Neemt hij mij gewoon in de zeik of.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Neemt hij mij gewoon in de zeik of.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:07

)Gamier heeft weer wat nieuws......(dacht dat we eindelijk de goede kant op gingen Knipoog )

Als ik begin met instappen is hij super braaf. Loop lekker op zijn gemakje dan zoekt hij echt mijn hand op OK dan! . Na een min. of 10 ga ik wat vragen ..... geen probleem OK dan! . (ik vraag niet te veel want zover ben ik nog niet Knipoog

Na een min. of 10 gaat de knop ineens bij hem om Scheve mond Hij probeert op alle mogelijke manier onder het werk uit te komen. Hoofd de lucht in gooien, niet aan het been etc etc. Natuurlijk zet ik door maar dat pikt mijn kanjer niet............ Dan worden de harde maatregelen door hem van stal gehaalt. Bokken/stijgeren (wat hij in de 5 mnd. dat ik hem nu heb nog nooit gedaan), er vandoor willen gaan, zogenaamd ineens heeeel erg schrikken ect ect. Hij is wel makkelijk terug te nemen, maar hij probeert het 2 min. later weer.

Eerst dacht ik dat het aan mij lag (ben geen superruiter Knipoog ) Maar hij doet het nu ook bij mijn vaste bijrijdster

Ik snap er niets van. We beginnen aardig aan elkaar te wennen. Ben heel bewust een band met hem aan het opbouwen. Lichaamelijk mankeert hij niets meer. Zal het gewoon uitproberen van hem zijn of...........Verward

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:03

Misschien een standaard antwoord maar heb je medische problemen al uitgesloten?
Misschien heeft hij haken op zijn kiezen, past zijn zadel niet meer zo lekker (vanwege de opbouw van spieren bv) etc. Of heb je hem laten nakijken dat je zeker weet dat hij lichamelijk niks mankeert?

Misschien anders dat je instructrice/teur je ermee kan helpen of je in ieder geval begeleiden hierin!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:07

Wellicht is het medisch, maar de manier waarop jij het beschrijft krijg ik het gevoel dat hij je aan het uitproberen is.

Aangezien je zelf al aangeeft dat je niet zo'n geweldige ruiter bent, gaat hij gewoon eens kijken hoever hij bij jou kan komen. En dan komen alle truukjes uit de kast Haha!
Het enige wat je kan doen is idd medische problemen uitsluiten en anders super consequent aanpakken en vooral NIET toegeven aan zijn kuren.
Lukt het jezelf niet zal je er hulp bij moeten halen. Als je dit gedrag toestaat zal het van kwaad tot erger worden!

Hoe oud is hij? Kan hij met wisselen bezig zijn?

Succes OK dan!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:12

Als het niets medisch is, zou ik zeggen dat hij zich verveeld na 20 minuten en dus maar gaat vervelen. Wat meer variatie en moeilijkheidsgraad inbrengen wellicht?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:55

Ook het zadel even laten nakijken. Misschien drukt het ergens. En na 10 min. begint het zo hard te drukken dat hij er vervelend onder gaat doen.
Als dat niet zo is , dan denk ik dat hij je voor de gek houdt. Ga rijden met een instructeur erbij, die kan je meteen goeie aanwijzingen geven als het mis gaat.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:32

Medisch lijkt mij niet waarschijnlijk. Dierenarts heeft afgelopen vrijdag al de paarden gecheckt voor dat ze een wormenkuur kregen. Tandarts is 2 weken terug geweest. Het zadel is drie maanden oud en door een zadelmaker aangemeten

Zou het kunnen dat hij zich nu meer thuis gaat voelen? Kleine kinderen durven ook meer bij de ouders omdat ze toch weten dat je hoe dan ook van ze blijf houden Knipoog

Even wat achtergrond info misschien dat dat helpt. Hij is nu 12 en een arabiertje. Hij sinds half juni bij ons.

De eerste tijd hebben we wel wat pech gehad. Ik ben van een ander paard afgelazerd en heb een week of 3 niet kunnen rijden. Mijn moeder overleed plotseling wat natuurlijk ook de nodige spanningen met zich mee bracht.

Hij heeft ook pech gehad. Eerst een virusje, toen een dik voorbeen (reden: hij was verliefd op een merrie en bleef maar langs het draad lopen. Daardoor heeft hij zijn been over belast). Een paar weken later had hij een hoefzweer Verdrietig . Toen de hoefzweer over was bleek hij behoorlijk wat haken te hebben (was nog nooit een tandarts bij geweest)

Toen dit over was heb ik 2 weken kunnen rijden en gaf ik uit pure liefde een nieuw leer halster........ En ja hoor daar kon mijn paardje dus niet tegen.......Binnen 1 dag lag zijn hoofd open Huilen ..... Weer een week rust om het te laten genezen. Hij is ook 2 keer verhuist (door omstandigheden) wat voor hem en mij ook de nodige stress met zich mee bracht.

Nu zijn we weer een paar weken verder. Hij zit lekker in zijn vel alleen moet hij nu wel weer gaan werken. De tijd van alleen tutten en luiere in de wei is over Knipoog

Ik probeer hem zo conseqent mogelijk aan te pakken. Mijn bijrijdster is wel heel ervaren en ook bij haar heeft hij kuren. Zij rijdt hem verder door dan ik. Juist als zij de moeilijkheidsgraag opvoert dan gaat hij dwars liggen (niet letterlijk natuurlijk Knipoog )........ Zodra mijn dochter van 8 er opstapt is hij super braaf en zet geen stap verkeerd.Verward

Zou het dan echt zo zijn dat hij onder het werk vandaan probeert te komen? (ik wil zelf ook wel zo baan een uurtje per dag hard werken en 23 uur vrij)

Ik blijf volhouden en stop pas met rijden als hij iets goed heeft gedaan en prijs hem dan de hemel in. Ik stap dus niet af als hij dwars doet want dan heb ik het gevoel dat ik dat gedrag alleen maar beloon Pak ik het goed aan? Hebben jullie nog andere tips?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:41

Gamier schreef:
Medisch lijkt mij niet waarschijnlijk. Dierenarts heeft afgelopen vrijdag al de paarden gecheckt voor dat ze een wormenkuur kregen. Tandarts is 2 weken terug geweest. Het zadel is drie maanden oud en door een zadelmaker aangemeten

Juist dan moet je het zadel even laten nakijken. Nieuwe zadels moeten meestal na een paar maanden bijgevuld worden. Knipoog

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:11

Scum schreef:
Juist dan moet je het zadel even laten nakijken. Nieuwe zadels moeten meestal na een paar maanden bijgevuld worden. Knipoog

Joh dat wist ik echt niet........ Thanks! Zal van de week de zadelmaker bellen om te vragen of hij het wil checken. (Moet ik het zadel dan bij de zadelmaker brengen of is het verstandiger als hij op stal komt kijken?)

Het vreemde vind ik alleen dan hij het ook bij het longeren doet. Dan heeft hij toch geen zadel op zijn rug. Het instappen gaat goed maar zodra ik er bijzetteugels opzet gaat hij dwars liggen.......... Misschien een combinatie van zadel en tweede pubertijd Knipoog

Leuk een nieuw paardje maar ja ze moeten er voortaan een gebruiksaanwijzing bij doen..... Bij storing a doe b, bij storing x doe z Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:20

Toen ik mijn nieuwe zadel kocht heeft die man ons paard gezien, dus hij wist waar de problemen zouden kunnen komen. We hebben volgens afspraak contact met hem opgenomen toen de kussens te slap werden en het zadel aan hem gegeven (hij komt 1x/2 weken bij ons in de buurt met een vrachtwagen). Hij heeft het meegenomen en thuis opgevuld omdat hij daar het gereedschap heeft.

Als hij het bij het longeren ook doet, en er is verder niks medisch aan de hand, dan zou ik er toch een instructeur bij halen. Ik weet wel zeker dat hij je dan voor het lapje houdt.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 11:36

Update.....

Het bleek dus toch medisch te zijn..... Scheve mond Gamier heeft te veel zand is zijn darmen. Vrijdag avond was hij heel onrustig in zijn stal en schopte naar zijn buik. We hebben het een half uurtje aangekeken en toen was het over.

Zaterdag DA gebelt op advies van hem mest opgelost in water............ zat er een hele laag zand in Huilen De DA was verbaast dat hij nog geen koliek had. Het zand was wel de oorzaak van zijn "problemen". Hij had/heeft gewoon buikpijn. Nu krijgt hij 2 dagen lang een soort drankje (5x daags) en daarna een soort poeder over zijn voer om de darmflora weer op te bouwen.

Ik was helemaal verbaast want in de wei waar hij staat is geen zand te bekenen. Nou blijkt dat het zand er al heel lang in kan zitten (van zijn vorige stal/ eigenaar dus) en dat het nu pas kan gaan irriteren.

Zo zie je maar weer......Neem elk signaal serieus.........

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:23

Wow, dat is wel even schrikken!
Ik hoop voor je (en je paard) dat het snel overgaat, en dat je daarna weer probleemloos kunt rijden! Lachen