het nut van bilkoorden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

het nut van bilkoorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:30

Ik vraag me af of de bilkoorden (kruislings tussen de achterbenen) echt nut hebben.

aan een van mijn dekens, met een prima pasvorm zitten helemaal geen bilkoorden, en die mis ik ook helemaal niet.
Aan m'n zomerdeken zitten wel bilkoorden. Nadat mijn paard een keer vast had gelegen en ze een dik achterbeen had, omdat het afgekneld was door een bilkoord, had ik ze er meteen erafgehaald. de deken bleef net zo goed liggen.

Gebruiken jullie bij voorkeur dekens met bilkoorden of juist liever niet (of haal je ze er af)?
Ik heb namelijk het idee dat ze eerder kwaad kunnen dan nut hebben bij een goedpassende staldeken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:34

Tsja, als een paard gaat rollen en liggen met een deken dan denk ik dat de deken met bilkoorden net wat beter erop blijft zitten.

Knollo zit nog altijd prima onder zn deken als ik kom, terwijl ik weet dat hij er een gewoonte van maakt om de halve nacht languit te slapen. Denk toch dat de deken zonder bilkoorden wat meer zou hangen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:34

Mijn bijrijdpaard staat nu op stal met een deken die alleen een voorsluiting heeft, en bilkoorden. Blijft geweldig goed liggen.
Geen singel dus!
Vroeger had ik voor mijn eigen paard een winterdeken, met 4 van die koorden, om alle 4benen een riempje. Ook geen singel dus.
Ik persoonlijk vind het dus wel ideaal Pling

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:41

als het waait en hij staat met zun kont in de wind, waait de deken omhoog, de bilkorden houden hem dan op zun plek (als ik het goed heb hoor Bloos )

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:48

mijn arabiertje rolt nogal euhm... debiel.. als hij een deken op heeft zonder bilkoorden ligt de deken teruggeslag en heeft hij koude blote billen... bij mij heeft het wel degelijk nut

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:58

Een deken zonder bilkoorden waait omhoog als ze buiten staan.
Ik heb laatst een paard uit het land geplukt met de staartflap tussen z'n oren Haha! Ik vind het wel prettig als de bilkoorden elastisch zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:44

Bilkoorden zijn er om dit te voorkomen...
Afbeelding

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:48

hahah Haha! , oh sorry mag er niet om lachen, is niet leuk als een deken gesloopt is Schijnheilig
Maar die reactie van jou en dan die foto, wat is daaraan vooraf gegaan Verward

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:50

Karin: Dat hebik dus ook gehad met mijn vliegendeken Verdrietig
Voor mij geen deken meer zonder bilkoorden!
Mijn paard houdt wonder boven wonder alles heel (afkloppen), maar mijn pony staat meestal op stal met haar deken zowat achterstevoren op...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:59

oh, en nog een anky deken ook.
Annebel heeft bij sommige dekens wel en bij anderen weer geen bilkoorden. Ik heb 's nachts en in de wei altijd een deken met bilkoorden op, omdat ze graag rolt en ligt. Dat blijft toch beter liggen. Alleen op de trailer heeftze een deken zonder bilkoorden en soms ook nog wel eens overdag op stal.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:06

Met bilkoorden, om alle bovengenoemde redenen. En met nog een toevoeging... Jordy krijgt het anders voor elkaar de deken over zijn hoofd heen af te krijgen....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:49

yep de pony van mijn dochter speelt ook de grote "stap uit je deken zonder de sluitingen los te maken"-truc. En stapt dus zonder bilkoorden gewoon uit de deken.
Moet er wel bij zeggen dat ik de bilkoorden vaak veeeeeeeeel te lang vind.
Maken jullie trouwens de bilkoorden kruislings vast of links wordt gewoon links vastgemaakt en rechts, rechts zonder de koorden een keer om elkaar heen te slaan, of slaan julie de bilkoorden een keer over elkaar heen? (kan het even niet anders uitleggen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 01:14

Ik heb maar een deken met bilkoorden, en die gaan ieder om een been heen zonder dat ik ze door elkaar haal. Dus links- links en rechts-rechts, zonder dat ze in elkaar grijpen.
Voor de rest heb ik Amerikaans model, dus voor dicht, dan een singel achter de voorbenen, en om ieder achterbeen een singel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:28

Mijn Rambo deken heeft ook geen bilkoorden. In het begin was ik wat huiverig daarvoor maar door de perfecte pasvorm blijft hij prima liggen. En mijn paard rolt en ligt heel veel in zijn stal.
Ik denk dus dat het niet nodig is bij een deken met goede pasvorm.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:51

Daar heb ik er ook verscheidene dekens van liggen zoals KarinvdM heeft Haha!
Maar idd als ze in het land staan met de kont in de wind, dan waait die deken omhoog , die van mij werd helemaal gek Haha! , en sloopte hem echt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:52

Ik sloop ze er ook altijd af. Alleen de Harry's Horse van 1 van de Friezen heeft ze nog, maar dat is een deken die nogal snel scheef ligt Boos!
Tegen het opwaaien maak ik aan de achterste ringetjes van de bilkoorden een touwtje.

Ik heb trouwens nooit geen problemen gehad met bilkoorden, ik vind het gewoon een boel gedoe terwijl de dekens zonder net zo goed blijven liggen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:02

Mijn rambo heeft het niet maar is ook stroef van binnen en blijft goed liggen. Bij de anky deken zitten wel bilkoorden en die maak ik ook vast. Deze deken heeft ook een gladdere binnenkant en dat in combinatie met de polderwind hier voorkom je dat de boel opwaait.
Ook heb ik o.a. nog een grote regendeken en die kan niet zonder bilkoorden. Ook deze heeft een nylon binnenkant en dat is gewoon glad. Die gaat schuiven als je dat niet vastmaakt.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:48

ik laat ze eraan!! alleen ik doe ze niet kruislings.... maar ik heb ze wel nodig, die paarden blijven namelijk niet braaf stil staan...en mijn dekens vliegen anders alle kanten op! en zeker als het waait
laatst had ik ze er niet aan zitten
het was zo hard aan het waaien...dat het dekenover zijn hoofd was gegaan(terwijl er toch ook een startriempje aanzat) dom beest vrat gewoon verder.. zag er erg komisch uit, maar echt veilig is het niet!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:52

de bolkoorden zijn vaak wel te lang maar een knoop er in kan een hoop oplossen (wel een platte knoop) ik doe ook rechts rechts en links links
niet gekruisd , heb ze een keer gekruisd geprobeerd maar dat was wel een beetje zielig daar er wat in de weg hing Haha! dus heb ze maar weer snel rechts en links gehangen ..

zonder blijft het met rollen en straffe wind niet goed liggen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:52

Die van mij heeft die bilkoorden nodig, anders heeft ze het ding er tijdens het rollen zo vanaf. Aan die vliegendekens van mij zaten ook nooit geen bilkoorden....die leefden ook nooit langer dan een week Haha!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:05

ik haal overal de bilkoorden af, heb ooit een paard gezien dat met zijn ben vastzat in zo'n bilkoord, paard kon gelijk en half jaar op rust en had volgens de veearts nog mazzel...
daarnaast blijven de dekens ook zonder bilkoorden goed liggen op annabel ook met wind

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:26

Ik doe het niet meer zonder bilkoorden. Laatste keer zonder was niet erg geslaagd, deken hing als een slabbetje helemaal aan gort gertapt om haar hals, dus lang leve de bilkoorden.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:46

heb ook een keer een pony in het land gezien die was gaan rollen, de deken was scheef gaan zitten en hing uiteindelijk voor de voorbenen van dat paard. Die stond daar dus ook met zijn voorbenen op, zag er dus ook niet echt happy uit.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:51

Ik heb altijd Highliners en die blijven super liggen op Kim;ook met rollen.
Ik haal de bilkoorden er altijd meteen vanaf;ze poepen ze nog onder ook Misselijk

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:00

Cassidy schreef:
Ik heb maar een deken met bilkoorden, en die gaan ieder om een been heen zonder dat ik ze door elkaar haal. Dus links- links en rechts-rechts, zonder dat ze in elkaar grijpen.Voor de rest heb ik Amerikaans model, dus voor dicht, dan een singel achter de voorbenen, en om ieder achterbeen een singel.

Doe ik ook altijd, zeker bij mijn paard (is ook zo wat als die dingen tussen z'n ballen blijven hangen... Knipoog