Recreatief rijden: onderzoek 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

De kans dat mijn paard ziek wordt schat ik in als (ook kreupelheid, beengebreken die later uitkomen en wel of niet als gevolg van een ongeval zijn)

Poll eindigt op

Zeer gering
7 (11%)
Gering
20 (32%)
Gemiddeld
24 (38%)
Aanzienlijk
7 (11%)
Zeer aanzienlijk
4 (6%)

Totaal aantal stemmen: 62

Maarten80

Recreatief rijden: onderzoek 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 14:40

Beste lezers,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties op "Recreatief rijden: onderzoek" waarin ik vroeg:

Ik ben voor mijn studie aan de Universiteit van Tilburg bezig met een onderzoek.
Ik wil graag weten waarom mensen die recreatief rijden hun paard verzekeren (het gaat dan om paarden van ongeveer 2000 euro). Ik hoop dat jullie willen aangeven waarom je zelf je paard verzekerd hebt of waarom je denkt dat anderen hun paard verzekeren.

Ik hoop dat jullie me verder zouden willen helpen met de volgende vraag:

Denken jullie dat de kans groot is dat jouw paard ziek wordt (ook kreupel, beengebreken etc.)?

Verder is er al veel gereageerd op het onderwerp "Recreatief rijden: onderzoek". Ik hoop dat er nog meer reacties op komen. Dus blijf reageren. Ik zal het zeker meenemen!!

Groetjes,

Maarten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:14

Op basis van ervaring:
In 7 jaar tijd, bij 4 verschillende paarden 1x koliek meegemaakt, en 2x een ziekte met dodelijke afloop.
In 7 jaar tijd bij mijn huidige merrie 1x kreupel, 2x einschuss, 1x Rhino.
In 6 jaar tijd bij mijn ruin 1x hoefzweer, 1x einschuss.
Al met al dus 1x per 2 a 3 jaar de vee-arts buiten de inentingen bij mijn paard(en).

Een verzekeringspremie tegen ziektekosten zou ik er never-nooit uit halen, daarvoor zijn mijn paarden te gezond. Nu is het wel zo dat ik voldoende spaargeld heb om een ziekte eventueel te kunnen bekostigen.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:29

Ik heb zeer gering in gevuld. Ik had mijn pony verzekerd bij EFO tegen alle ziekte kosten, de premie per jaar was vrij veel, gezien ze gewoon een erg sterke pony is die wel wat kan hebben. Ik verzekerde haar uit 'angst' dat er iets heel ergs zou gebeuren en we dat dan niet zouden kunnen betalen.
Maar mijn pony loopt gewoon geen grote kans op een ongeval, ze heeft een goede verzorging, loopt iedere dag op de wei, en we rijden maar ongeveer 1 keer per week. Ze worden in dezelfde groepen op de wei gezet, ruzies onderling komt niet of heel weinig voor.
De verzekering heb ik toevallig laatst opgezegt. Ik twijfel er nog wel over een Beperkte ziekenkostenverzekering af te sluiten voor haar. Dit scheelt de helft aan premie per jaar en het geeft mij een fijner idee..
Maar in de 2 jaar dat ik haar heb, is ze één keer een klein beetje ziek geweest, maar de dierenarts kosten bleven onder de €75,- dus dan heb je ook niks aan je verzekering.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 15:33

Klop Joyce, Maar je paard hoeft maar een keer een koliek operatie te ondergaan en het kost al gauw zo'n 2000 a 3000 euro. Is het dan niet zo dat je blij moet zijn als je paard niets heeft en gezond is en dat je geen gebruik maakt van je verzekering en op het moment dat er een ernstig voorval is, dat je dan niet voor de kosten op hoeft te draaien. Hoe zie jij dat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:37

Ik zit er serieus over te denken om de verzekering voor mijn oudere merrie op te zeggen, maar durven doe ik het niet. Ik schat de kans op (been) blessures toch best wel hoog in. Een rare beweging en het kan gebeurd zijn, verstappen, vastliggen in de box, trap van een ander paard vallen bij mij ook daaronder. Ik heb teveel recreatief gereden paarden met blessures gezien om de kans als gering of gemiddeld in te schatten.
Verder zijn er natuurlijk nog dingen waar je niets aan kunt doen. Ziektes waar niet voor in te enten is zoals Rhino, Droes komen toch regelmatig voor....en die maken geen onderscheid tussen sport- en recreatieruiter.
En natuurlijk is er een verschil of je vaak van het erf af gaat (ook als recreatieruiter een keertje een wedstrijd meepikt, op andere stallen komt o.i.d.) of dat je paard echt alleen maar in de bak en op eigen terrein wordt gereden en er weinig paarden van buitenaf bijkomen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:42

Maarten80 schreef:
je paard hoeft maar een keer een koliek operatie te ondergaan en het kost al gauw zo'n 2000 a 3000 euro.

precies, dat is de rede waarom ik Evita verzekerd heb Lachen
ik studeer en kan zo'n bedrag niet in 1 keer ophoesten als dat nodig is.. verder vind ik het een fijn idee dat ze tegen ziektekosten verzekerd is, met een (koliek)operatie en een weekje utrecht gaat het aardig hard...

de kans dat ze ziek wordt schat ik gemiddeld, het is een enorm sterke pony maar ze is al wat op leeftijd, vandaar Lachen

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:45

Maarten80 schreef:
Klop Joyce, Maar je paard hoeft maar een keer een koliek operatie te ondergaan en het kost al gauw zo'n 2000 a 3000 euro. Is het dan niet zo dat je blij moet zijn als je paard niets heeft en gezond is en dat je geen gebruik maakt van je verzekering en op het moment dat er een ernstig voorval is, dat je dan niet voor de kosten op hoeft te draaien. Hoe zie jij dat?

Ja dat is zo, en dat is ook de reden dat ik twijfel over de beperkte ziekenkosten verzekering. Hier in ben je (bij de EFO iniedergeval) wel verzekerd tegen koliek, en andere operaties. Maar omdat ik er nog niet helemaal uit ben wat er precies wel en niet verzekerd word heb ik dit nog niet overgezet. Ze is nog tot eind december volledig verzekerd.
De volledige ziektenkosten zijn ook voor de 'kleinere' wel 'betaalbare' dingen, en wat je per jaar 'voor niks' aan premie kwijt bent, zet ik dan liever opzij 'voor het geval dat'.. Lachen
Het verschil in premie tussen de volledige en de beperkte scheelt vrij veel (€ 150 per jaar) en dus toch iets om over na te denken Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:46

Ik heb zelf gestemd op ''aanzienlijk'' maar mijn paard is ook bijzonder geval Knipoog . Mijn paard bleek namelijk op röntgenfoto’s niet goed en de kans dat zij hier ooit op gaat kreupelen is (theoretisch) nu eenmaal groter als bij een paard dat wel 100% is op de foto.

Mijn paard is volledig verzekerd. Toen ik de verzekering afsloot was er over dit gebrek overigens nog niks bekend, ik heb haar puur verzekerd om hoge DA kosten te kunnen dekken. In 1,5 jaar tijd heb ik ook al heel wat Da kosten gemaakt en ik heb dus zeker geen spijt van het afsluiten van een verzekering. Zeker nu het gebrek aan het licht is gekomen zal ik haar niet meer uit de verzekering halen.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:58

Ik heb gestemd op 'gering'. Het is een jonge (4) sterke (haflinger) pony die altijd buiten loopt. Altijd in dezelfde groep, knokpartijen zijn er dus nauwelijks. Verzekerd is hij niet, ik zorg dat ik steeds genoeg geld op de spaarreking heb mocht er iets gebeuren. En ja, dat is genoeg geld. Mijn vorige haflinger was ook niet verzekerd, die is in 4 maanden tijd, 3 keer geopereerd en heeft toen 2 weken in Utrecht gestaan. De kosten vielen mij toen enorm mee en ook dat heeft mij dus niet kunnen overtuigen van het nut van een verzekering in MIJN geval. Mocht hij ziek worden, dan heb ik dat geld achter de hand en mocht hij nooit ziek worden dan heb ik mazzel en heb ik aan het eind van z'n leven een aanzienlijk bedrag gespaard Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:00

Ik heb een behoorlijke degelijk paardje, maar ook die kan zich verspringen of wat dan ook. Ieder paard kan nou eenmaal ziek worden. Ik heb gemiddeld ingevuld.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:02

Ik heb ook gemiddeld ingevuld. In de 3,5 jaar dat ik hem nu heb heeft hij nooit echt iets gehad (behalve einschuss), maar je weet het maar nooit (zelfs Lingh verstapte zich op de trailerplank en was kreupel Scheve mond ).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:38

Ireentjuh schreef:
precies, dat is de rede waarom ik Evita verzekerd heb Lachen
ik studeer en kan zo'n bedrag niet in 1 keer ophoesten als dat nodig is.. verder vind ik het een fijn idee dat ze tegen ziektekosten verzekerd is, met een (koliek)operatie en een weekje utrecht gaat het aardig hard...

Even een offtopic vraag aan jou bij deze. Voor welke waarde heb je je paard verzekerd? Je weet dat je deze waarde maximaal per jaar uitgekeerd krijgt? Dus stel dat je je paardje voor 2000 euro verzekerd hebt, je de rest dus zelf op moet hoesten? Dat is de reden waarom ik erg twijfel over verzekeren.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:04

Ik heb Sting niet verzekerd. Waarom niet? Het is, net als bij Amulet, een sterke jonge (inmiddels wel 9, maar nog niet oud) haflinger. Hij staat steeds bij dezelfde groep. Ik heb hem nu 2,5 jaar, en hij heeft 1 keer koliek gehad. Was mijn eigen schuld, had niet goed door wat er allemaal aan de hand was. Daar let ik nu goed op, (was zandkoliek) en geef hem 1 keer per half jaar een kuur zandweg.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:23

Ja inderdaad, ook de reden die Tessebes geeft is een reden om haar uit de volledige ziektekosten te halen. Deze was ik vergeten maar speelt wel erg mee. Het gaat mij voornamelijk om grote bedragen, en aangezien je alleen de maximaal de verzekerde waarde uitgekeerd krijgt.. En aangezien je die bij beperkte ziektekosten ook krijgt.. Knipoog

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:25

Ik heb aanzienlijk ingevuld. Maar dit is omdat ik weet dat Sheldon een ruggebrek heeft. Ik houdt met t rijden rekening met hoe hij zich voelt en zolang hij nog wil werken blijft hij lekker aan t werk. Wel denk ik dat t redelijk te verwachten is dat hij binnen 5 jaar met pensioen zal moeten. Tegen die tijd ben ik hopelijk afgestudeerd en kan ik hem dat geven. De reden dat t paard zelf niet verzekerd is dat ik studeer: ik kan dat simpelweg niet betalen. Wel heb ik een verzekering via t ruiterbewijs, maar das volgens mij alleen voor toegebrachte schade door mij en Sheldon zelf.
Leuk een schoolgenoot! Succes met je onderzoek Lachen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:00

ik heb 3 paarden, heb de pol niet ingevuld
Mist heb ik nu 20 jaar, ze weet niet eens hoe ze kreupel moet lopen en ziet nooit een DA- ze is niet verzekerd
Gardy: heb ik 17 jaar: ernstige arthrose (speciaal beslag), voorhoofdholte onsteking, 1x verstoppingskoliek (geen operatie) diverse keren verkouden (pakt elk virusje op) in schock geraakt (ws door te snel in ader spuiten) Peesklap (volledig verkleefde pees- ze dachten dat operatie enige redding zou "kunnen"zijn- dit bleek niet nodig met veel geduld. Is HELAAS niet verzekerd.
De reden waarom ik deze paarden niet verzekerd heb, vroeger kon je alleen ziektekosten verzekeren als je ze naar Utrecht bracht, Utrecht vind ik een klote kliniek. + kregen ze vroeger bij afkeuring een A in de nek als brandmerk, zag ik ook niet zitten.

Badjaraz, mijn veulen is wel verzekerd (via de fokker) ik kijk het een paar jaar aan, dan weet ik wel of ik nog een kneusje erbij heb Haha! ( maar ik vermoed van niet) dan zeg ik hem ws op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:21

Tessebes schreef:
Even een offtopic vraag aan jou bij deze. Voor welke waarde heb je je paard verzekerd? Je weet dat je deze waarde maximaal per jaar uitgekeerd krijgt? Dus stel dat je je paardje voor 2000 euro verzekerd hebt, je de rest dus zelf op moet hoesten? Dat is de reden waarom ik erg twijfel over verzekeren.

ja dat weet ik Lachen ze is verzekerd voor 1500, maar dat is voor mij wel veel! mochten de dierenartskosten nog meer worden dan kan ik van mijn ouders wel lenen nog, maar dat doe ik liever niet.
Ik heb het afgelopen half jaar ongeveer 900 euro aan dierenartskosten gehad, en ik ben blij dat ik verzekerd was.. ik heb een groot gedeelte uitgekeerd gekregen.
Als ik gewoon een baan zou hebben had ik haar waarschijnlijk ook niet verzekerd, maar dan heb je toch meer ruimte daar in.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:31

Zo...dan moet ik mijn vriendin toch maar gaan vertellen dat ze haar paard moet verzekeren. Het kan je zomaar een hoop geld kosten.

Haar paard kon ze eerst niet verzekeren omdat hij steeds niet zuiver liep. Toen heeft ze hem laten onderzoeken en bleek dat het een loszittende hoefwand was. Nadat dit goed is afgelopen, kan ze hem verzekeren, maar dat heeft ze nog niet gedaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:12

Ik heb 'zeer aanzienlijk' gestemd.

Ik heb nu een gezond blij paard van 12 jaar. Ik weet natuurlijk niet of dat de komende jaren nog steeds zo blijft. Voor hetzelfde verstapt hij zich morgen in de paddock Scheve mond. Een paard kan altijd ziek worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:21

heb nu nog maar 3 paarden met een maximaal te verzekeren bedrag van
resp nihil 100 euro en 1500 euro dus heeft niet echt veel zin ...
daarbij zouden de premies nu al veeeeel meer geweest zijn dan wat ik nu
per jaar kwijt ebna aan da kosten en de te verwchten kosten

als bv paard met verzekerde waarde nihil ivm evt groot risico
iets krijgt word hij direct verzekerings wijs afgekeurd en moet ik nog zelf dokken ...

ik heb nu een spaarekening , met dat bedrag kom ik een heel eind en die loopt alleen maar op tot dat ik m dadelijk misschien nodig heb
en dingen kunnen altijd gebeuren maar de premies staan gewoon niet in evenredig deel van de evt verwachte uitbetaling

denk dat bij duurdere paarden het evt wel zin zou hebben

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:30

ik heb aanzienlijk gestemt,twijfelde tussen zeer aanzienlijk en aanzienlijk.

toen ik mijn paard kocht hadden we de eerste twee keer niks.
ja een keer een verkoudheid en eens een been open gehaald,niet echt ernstigs.

todat het jaar erop.
hebben we elke maan de dierenarts erbij gehad (op een maandje na)

januari zijn we naar de kliniek geweest voor onderzoeken.
ze moest drie weken stil staan,twee keer per dag via spuit in de mond medicijnen krijgen.dat 5 weken lang.

februari:dierenarts gekomen voor controlle,nieuw probleem erbij ontdekt Scheve mond weer nieuwe medicijnen...

maart:dierenarts moeten komen,ze had opeens een dik been,was een onsteking bleek te zijn,weer nieuwe medicijnen...

april:dierenarts weer geweest voor controlle.
weer nieuw probleem erbij ontdekt Verdrietig weer voer moest aangepast en weer rustperiode en alweer nieuwe medicijnen....

mei:dierenarts terug voor controlle,eindelijk zag het er eens goed uit en kon ik eens fatsoendelijk gaan rijden.

juni:toen kreeg mickey een hoefzweer...
dierenarts deze maand geloof twee keer geweest.
drie dagen binnen blijven en in de soda.

juli:begin juli is mickey kreupel geworden.
dierenarts dus weer gebeld,kreupelheidsonderzoek,maar eerst verandering aan de zooltjes gebracht.
week voorbij maar ze liep even kreupel,toen dierenarts weer gekomen voor weer kreupelheidsonderzoek met verdoven.,besloot einde die week terug te komen voor fotos te maken.
einde die week kwam de dierenarts weer om foto's te maken.
resultaat botbreuk in straalbeen.
drie maanden totaale boxrust.

augustes:geen dierenarts Nagelbijten / Gniffelen

september:
dierenarts gekomen voor weer fotos te maken.
maar niet helemaal genezen nog twee weken boxrust en erna drie weken gaan stappen op hat harde.

oktober:zit ik nu dus in Haha!
helaas loopt mickey nog licht kreupel Verdrietig we hopen dat dit voor de spieren zal zijn.
en natuurlijk zoals nu onderhand gewoon is Clown komt deze maand de dierenarts weer voor controlle.

nou,er kan dus genoeg met een paard gebeuren ben ik nu achter gekomen Verdrietig
we hadden mickey verzekerd,maar dat gelde niet voor onze kliniek.
dus we kregen niks verzekerd en zijn we uit de verzekering gegaan.
dat geld wat je daar per maand aan geeft kunnen we net zo goed sparen.

ik rij trouwens dan wel dressuur met me paard.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:33

Voor mij geen verzekeringen meer. Mijn paard van destijds zo'n 13.000 gulden kreeg na vier jaar spat en in een zodanige vorm dat ze niet meer berijdbaar zou zijn. De verzekering gebeld (dure) maar mooi niet dat ik geld kreeg. Ja, tenzij ik haar naar de slacht zou brengen... No way. Paardje staat nu dus in de wei en twee keer in de week komt een 9-jarig grietje een beetje met haar tutten en stappen. En de verzekering? Die is opgezegd, voor alle vijf onze paarden....

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:36

Ik begrijp dat ik hier niet eens de doelgroep ben, maar ik moest het ff kwijt. Overigens schat ik de kans dat een van mijn paarden iets krijgt gemiddeld in. Tis een rare vraag overigens.........

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:37

Zeer aanzienlijk, ze gaan allemaal ooit dood en wat mankeren.

Toch hebben wij geen verzekering. We hoesten het zelf wel op en zijn zeker niet van plan om haar naar de slacht te brengen, omdat de verzekering dat wil, terwijl we al jaren dure premies ophoesten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:55

Myra1 schreef:
Zeer aanzienlijk, ze gaan allemaal ooit dood en wat mankeren.

Toch hebben wij geen verzekering. We hoesten het zelf wel op en zijn zeker niet van plan om haar naar de slacht te brengen, omdat de verzekering dat wil, terwijl we al jaren dure premies ophoesten.

OK dan!