
tara2
Geplaatst: 28-10-04 12:37
Ik gebruik levertraanolie. Werkt als een trein en je doet er heel lang mee. Hoe je niet zoveel werk te verrichten.
ellepel
Geplaatst: 28-10-04 12:53
1 kopje lijnzaad en twee kopjes water, ik doe er altijd wat extra water bij als t te dik wordt, en een schep honing erdoor voor de smaak. 80-100 gram per paard, ik geef het 1x per week.
peeky
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 12:54
Ik moet lijnzaadolie op dierenartsadvies gebruiken dus dan gebruik ik liever niets anders Maar goed, het is in ieder geval wel een gedoe hoor, dat koken! Ik weet alleen niet wanneer de gifstoffen eruit gekookt zijn, lees: hoe lang het moet koken voordat de gifstoffen eruit zijn
texela
Geplaatst: 28-10-04 13:13
peeky schreef:
Ik weet alleen niet wanneer de gifstoffen eruit gekookt zijn, lees: hoe lang het moet koken voordat de gifstoffen eruit zijn
Als de lijnzaad slijmerig is en alle zaadjes zijn opengebarsten dan is de gifstof eruit. Ja lijnzaadolie is makkelijker maar duurder.
Cassidy
Geplaatst: 28-10-04 13:15
peeky schreef:
hoe lang het moet koken voordat de gifstoffen eruit zijn
Minstens 20 Minuten laten pruttelen. Er zijn er ook die zeggen dat overgieten met kokend water en aansluitend laten staan voldoende is om het blauwzuur stuk te maken, maar ik kook het liever gewoon. Je paard gaat er heerlijk van glimmen (en ik doe er geen brok doorheen maar zemelen). Mijn paard is er dol op.