Kan een niet-voor-consumptie paard naar de slacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ecudes

Kan een niet-voor-consumptie paard naar de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 22:03

Ik vraag me opeens zomaar af:
Kan je een niet voor consumptie bedoelt paard (of een paard wat medicijnen krijgt met een wachttijd voor de slacht), toch laten slachten?

Ok, dat hij dan niet in de frikandel kan en je er dus geen geld voor krijgt dat snap ik, maar kan het wel? En moet je dan bij betalen ofzo?

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:21

volgends mij kan dat gewoon.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:43

De mijne is naar de slacht gegaan met nog pijnstillers in z'n donder...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:48

Als je zo'n paard naar de slager brengt bega je een overtreding. Je moet de regels van de wachttijden altijd aanhouden. Als die slager het niet weet kan het idd wel maar het mag niet!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:50

Mij lijkt dat er wel geslacht mag worden maar dat het vlees niet voor verwerking in wat dan ook gebruikt mag worden.
Oftewel dat het vernietigd/ verbrand dient te worden door een destructie bedrijf waar je paard ook terecht zou komen als je hem door een veearts had in laten slapen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:52

Ik dacht eigenlijk dat het wel kan, maar dat er in het paspoort moet staan dat het paard nadrukkelijk níet voor consumptie geschikt is. Er heeft een artikel hierover in Paard & Sport gestaan, maar ik ben al weer vergeten hoe het nou precies zat Bloos .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:41

Niet geschikt voor consumptie houd dus in dat je paard niet in de frikandellen terecht hoort te komen.
Je kunt ook slachten NIET bedoeld voor menselijke consumptie.
Op het betreffende slachthuis wordt dan het kadaver gemerkt en afgevoerd.
Het is dus niet zo dat je dan "verplicht" bent om je paard thuis te laten in slapen vanwege die bemerking in het paspoort.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:34

het paard kan gewoon naar de slacht, ze kunnen hem ook gedeeltelijk goedkeuren voor consumptie.
met medicijnen zou ik toch even wachten als dat lukt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:37

NIet geschikt voor consumptie is dacht ik alleen voor Menselijke consumptie. Volgens mij gaat zo een paard in honden en katten voer

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 08:58

Heb deze vraag toevallig maandag aan de dierenarts gesteld dus hier het antwoord:

Ja, dat kan wel.

Stel je weet niet dat je paard medicijnen heeft gehad (beetje Verward maar stel) of dat je dit verzwijgt bij de slager. Het dode dier hangt eerst een dag of 3 in quarantaine en tegelijkertijd worden er diverse monsters op kweek gezet. Zo weten ze dus of er wel/geen medicijnen zijn gegeven en wordt het dier wel/niet vrijgegeven voor menselijke concumptie.

Zo heb ik mij het laten vertellen. Ben gelukig nog nooit in slachthuis geweest en is ook totaal niet aan de orde maar ga ervan uit dat als een DA dit verteld het ook wel (deels) waar is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:05

Ik sluit me bij G&K aan volgens mij klopt het dat het alleen voor menselijke consumptie geldt. Dus ik denk ook dat het paard wél naar de slager kan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:40

Was het niet zo dat er in je paard zijn paspoort zou komen te staan of hij wel of niet geslacht kon worden??? Dat moet de VA toch erin vermelden?
Ik heb namelijk niets gehoord van mijn VA, of geldt die regel nog niet?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:07

In het verleden heb ik weleens een pony weggebracht, die medicijnen gekregen had, dan betaalde wij een X bedrag voor de verwerking van de pony, omdat hij medicijnen had gekregen, dus volgens mij kan het wel.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:10

kan volgens mij wel, alleen krijg je er dan geen geld voor omdat ze er niets aan hebben. Maar omdat ze er wel iets voor moeten doen zou het goed mogelijk zijn dat je er voor moet betalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:11

Paard kan ten allen tijde geslacht worden. Dus het antwoord is: JA. Ik kan je helaas niet vertellen of er kosten bij komen kijken als je het niet voor menselijke consumptie doet...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:53

Slachten wil NIET zeggen: Voor menselijke consumptie, dit staat verder los van elkaar.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:09

Cinzano schreef:
Was het niet zo dat er in je paard zijn paspoort zou komen te staan of hij wel of niet geslacht kon worden??? Dat moet de VA toch erin vermelden?
Ik heb namelijk niets gehoord van mijn VA, of geldt die regel nog niet?

Deze vraag heb ik aan m'n dierenarts gesteld. Hij vertelde dat het in het paspoort vermeld wordt, zodra je paard medicijnen krijgt die niet in de voedselketen terecht mogen komen. Ik wilde namelijk in het paspoort laten zetten dat ze niet voor slacht bestemd waren, maar dit hoefde dus nog niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:33

droebel schreef:
Deze vraag heb ik aan m'n dierenarts gesteld. Hij vertelde dat het in het paspoort vermeld wordt, zodra je paard medicijnen krijgt die niet in de voedselketen terecht mogen komen. Ik wilde namelijk in het paspoort laten zetten dat ze niet voor slacht bestemd waren, maar dit hoefde dus nog niet.

Dat klopt idd. Ook medicijnen met wachttijden horen in het paspoort te worden vemeldt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:10

met wormenkuren heb je ook vaak een wachttijd en dat hoef je weer niet in het paspoort te zetten ....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:13

Dat komt nog wel.
Dierenspeciaalzaken, ruitersportzaken enz... moeten dadelijk een vergunning hebben om wormspuiten te mogen verkopen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:52

Ik weet van dit alles eigelijk nog te weinig af ( denk dat niemand nog precies weet hoe t zit) maar ik ben wel nieuwgierig!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:54

Je mag je paard wel laten slachten, maar je krijgt geen kiloprijs. Wel betaal je zoals altijd voor het slachten zelf en de verwerking (of vernietiging) van het kadaver.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 00:06

[zoemtoon] batje
bel een slachter en vraag hoe het zit. Haha!
whiskas pedigree pal frolic betalen wel voor de kilo of te wel de producenten van de merken betalen wel voor de kilo prijs geslacht Haha!
laten we het vel niet vergeten, levert ook geld op (dekt vaak de slachtkosten)