echt goed advies nodig, verhuur of verkoop???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

echt goed advies nodig, verhuur of verkoop???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 00:44

ja dit is een rare vraag misschien ... maarja ik zit met een kinderhartje.

Wij hebben sinds dec. pony Otje, welsh B (denk ik, ziet er echt uit als een echte welsh, heeft ook dat karakter) en is nu opgemeten als 126,8 ... maar net 5 dus hij kan die 2 mm nog groeien om een echte C pony (=1.27) te worden. Otje kwam onbeleerd en slecht opgevoed, we hebben als een idioot er aan gewerkt, zowel opvoeding als beleren en nu is hij B+1 dressuur. Springen doet hij sinds kort met veel plezier... maar dat ging vooraf met snuffelen en aan het balkje knagen...

Waar wil ik nou naartoe ... nou mijn dochter (9 jaar) zit er doorheen, hij springt eindelijk, tot nu toe 50 cm. Hij dressuurt nu eindelijk lekker, is super makkelijk nagevelijk ... hij kan al een heleboel wijken, verruimen, geeft een gestrekte een hals (8) wil je niet weten ... maar mijn dochter mist net datgene wat hem ook in de binnenbak als andere paarden gereden worden , dé kracht en dé handigheid om dát te bereiken wat ze ook op een wedstrijdje bereikt. M.a.w. wedstrijden en alleen in de bak zijn voor haar geen probleem maar samen met andere paarden dramt ie net iets te ver door om voor mijn dochtertje lekker te trainen.

Tuurlijk, naar buiten is ie superrrr, maar ja buiten in de bossen is iets anders dan met 5 pensionpaarden in de bak....

Nu wil ze Otje eigelijk nooit kwijt, tis haar eerste pony en eigelijk heeft ze al zoveel bereikt, maar het blijft 4 weken groeien, 2 weken stoeien, dus heb ik de stoute schoenen aan getrokken en gaan we morgen naar iets "bravers" kijken. maar is wel kleiner nl 1.19 .. dus wat nou te doen met Otje ... verkopen??? Of in de verhuur gooien en laten inzetten voor wedstrijden e.d. ???? Wat is wijsheid ????? Ik heb niet de luxe om Otje aan te houden als er nog een pony bijkomt, mijn oudste heeft ook een paardje ... Dus moet ik wel bij verhuur zeggen dat stalkosten e.d. voor de huurder komen, maar dan kan ie eigelijk ook verplaatst worden, voor een kindje wat eigelijk uit haar pony gegroeid is maar nog te klein is ofzo voor een D of E pony ofzo

Kijk even op mijn profiel .... dan zie je goede foto's en geef me raad a.u.b. Het blijft zo'n moeilijke keus... want wat is wijsheid??????

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:23

Praat nog eens heel rustig met Aurelie.
Het is zo dat ze met deze pony ZELF wat heeft bereikt.

Een bravere, andere pony, daarmee kan het misschien weer niet klikken in wedstrijdverband, of tijdens het alleen rijden.

Het blijft toch altijd wat met levende wezens.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 01:26

ja klopt, Otje heeft haar hart, maar ik moet ook zeggen dat ze na 4 weken wel lukken ook 2 weken uit pure frustatratie zit te huilen op Otje, omdat ie gewoon niet doet wat ze vraagt, ik moet wel zeggen dat ze dan boos wordt en dan vergeet ze haar basis, trekken i.p.v. sturen e.d. 't ligt ook niet allemaal aan Otje, het kind is net niet handig genoeg...

hij houdt ook onvoorwaardelijk van haar, is mega sjagerijnig als ze een niet een dag komt, nou ... en dat komt dan 1x per 2 weken voor ... haar rustdag of in vakanties als ze naar haar vader toe moet

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 01:32

Het is gewoon ontzettend moeilijk om pony te rijden , zeker voor die jonge kinderen!
Als Otje vertrouwd is, zou ik hem zo maar niet weg doen.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 01:40

nee tis een draak, maar ze wil zo graag wedstrijden rijden, ze wil ook Otje niet kwijt en als ze iets handiger is Otje naar "haar" top brengen... dus dacht ik eraan om een meisje iets handiger Otje te laten uitbrengen, maar das dan 3 ... en das een probleem ... financieel dan

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 02:38

Van mij mogen kinderen ook best met tegenvallers en teleurstellingen
leren omgaan. Slim

Wat als ze gaat puberen en jou niet meer leuk vindt?

Mams inruilen of verhuren??? Knipoog Haha!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:16

misschien dat ik haar dan wel inruil Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:36

ik zou Otje houden als ik jou was. Wat een leuke pony zeg!!!
je dochter is nog zo jong, die kan nog zoveel leren, en groeien. Die handigheid komt vanzelf wel. Laat die wedstrijden anders voorlopig maar even, laat ze lekker spelen en buitenrijden.
Als je toch mocht besluiten om hem weg te doen, zou ik hem zeker niet inruilen voor een kleinere, daar is ze toch zo uitgegroeid.
Als je hem weg doet, laat je me het dan even weten, ik heb misschien wel interesse!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:41

Als ik de foto's zo bekijk zou ik Otje lekker houden, paardrijden en ook ponyrijden gaat altijd met ups en down's.
Je dochtertje is nog maar 9 jaar oud en heeft nog veel te leren wat ponyrijden betreft. Ik zou ook de wedstrijden even lekker laten zitten en ga gewoon een hoop lol maken (wat ze volgens mij al doet die foto zonder zadel bijvoorbeeld) en laat haar gewoon wat kleine onderlinge wedstrijdjes meerijden.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:52

Ik zou de pony houden als ik dit lees. Kan er niet een iets groter meer ervaren kindje komen die af en toe de pony rijdt (en waardoor het makkelijker wordt voor je dochtertje)?

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:08

Ik zou de pony niet wegdoen en niet verhuren. Je zegt dat je dochter een goede band heeft met de pony en de pony chagerijnig is als ze niet komt.

Het rijden gaat altijd met ups en downs, en die handigheid komt pas als je doorzet *LOL* want daar leer je van.

Je kan eventueel een bijrijder nemen die hem bijvoorbeeld 1x per week rijd en even aanpakt. Maar ik denk dat je dochtertje er zelf wel uitkomt met hem. Hij gooit haar er neem ik aan niet af..... Dat zou erg vervelend zijn, maar dat hij meer op de rest let dan op haar, doorzetten en je dochter vertellen dat ze het kan en dat ze gewoon even doormoeten. Want het gaat vanzelf beter.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:21

Ik snap iets niet, een pony waar ze zoveel om geeft en wederzijds, wat zo goed klikt, waar ze zoveel mee op heeft gebouwd, verkopen omdat hij tussen andere paarden wat drammerig is? Sorry maar ik denk niet dat je ooit de perfecte pony gaat vinden..
Nu wil je een kleinere pony kopen, daar is ze straks te groot voor dus moet er weer een andere pony komen, ik denk dat het juist goed is voor je dochter om nu door te zetten, daar leert ze toch juist van?

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:15

Ik ga zeker met Aramat mee wat betreft dat je hem niet weg moet doen door dat drammerige. Daar is wat aan te doen. Je dochter is nog jong, ook met andere pony's zul je problemen vinden. Het is al hartstikke knap wat ze er mee bereikt heeft en dat gaat vast nog veel beter. Wellichtzou een beetje meer begeleiding oid kunnen helpen. veel succes

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:27

Nou in ieder geval bedankt voor al jullie reacties .... misschien voor die kleine wat rot dat die ups en downs zo snel op elkaar volgen ... zij begrijpt ook wel dat je nooit gegeleerd bent, maar ik kan van haar wel weer begrijpen dat ze hem zo af en toe spuugzat is..

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:45

Otje_Elliot schreef:
haar wel weer begrijpen dat ze hem zo af en toe spuugzat is..

Tuurlijk, maar ik denk dat iedereen dat wel s heeft met een paard dat niet doet wat je wil, 9 van de 10 keer ligt t aan de ruiter en is het op te lossen. Wie zegt dat als ze een andere pony krijgt ze die niet af en toe spuugzat is? Ze is nu een uitdaging gewend, als ze een bravere pony krijgt vind ze het misschien weer saai worden.

mayatip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:10

Ik denk dat je de pony moet houden. Levende wezens zijn nou eenmaal iets anders als spullen, die doe je niet weg als het niet meer bevalt. Ik denk dat het voor je dochter ook niet goed zou zijn, straks leert ze hier misschine uit dat je iemand maar moet dumpen als het even moeilijk word. Buiten dat kan ik me niet voorstellen dat ze hem weg zou willen doen als ze zo veel van hem houd. Misschien is het een idee om met een goede instructeur aan dit probleem te werken.
Ik begrijp de frustratie ook wel, maar ik denk gewoon dat het geen goede les is om te stoppen als het moeilijk word.
Gelukkig zijn er ook goede momenten.
veel succes ermee.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:27

Het zou natuurlijk kunnen zijn, dat in een les met 3 paarden en 1 pony het tempo (snelheid) te hoog ligt en dat het arme dier, het hart uit zijn lijf loopt om de rest bij te houden.
Is er geen mogeijkheid te lessen in een groep met meerdere ponies of een ponyclub?
Dan wordt het tempo meteen een stuk beter afgesteld op zijn veel kortere pootjes, en krijgt hij ook niet het kaartje drammerig opgeprikt, terwijl hij (in mijn ogen) juist zijn best doet, om niet achter te blijven.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:56

Nou we zijn wezen kijken bij die andere ponu én dit was bizar het klikte meteen, we mochten hem zelf van stal halen, zodat ie fris in de bak kwam, hij deed alles zo netjes, of moet ik zeggen mijn dochtertje ... ze heeft ook meteen even het springen uitgetest (60 cm) en de gangen, hij verruimt ook prachtig, loopt super nagevelijk..

Ik dus daarnaar onze instructrise voor extra raad, maar zij zei dat het niet gek was dat de pony zo goed liep aangezien hij nu klaar is met M2 dus altijd netjes is gereden, maar zij verwacht dat zodra de pony ongehoorzaam wordt mijn dochter weer gaat trekken i.p.v. sturen en dat ze dan deze pony ook verpest... (als ze gefrustreerd is door bv ongehoorzaamheid vergeet ze haar techniek en gaat dan trekken i.p.v. sturen)

Dus ja ... kind was wel blij en had wel weer zelfvertrouwen, want het ging wel perfect vanmiddag. Morgen zou er wel wat extra aandacht aan het kind en Otje gegeven worden in de les....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:54

Wat je ook wilt, en hoe lief die kleinere ook is, ik zou zeker niet overgaan op een kleiner maatje. Ze zit nu net voor haar groeistuipen en dan kan ze over 2 jaar al niet meer starten omdat het ronduit geen gezicht is... en dan is het weer huilen geblazen want dan moet de volgende wéér weg.

Houden zou geen gekke keuze zijn volgens mij, maar als het ècht een drama is... tsja... het moet wel leuk blijven.

Toch heeft de instructrice ook een goed punt.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 23:05

Ik vond het punt van de instructrice ook wel goed.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:50

Dapper van je instructrice om te durven stellen dat het door frustratie kwam en niet door de pony. Wat mij ook opvalt is dat je dochter wel wil huilen op de pony maar dat dat niet door angst wordt ingegeven, maar door boosheid/frustratie.

Doorgaan met Otje, denk ik zo. anders leert je kind er nooit overheen te komen, tegenslag of moeilijkheden niet uit de weg gaan, maar helpen!
Zorg ervoor dat je haar echt op de kop geeft als ze Otje onterecht op zijn donder geeft, zij rukt in zijn mond dan mag ze verwachten dat Otje terugrukt!
Ze zal moeten inzien dat ze zelf rustig moet blijven als Otje het tempo overneeemt( en dat is idd heel vervelend) desnoods met extra oefeningen zoals, bij drammen terug naar stap( en teugels daarna laten vieren!) Liefst een privéles terwijl er andere ruiters gewoon voor zichzelf rijden, dus een instructrice die gewoon op je dochter let terwijl iemand anders de rest begeleidt. De moeilijkheden( gedoseert) opzoeken en je dochter bijstaan. Je weet dat het moelijk is maar er zijn mensen die haar kunnen helpen, bespreek dat met haar.
Een andere pony lijkt mij een slechte oplossing, vooral omdat ze er verder zoveel plezier in heeft.

Mocht je er toch achterkomen dat het gedrag wel degelijk ook angst is( kan makkelijk) dan weer aan de basis gaan bouwen en juist de problemen( volle bakken) uit de weg gaan en eens gaan rijden met 1 andere pony in de bak( als het uur al wat gevorderd is en het frisse eruit) en dan langzaam aan wat eerder en wat meer.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:38

Ja de instructrice zei ook "Je koopt een illusie, hij zal haar tuurlijk zo door de B meenemen, op bravigheid en door zijn ervaring, misschien ook nog wel AB/ L1, maar dan komt het weer op de basis van je dochter aan en zolang zij niet accepteerd dat het aan haar ligt ben je weer een illusie rijker en een verwend kind aan het maken"

Nou het laatste wat ik wil is een verwend kind, dus ik heb maar besloten om haar gewoon op Otje te laten rijden. Hoe graag ze nu ook wil presteren, ze leert het maar op Otje, ze is tenslotte al zo ver gekomen en dat ging ook zeker niet over rozen, maar meestal door het zand van de bak Schijnheilig Hij wil nog wel eens onverwachts in galop of draf 180 graden draaien op zijn achterbenen dus dan is het vaak weer zand happen Haha!