Bepalen van droge stof gehalte in ruwvoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Bepalen van droge stof gehalte in ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 02:10

We hebben wat kuilvoerbalen aangeschaft door omstandigheden die er nu even niet toe doen.
Grote ronde balen met vrij droog gras erin dat ik op het land gezien heb, maar vlg de eigenaar c/q bevriende loonwerker niet droog genoeg werd om in gewone balen te doen. Niets mis met de kwaliteit dus.

Nu wilde ik proberen om het droge stof percentage te bepalen, alleen... tja.. hoe doe je dat ?

Ik had een kilo afgewogen en dacht dat even te drogen in de oven of zo, en dan weer te wegen.
Dat bleek wat veel te zijn en gaf nogal een ravage in de keuken, dus een en ander maar gereduceert tot 200 gram. Best nog een aardige beslagkom vol Lachen

Hoe krijg ik dat dan nu handig droog, en dan ook echt droog natuurlijk, zodat ik weer kan wegen en daarna weet wat het droge stof gehalte is.

Ik heb al wel wat gefrut in de magnetron, maar echt handig lijkt dat niet te zijn. Schiet niet echt op in elk geval Lachen

Iemand tips ? want is best wel belangrijk in verband met het bepalen van de te voeren hoeveelheid.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 07:59

met een fohn? haha, nee ik zou het niet weten, wens je ook veel succes Haha!

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:08

Volgens mij kun je het % droge stof, moeilijk zelf bepalen. Je kunt het natuurlijk wel ongeveer schatten.
Maar als je het precies wilt weten kun je die partij voer laten onderzoeken door het Blgg in Oosterbeek. Zij nemen een monster van het voer.
En dan krijg je een formulier thuis met daarop de voedingswaardes van het voer, waaronder dus het % droge stof.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 01:18

boerinnetje schreef:
Volgens mij kun je het % droge stof, moeilijk zelf bepalen. Je kunt het natuurlijk wel ongeveer schatten.
Maar als je het precies wilt weten kun je die partij voer laten onderzoeken door het Blgg in Oosterbeek. Zij nemen een monster van het voer.
En dan krijg je een formulier thuis met daarop de voedingswaardes van het voer, waaronder dus het % droge stof.

Ik vrees dat bij dat "formulier" dan ook wel een flinke rekening zit, en zo geweldig moelijk kan het toch niet zijn ?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:14

Zo simpel is het niet Lageveld. Haha!
Droge stof, staat toch wel voor iets meer dan "gedroogde stof". Ziek
Voor de kosten kun je BLGG trouwens bellen en voor zover ik weet geven zij je ook graag info, over het hoe en wat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:55

*chemicus hier*
Ja goed drogen, tot het kurkdroog is. En dan wegen. Als je voor en na weegt weet je precies hoeveel water en andere vluchtige stoffen erin zaten.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 23:04

Ik ben uitgekomen op een gewichtsafname van 20 %, dus je zou zeggen een droge stof gehalte van 80 % bij het kuivoer. Is vrij hoog, maar dat kan ook wel kloppen omdat het een grensgeval was tussen kleine losse balen of er kuilvoer van maken. Ik heb van beide wat, op advies van de loonwerker was men gestopt met het maken van kleine hooibalen.

Ik het het heel fijn geknipt en gedroogd in gedeeltes in een openstaande oven, zodat het vocht ook echt wegkan.

Wat bij kuil dan weer opvalt is, dat er ook wel wat zand uitzakt ! Hoe moet je dat dan weer meetellen ?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 23:32

Voordroogkuil moet volgens het groene boekje op het land 40 tot 60 % gedroogt zijn. Zodat het met inkuilen ongeveer op 40% moet zijn. Als je het bij iemand heb gehaald die weet kuil is, dan moet het dus 40% droge stof bevatten. Hooi zit op 80% droge stof.
Reken jij uit wat je paarden binnen krijgt aan droge stof?
Ik heb een voedingsschema uit moeten reken voor een kursus, maar verder nog nooit gebruikt. Ik kijk naar het paard en pas het voer aan, meer of minder. Ik gebuikt mijn ogen en niet wat op de verpakking of in een boekje staat. Elk paard voer je weer anders, ook al doen ze hetzelfde werk. Het is net zo als bij mensen, de ene kan alles eten zonder dik te worden en de ander komt 5 kilo aan bij het zien van een gebakje.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 03:27

Phia, ik ben het helemaal met je eens, zo is het mij ook geleerd. Voeren doe je met je ogen !! En bij mijn eigen dieren gaat het net zo !

Helaas is niet iedereen in de gelegenheid om de/zijn dieren zo goed te kunnen bekijken/beoordelen... dus kan het best wel handig zijn om te weten wat je eigenlijk voert.

We zijn nu een tijdje bezig met het wegen en komen er steeds meer achter hoe belangrijk dit kan zijn.

Je zegt het eigenlijk zelf al. Ik kwam uit op 80 % en dat is dus nogal raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:50

Zoals eerder gezegd. Van te voren wegen, drogen, daarna weer wegen. Neem een 3 tal monsters om een gemiddelde te weten.

mij is verteld dat voordroog pittiger is dan gewoon hooi. Ik doe 1/3 minder in hoeveelheid voeren dan ik met hooi zou doen. Het oog doet ook wat. Je kunt wel droge stof wegen,maar je weet dan nog niet wat de voedersamenstelling is.