Staart/manen mooi houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Staart/manen mooi houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:10

Mijn haflinger heeft altijd een hele vieze staart. Ik kan hem wel wassen, maar het blijft altijd grijzig. Toch hoort de staart wit Knipoog
Ook de manen zijn niet goed wit. Onderaan wel, maar in het midden dus niet. Wassen is niet het favoriete van Promiss, laatst was zelfs de staart al erg voor haar. Ik heb toen wel doorgezet, maar ze vind het dus niet leuk. Wie weet hoe ik de staart en de manen het beste kan wassen?

Ook is de staart niet erg dik, hoe kan ik dit dikker "kweken" Knipoog

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:22

Het klinkt raar maar het beste is om er zo min mogelijk aan te doen. Tenminste als je een beetje staart en manen wilt 'kweken' zoals je dat zei Clown

Maar om ze wit te houden kun je het beste dit doen: (ik doe het ook en heb een WIT arabiertje) niet te vaak maar 1 keer in de zoveel tijd de manen en staart wassen met schampoo, en GOED uitwassen als er resten zeep blijven zitten kunnen ze gaan schuren !!! Daarna anti-klit erin (denk aan: Equistar, Equishine, Mane&Tail, en ga zo maar door).
Zo hou ik de manen en staart mooi wit en ook voor langere periode !!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt

(bedank wel dat je het nooit helemaal schoon krijgt, en te vaak wassen gaat ook ten koste van huidvetten.)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:30

In plaats van de staart en manen met paardenshampoo te wassen kan je ook speciale mensenshampoo gebruiken. Bij ons op stal wast een meisje de staart van haar schimmel met shampoo voor mensen met grijs haar.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:37

De manen kun je een x goed wassen met bijvoorbeeld zilvershampoo (idd voor grijs haar), daar worden ze mooi licht van.
Om ze mooi te houden, kun je ze in een hengstenvlecht vlechten, en ook zo laten zitten, dan hou je ze een stuk schoner en mooier. Zo doen we het met de Friezen ook, en na een paar dagen pieken er wel allemaal plukkies uit die vlecht, dus staat niet meer zo mooi, maar het werkt wel!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:57

Met Zilver shampoo word wit haar stralend wit Pling

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:44

ja voor stralend witte manen en staart zilver shampoo Haha! werkt echt super!
ik weet niet of jij echt een goede spuitplaats hebt zodat je 's winters ook je gang kunt gaan, dan is dat zeker een goede oplossing, omdat je het wel een tijdje moet in laten trekken.

wat ik verder wel is doe met z'n staart (gezien in ebbs)
staart in een emmer met water, een gewoon stuk zeep (zo'n wit blok die bij je oma op het aanrecht ligt Tong uitsteken) en daar een paar keer met over de staart schuren, ff met een borstel erdoor zodat je het vuil los poetst en daarna weer in een emmer water om uit te spoelen, kan dus wel ook naspoelen met de slang.

ik hoop dat je er wat aan hebt

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:05

ik doe het eerst met driehoek zeep (gewoon bij de supermarkt) en daarna was ik het met silvershampoo Knipoog

fleursan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:20

Mijn haf die is ontzetten bang voor de slang dus als je de manen neit vaak kunt wassen moet je ook 'n andere optie zoeken, ik gebruik staart en maan spray en dat werkt echt perfect. Niet te veel doen natuurlijk gewoon af en toe een beetje. Haar manen worden dan weer spier wit

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:22

eerst helemaal goed wassen zoals zommige zijden en soms kan je er ook een vlecht in doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:45

miss kun je een zeepsop oplossing in een spraybus doen en in z´n manen spuiten...en met uitspoelen gebruik je een spuitbus met alleen water erin!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:46

als je met uitspoelen een sprayfles wil gebruiken ben je lang bezig, zeep moet je er echt héél goed uitspoelen anders zijn de manen er de volgende ochtend geheid afgeschuurd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:50

mijn Noriker is bont met grotendeels witte manen en die blijven wit, soms meer soms minder.

Als het een poosje regent, worden ze superwit, maar ja, dan moet je paard wel buiten staan Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:02

Concorde schreef:
als je met uitspoelen een sprayfles wil gebruiken ben je lang bezig, zeep moet je er echt héél goed uitspoelen anders zijn de manen er de volgende ochtend geheid afgeschuurd.

dat weet ik..maar ze vroeg om een oplossing Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 17:24

Bedankt allemaal! Ik had laatst (toen het nog wat warmer was) ook al de manen gewassen, maar mevrouw ging rollen in de modder, en ze waren weer zwart Haha! haha maar ik zal de dingen proberen:D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:35

ik gebruik altijd cremespoeling, of shampoo van de c1000, kruidvat of da (kijken welke het beste bij je paard past)

ook heb ik biotex gebruikt, in een blauwe doos. hoe dit precies weer gaat weet ik niet maar achter op de doos staat het...

ook doe ik er babypoeder nog door op hele zwarte plekken (en vieze plekken op de witte delen vn haar lichaam)

succes

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 02:04

Ik gebruik Biotex.. Ze worden super zacht en ook nog eens wit..

Rakkertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:22

Fredt schreef:
Met Zilver shampoo word wit haar stralend wit Pling

idd
Super wit!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:04

zilvershampoo en daarna cowboymagic. Dit middel is alleen in de westernzaak te verkrijgen, maar werkt super! Als de staart en manen schoon zijn, beetje van de spul erin en *POEF*; 3x zo veel haar en het blijft tijdenlang schoon. Echt veel beter dan al het andere spul dat wordt aangeraden.