western en anders rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

western en anders rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:31

Vinden de nietwesternruiters het okee om "anders" genoemd te worden?
Dat je dus westernruiters hebt en andere ruiters, ipv western en engels? Dat is nl een heel discussiepunt bij de westernruiters...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:36

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:27

daar kan ik me echt niet druk om maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:33

Je doet alsof "western" en "engels" de enige stijlen zouden zijn. De meeste mensen gebruiken "engels" om de in Nederland van oudsher gangbare stijl van rijden en optoming aan te duiden. Ondertussen zijn er meer mogelijkheden, waaronder "western".
Qua optomingen (zadels vooral) heb je nu heel veel meer keuze, neem spaans, zuid-amerikaans, freestyle, recreatie (trekkerzadels), camargue, etc. Dan vind ik het verhelderend om het "gewone" zadel "engels" te noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:28

Lees even de reacties bij de westernafdeling (zie link), want die hele discussie is al gevoerd....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:13

En waarom zou dan het verschil moeten zijn tussen "western" en "anders"? Wat dan "anders". Dat komt over alsof alleen western apart genoemd moet worden en de rest "maar de rest" is. Dat vind ik even respectloos als wanneer de "dressuurtypes" zeggen dat alles dat niet dressuur rijdt "de rest" is.
Zo duidelijk, dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:39

Ja, dan komen we weer bij wat ik net bij de westernruiters had, wie stopt wie in een hokje, het lijkt of ze zichzelf af willen zonderen. Begrijp me goed ik ben niet voor of tegen het en en ander, vind de term engels alleen niet correct en zo kwamen we op anders en toen wilde ik eigenlijk zien hoe jullie daar over denken, maar als je liever engels genoemd wordt door de westernruiters, mij best . Maar je komt er bij hen niet vanaf hoor, je bentt of engels of anders of wat dan ook maar je hoort niet bij hen.... Heb al een clinic voorgesteld om wederzijds respect op te bouwen...
Tja, voor mij is het allemaal ruitersport (als je erop zit) en paardensport (als je de rest met paarden er ook bij wilt). De westernrijders komen met western en engels.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:27

ik vind het wel kloppen, engels rijden is een verzamelnaam voor rijstijlen, western is óók een verzamelnaam voor rijstijlen. veel mensen denken vaak maar dat western 'western' is, maar ook hier kun je vele verschillende onderdelen in onderscheiden. dus vind dat dat best mag..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:04

Eh, welke verschillende STIJLEN heb je dan ? Verward

Mag ik vriendelijk verzoeken dat de westernruiters er zich nu even niet mee bemoeien, die mogen dat bij hu topic doen, hier gaat het even om de ANDEREN want het gaat erom hoe DIE het zouden vinden ANDERS genoemd te worden ipv ENGELS. De vraag wordt niet aan jullie gesteld.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-10-04 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:25

Waarom start je 2 dezelfde topics?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:46

Dit is niet hetzelfde Boos!
Uitleg: Er werd bij western versus engels gevraagd hoe het engels dan zou moeten heten. Dus kwam ik met "anders" (als anders dan western), toen werd er daar afgevraagd hoe de "anderen" dat zouden vinden. Dus vraag ik dat hier (op aanraden van iemand op het westernforum).
En eerllijk gezegd maakt het de anderen dus blijkbaar geen bal uit. Alles wat ik krijg is van westernaanhangers. Jullie mogen je hier gewoon buiten houden en lachen en meepraten op dat western forum, want het loopt nog steeds zover ik weet.
Dit is even voor de "anderen". Ik wil hier niemand mee beledigen, alleen antwoord op de vraag hoe "anderen" het zouden vinden "anders" dan western genoemd te worden ipv "engels". Snappie?

Ik wil hier antwoorden van dresuurruiters, springruiters, endurance rijders etc...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:01

Dus even geen westernruiters of mensen die op welke manier dan ook uit die hoek komen. Deze vraag IS voor de anderen. nou niet daar weer boos om worden, hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:08

sommige zeggen western is DIE stijl
maar er zijn verschillen in bv galop hulp en de rest vd rijstijl daar ben ik ondertussen wel achter daar ik een poging tot leren van heb gedaan en
ik meerdere instructrices heb gehad met verschillende stijlen
sommige wisten van meer dan 1 stijl sommige geloofden dat hun stijl de enigste echte was ..
idem voor engels is engels engels omdat men met een engels zadel rijd
of op een europese stijl rijd of dressuur rijd ?

denk dat de mensen liever een makkelijker onderschijd maken
engels -> met engels zadel (tig rijstijlen)
western -> met western zadel( maar ook div rijstijlen )

ps ik reed engels toen een poging tot western gedaan rij nu een combi
van verschillende stijlen en bevalt me prima

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:10

en waarom is het een engels zadel? ze worden overal in europa gemaakt en gebruikt...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:15

Volgens mij gaan we er zo niet uitkomen...
Ik rijd dressuur. Ik ben niet 'anders' maar ik ben ook niet 'western', en zeker niet 'Engels'! Ik ben Nederlands.... Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:17

wat maakt het nou uit hoe iets heet? Ik ben niet zo hokkerig, want dan krijg je ook weer: Wanneer rij je western, wanneer rij je engels, wanneer rij je spaans, etc etc

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:19

Tja, wat zal ik zeggen...
Ik rij op een duur dressuurzadel trektochten, ijzerloos, vaak bitloos.
Ben ik dan een Engelse ruiter? Zo noem ik mezelf echt niet!
Ik heb hier geen naam voor!

Mijn andere pony heeft een podiumzadel, wordt errrug vaak in de endurance gebruikt. Maar ik rij geen endurance met hem!
Hoe zou dat dan moeten heten??

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:19

Denk het ook niet. Bovendien ben ik -naast western,- ook endurance ruiter! dus mag ik hier ook wel antwoorden, toch? Ik ben dus misschien wel allebei! of geen van beide! Eerlijk gezegd maakt het me eigenlijk ook niet uit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:28

sflj schreef:
Denk het ook niet. Bovendien ben ik -naast western,- ook endurance ruiter! dus mag ik hier ook wel antwoorden, toch? Ik ben dus misschien wel allebei! of geen van beide! Eerlijk gezegd maakt het me eigenlijk ook niet uit.

En volgens mij zag ik je een tijdje geleden een Dressuur proefje oefenen!! Op een Western Zadel! Hoe moeten we dat nou noemen??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:29

Zie je het probleem, de niet westernruiters rijden geen engels volgens mij... dus daar moeten we van af en stef, daar ging het ondertussen ook om, dat hokjes gedoe van wij westernruiters tegen de rest. Wat vindt de rest daar dan van? Is engels een juiste benaming? Helemaal afschaffen? Dan vallen de westernruiters dus gewoon ook onder paardensport, rijden ze hun eigen soort disciplines en moeten ze afleren de anderen engels te noemen want dat bestaat dan ook niet meer.... is het mogelijk?
en ja, ik rijdt Portugees! Lijkt op niks anders. Eigenlijk het meest op western, grappig genoeg, maar ik noem de mensen die niet portugees rijden geen engels . en ik heb het al ergens anders gezegd, ik ben gewoon een mens, en als ik op een paard zit, amazone.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-10-04 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:31

maar waarom in vredesnaam wij westernruiters tegen de rest? Ik zie echt je probleem niet.....
Chinezen worden ook geel genoemt, maar geel is bij mij nog altijd deze kleur Haha! (van de smiley dus)
Echter, van oudsher worden ze geel genoemd, ik zie het probleem niet hoor, mar dat zal wel aan mij liggen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:32

jeddah schreef:
En volgens mij zag ik je een tijdje geleden een Dressuur proefje oefenen!! Op een Western Zadel! Hoe moeten we dat nou noemen??

Tja, da's waar ook! ikzouutnieweten! ik wil het ook niet eens meer weten! Eerlijk gezegd vind ik dat er nou wel genoege gebanketstaafd is over hoe het nou moet heten! En dat in maar liefst 4 topics! tjongejonge! Ik zou dus eigenlijk willen zeggen: een slot op de hele handel en verder
niet banketstaaf maar rije!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:35

westernruiters, de vraag is niet aan jullie. De vraag was hoe de anderen het zouden vinden "anders" genoemd te worden ipv "engels" ..... Dat kwam bij jullie vandaan hoor... ik heb hem alleen geplaatst omdat ik het allemaal begonnen was over dat anders

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:35

sflj schreef:
Tja, da's waar ook! ikzouutnieweten! ik wil het ook niet eens meer weten! Eerlijk gezegd vind ik dat er nou wel genoege gebanketstaafd is over hoe het nou moet heten! En dat in maar liefst 4 topics! tjongejonge! Ik zou dus eigenlijk willen zeggen: een slot op de hele handel en verder
niet banketstaafle maar rije!

Eh............hoeveel heb jij op??? Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:36

slot op de handel? Omdat de westernruiters hier weer gaan zitten? zitten jullie overal, of alleen in mijn hoofd, hellup....