Wat zouden jullie doen? (hoefsmid-vraagje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Wat zouden jullie doen? (hoefsmid-vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 09:49

Ik ben erover aan het denken om een andere smid te nemen. Ik ben niet helemaal tevreden over de smid die ik nu heb. Hij is ontzettend aardig, geduldig, neemt de tijd en gaat super met Nagoya om (ze wil nog wel eens rondspringen).
De reden waardoor ik niet helemaal tevreden ben is dat ik twijfel aan zijn kennis.
Nagoya had vorige week een hoefzweer, dus had ik de smid gebeld. Ik had zelf gekeken waar de zweer zat en die plek ook aangewezen, maar volgens de smid was de straal geneusd en kon ik het een paar dagen afwachten. De volgende dag heb ik de da laten komen, aangezien ik natuurlijk niet wilde dat Nagoya pijn had. De da vond dezelfde plek als ik en nadat deze was open gesneden, liep Nagoya weer goed.
Zaterdag heeft de smid haar beslagen, maar 1 ijzer ligt een beetje scheef. Bovendien wilde hij de hoefzweer niet verder openmaken, ondanks dat de da dit aanraadde (de zweer was waarschijnlijk groter dan het kleine gaatje dat de da had gemaakt).
Gisteravond liep Nagoya weer niet helemaal lekker op hetzelfde voetje, dus ik heb het vermoeden dat de hoefzweer nog niet helemaal weg is.

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen of ik m`n huidige hoefsmid vertel waar ik niet tevreden over ben en hem nog eens kans geef. Of dat ik een andere hoefsmif neem (ik heb een hoefsmid in gedachte die veel samenwerkt met m`n da).

Ik voel meer voor dat laatste, maar ik vraag me af of ik dat wel kan maken. Mijn huidige hoefsmid heeft altijd z`n best gedaan, hij is zelfs een keer op zondagavond langsgeweest, omdat er een stukje hoef was afgebroken bij Nagoya..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:55

Niet twijfelen en naar een betere hoefsmid overstappen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:02

Als je echt twijfelt aan zijn kennis zou ik inderdaad overstappen naar een andere smid. Nu was dit een hele duidelijke fout natuurlijk maar in geval van twijfel zou ik niet direct overgaan naar een andere. Zo heb ik ook weleens een DA gebeld na een smid bezoek omdat ik ook twijfelde, ook hoefsmeden kunnen fouten maken natuurlijk.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:02

ik had een andere genomen. Waarom zou je dat niet kunnen maken? Als jouw hoefsmid zegt dat de straal gekneusd is terwijl jijal zeker weet dat er een zweer zit, zegt bij mij al genoeg.
Ik zou echt voor een andere smid gaan. Helemaal perfect als die smid nauw samenwerkt met de veearts.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:03

als jij niet tevreden bent heb je het recht om over te stappen op een andere hoefsmid...
Waarom zou je dat niet doen? als je echt twijfeld ik heb toch altijd dan zoiets van bij twijfel niet houden ... het kan een keertje door een heel banketstaaf foutje wel verkeerd gaan en dan sla je je zelf voor je hoofd dat je niet gewisseld hebt (het hoeft natuurlijk niet fout te gaan)

mayatip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:06

Ik zou ook overstappen. Buiten je paard moet ook jij je beter voelen als de smid langs is geweest in zo'n situatie. Dat is niet het geval. Ik snap dat je je er misschine niet lekker bij voelt, maar dat doe je bij twijvels over of het nu wel of niet goed zit ook. Als je naar de huisarts gaat en je hebt na afloop niet het idee dat het goed zit ga je het toch ook aan een andere vragen?
De eiegnaresse van mijn vroegere bijrijdpaardje is ook hoefsmid en in geval van twijvel haalt zij er soms een andere smid bij om er naar te kijiken. Lijkt me heel verstandig.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:42

overstappen naar een andere smid.. je wilt immers het beste voor je paardje.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:47

Overstappen. Het is toch niet definitief? Gewoon een andere laten komen, bevalt die ook niet, dan zoek je verder of ga je terug.

Ik heb in de 7 jaar dat ik de 'leiding' had over onze paarden 8 verschillende smeden eraan gehad...

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:51

Hoi, moeilijke overweging inderdaad. Het is altijd lastig om over te stappen want je weet ook maar nooit hoe een andere hoefsmid is. En terug gaat meestal niet aangezien ze allemaal teveel werk hebben (tenminste bij ons in de regio wel).

Toch is goed hoefbeslag echt héél belangrijk dus als je twijfeld aan de kundigheid zou ik toch overstappen.

Succes ermee!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:54

Als je niet tevreden bent over de hoefsmid moet je overgaan naar een ander.
Ik vind echter dat die man het recht heeft op een verklaring waarom je weggaat, hij heeft je immers tot nu toe altijd naar tevredenheid geholpen en is zelfs op zondag komen helpen. Als hij niet weet wat je probleem is met hem heeft hij ook geen kans om daar verbetering in aan te brengen.

Dit geldt overigens voor alle problemen, als je ze niet bespreekbaar maakt heeft de andere partij geen kans om er iets aan te doen.

Succes,

Yfande

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:57

Maar je hebt ook hoefsmeden waarbij het weinig nut heeft om te zeggen hoe of wat je iets wilt. Of maar voor tijdelijk en daarna weer in het oude "patroon" vervallen. Dat is mijn ervaring tenminste....

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:49

eerst gaan praten met je hoefsmid en hem eerlijk zeggen waar je mee zit als hij dan niet wil luisteren kan je nog altijd naar een andere smid gaan !

maar dan heb je de persoon die toch altijd geholpen heeft een 2 de kans gegeven !

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:27

Ik zou die andere hoefsmid contacteren. Ik vind het heel belangrijk dat mijn paarden goed beslagen of gekapt worden. Een paard dat niet goed beslagen is of gekapt kan nooit goed lopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:17

niet twijfelen, die hoefsmid nemen die met je DA samenwerkt ! Als een DA een hoefzweer al kan vinden, dan moet de hoefsmid dat zeker kunnen !

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 20:48

Ik zou er niet zo lang over twijfelen en naar een hoefsmid gaan die er wel verstand van heeft. Ik had ook een aardige hoefsmid die super met mijn paard omgaat, alleen werd de hoefstand van mijn paard er niet beter op. Heb nu een hoefsmid die wel weet waar hij mee bezig is.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:19

Begrijp ik dit nu goed ? is iedereen die niet tevreden was met de prestatie van zijn of haar hoefsmid zonder iets te zeggen naar een ander overgestapt ?

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 11:12

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de knoop doorgehakt en ben overgestapt naar de smid die vaak samenwerkt met m`n da, hij is inmiddels langs geweest.
De hoefzweer was inderdaad nog niet weg, er kwam flink wat pus uit. Dus de komende dagen flink wat soda-badjes en dan zal het over een paar dagen wel weer goed zijn. De ijzers lagen inderdaad scheef eronder, dus binnenkort wordt zo opnieuw beslagen.

Ik ga het wel persoonlijk tegen mijn vorige hoefsmid zeggen, ik heb altijd een goed contact met hem gehad en daar ligt het dan ook niet aan.
Ik ga geen hoefsmid aanhouden omdat hij aardig is, zijn werk moet ook goed zijn. Ik heb erover gedacht om hem een tweede kans te geven, maar daar zie ik toch vanaf. Het vertrouwen is nu al een beetje weg en ik heb geen zin om elke keer het werk van de smid te moeten controleren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:42

yfande schreef:
Begrijp ik dit nu goed ? is iedereen die niet tevreden was met de prestatie van zijn of haar hoefsmid zonder iets te zeggen naar een ander overgestapt ?

Ja Lachen De eerste smid, die jaren bij ons is geweest, heb ik gebeld om te zeggen dat ik een andere smid wilde toen ik de zeggenschap kreeg over de paarden. Maar dat kwam niet als een verrassing... We lagen elkaar niet zo en geweldig deskundig vond ik 'm ook niet.

Smeden die 1 tot 3 keer aan mijn paarden zijn geweest ga ik geen uitleg geven waarom ik bij ze wegga.

Toen is er nog eentje 2 jaar geweest, maar die werd steeds slordiger en kwam het laatste jaar/anderhalf jaar of veel te laat, of helemaal niet. Daarbij begon hij mijn veulen/jaarling steeds vaker te schoppen als hij niet volledig meewerkte. Hem heb ik wel gezegt waarom ik naar een andere smid ging.

De laatste smid is er 3 jaar geweest, totdat de paarden verkocht zijn. Geweldige vent! Al een oudere man, maar altijd stipt op tijd of een uur te vroeg, en bekappen dat ie kon! Geweldig, zo'n goeie heb ik nog nooit gehad! Nooit een verkeerde beweging naar mijn paarden toe, haalde ze uit de wei als ik er nog niet was (en hij dus te vroeg) enz enz. Hem heb ik ook opgebeld toen de paarden verkocht werden.