Wedstrijden rijden: onderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maarten80

Wedstrijden rijden: onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:43

Hallo lezer,

Ik ben voor mijn studie aan de Universiteit van Tilburg bezig met een onderzoek.

Ik wil graag weten waarom mensen die wedstrijden rijden hun paard verzekeren. Ik hoop dat jullie willen aangeven waarom je zelf je paard verzekerd hebt of waarom je denkt dat anderen hun paard verzekeren.

Ik hoop dat ik veel reacties krijg. Hoe meer reacties, hoe beter het resultaat van mijn onderzoek.

Groetjes,

Maarten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:47

Ik rij wel wedstrijden, maar mijn paard is niet verzekerd, om een goed bedrag terug te krijgen moet je zoveel premie betalen, dat je dat na een paar jaar zelf op tafel legt. Ik neem het risico en als er wat mocht gebeuren heb ik zelf genoeg reserves om een eventueel ander paard te kopen. Bovendien geef ik aan zaken om het paard heen meer geld uit dat zijn aanschafwaarde. In de twee jaar dat ik sam heb, hebben we twee keer zijn aanschafwaarde uitgegeven aan stalling, les ed.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:50

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Net zoals wat SamSam zegt is de premie erg hoog. Ik leg elke maand een bedrag op zij. Mocht er wat gebeuren heb ik een reserve. En mocht het niet nodig zijn (wat ik hoop) is het in ieder geval niet weggegooid geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:52

Ik sluit me aan bij Samsam.
Verder heb ik een paaar keer meegemaakt hoe de procedure verliep bij het afkeuren van een paard en overdracht aan de verzekering. Daar kan ik me absoluut niet in vinden.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:53

Kun je ons vertellen wat er is gebeurd en waarom je je er niet ik kunt vinden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:54

en ik ook. Met 4 paarden (waaronder 2 wedstrijdpaarden) zijn de verzekeringspremies niet op te brengen. Zolang je de financiële middelen hebt om een tegenvaller op te vangen moet je niet verzekeren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:54

Vanwege bovenstaande redenen heb ik mijn paarden ook niet verzekerd. Wel heb ik een bankrekeningnummer speciaal voor hen waar ik maandelijks een bedrag op stort. Dat is dan mijn potje voor als er iets is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:19

mijn paard is wel verzekerd, mocht er iets met hem bij het vervoeren ofzo gebeuren en hij moet afgemaakt worden krijgen we het hele bedrag terug. En volgens mij moet je paard toch ook verzekerd zijn als je hem vervoerd Verward Ik vind het toch wel een veiliger idee, en bij operaties enzo wordt ook een deel vergoed.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:23

Onze paarden zijn wel verzekerd. Niet zo'n verzekering waarbij je de ziektekosten vergoed krijgt enzo, want daarvan zijn de premies veel te hoog. Gewoon een onderlinge verzekering. Als het paard niet meer geschikt is voor de sport krijg je de slachtprijs terug. Dat komt omdat er bij ons op stal bijna alleen maar renpaarden staan en die lopen toch iets sneller blessures op waarmee ze niet meer de baan op kunnen.

Maarten80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:25

Beste Scum,

Ik kan me voorstellen dat een renpaard meer waard is dan de slachtprijs. Vind je het niet zonde dat je in geval van een ongeluk alleen de slachtprijs krijgt uitgekeerd? Met andere woorden ben je dan dus toch tevreden met de dekking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:28

Maarten, die premie weegt nooit op tegen de dekking.
Verzekeren is alleen interessant voor dingen als koliek operaties als je niet in staat bent een dergelijk bedrag voor je paard te reserveren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:30

ik heb mijn paard wel uitgebreid verzekerd en ook voor beperkte ziektekosten (dwz als ze naar de Uithof zou moeten). Waarom? omdat ik niet de financiele reserves heb om een dergelijk paard terug te kopen en het wel een prettig idee vind dat de kosten van de uithof in ieder geval vergoed worden.
Inmiddels heeft ze er al 2 keer gestaan voor een ongeval/peesblessure en de rekening was behoorlijk hoog en die werd dus volledig vergoed. Ik heb helaas niet de discipline om geld opzij te zetten en een potje te maken (gat in hand, blond) Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:39

Maarten80 schreef:
Beste Scum,

Ik kan me voorstellen dat een renpaard meer waard is dan de slachtprijs. Vind je het niet zonde dat je in geval van een ongeluk alleen de slachtprijs krijgt uitgekeerd? Met andere woorden ben je dan dus toch tevreden met de dekking?

Ten eerste zijn de renpaarden niet van mij. De eigenaren besluiten het zo, dus de rijpaarden op stal worden gewoon meegenomen in de verzekering. Volgens mij is het systeem ook nog zo dat bij meerdere paarden onder 1 verzekering de premie verhoudingsgewijs daalt.

Alle paarden zijn eigen fokproduct, dus alleen het dekgeld, voer etc is wat ze kosten. Een renpaard is pas veel waard op het moment dat hij zichzelf bewezen heeft. Op dat moment kan een hengst heel veel waard worden als dekhengst. Op een moment dat het paard zichzelf nog niet bewezen heeft op de baan en dan al niet meer in de sport mee kan lopen is een renpaard bijna niks meer waard, heel cru gezegd.
En op zo'n moment zijn de eigenaren blij dat ze dat bedrag ervoor krijgen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:43

Samsam schreef:
Ik rij wel wedstrijden, maar mijn paard is niet verzekerd, om een goed bedrag terug te krijgen moet je zoveel premie betalen, dat je dat na een paar jaar zelf op tafel legt. Ik neem het risico en als er wat mocht gebeuren heb ik zelf genoeg reserves om een eventueel ander paard te kopen. Bovendien geef ik aan zaken om het paard heen meer geld uit dat zijn aanschafwaarde. In de twee jaar dat ik sam heb, hebben we twee keer zijn aanschafwaarde uitgegeven aan stalling, les ed.

dit dus

en daarbij, ik had een compleet goedgekeurde E-pony, ook verzekerd na aankoop

13 mnd later kreeg ze spat, weer een jaar later HKO, en ik heb niets van de verzekering teruggezien, ja als ik haar afstond aan de verzekering, maar terugkopen van hun kon dan niet meer....

t enige wat ik nu heb laten verzekeren is dat als mn paard dood neervalt, of in wordt geslapen ivm kreupelheid oid, dan krijg ik een bedrag van de verzekering.

achteraf had ik me beter ook voor DA kosten kunnen verzekeren, hij gaat nml volgende week naar Utrecht en ben al veel DA kosten kwijt aan voorgaande onderzoeken...

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:13

Hoi Maarten,
Ik heb, toen ik mijn paard kocht, haar meteen uitgebreid verzekert, ik had bij een kennis al gezien dat een beetje behandeling aan een paard ongelooflijk veel geld kost, het was mijn eerste paard en ik wilde gewoon wat zekerheid.
we zijn nu 8 jaar verder en ondanks dat het een lieve duit kost, ik schrik elke keer weer als ik de premie zie, heb ik er nooit spijt van gekregen, heb blijkbaar een goede verzekering die redelijk op tijd uitbetaalt en ik heb altijd het grootste gedeelte teruggekregen.

Ik denk dat andere mensen die hun paard verzekeren, door schade en schande wijs zijn geworden, een goede verzekering kan financieel heel veel uitmaken, je hebt welliswaar de jaarlijkse kosten(slik) maar als je paard bijvoorbeeld geopereerd (plus nazorg) of ingespoten moet worden en je bent niet verzekert dan loop je daarop leeg. Je laat je paard tenslotte niet met koliek of met droge gewrichten staan.

Mensen die hun paard niet verzekeren doen dat meestal niet omdat ze niet van hun paard zouden houden, maar veel mensen kunnen een uitgebreide verzekering nu eenmaal niet betalen en als je meerdere paarden hebt is het eigenlijk al helemaal niet te doen. Dan is een potje maken een goede optie (denk ik)
Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je er wat aan hebt voor je onderzoek.
Groetjes,
Liesbeth
P.S.Ik ben pas de laatste anderhalf jaar wedstrijden gaan rijden (western) maar die verzekering had ik dus al.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:49

Ik heb mijn paard niet verzekerd om de reden die Samsam ook al noemt.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:13

Niet verzekerd om dezelfde redenen die Jippie en Samsam aangeven.
Voorheen paard wel verzekerd tegen een paar simpele dingen, geloof alleen voor plotseling overlijden, of overlijden op de operatietafel oid.
Maar doen we nu ook niet meer.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:24

Geen van onze paarden zijn verzekerd.
Ik heb al meerdere mensen gesproken die hun paard wel verzekerd hadden en als hun paard wat mankeerde, ze eerst bij elke behandeling eigen bijdrage moetsen betalen!
Dus was het paard kreupel, eigen bijdrage, was ie verkouden, weer een eigen bijdrage.....
Dus ik betaal de kosten liever zelf, dan elk jaar een vrij dure premie.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:07

Slotje aangezien er een vervolgtopic is.