Ervaringen met terugkoop contract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Ervaringen met terugkoop contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:25

ik ben erg benieuwd of mensen hun paard met een terug koop contract hebben verkocht. Mag zo'n contract altijd opgestelt worden of moet deze door een notaris opgestelt worden wil hij rechtsgeldig zijn? En wie heeft er zo'n contract getekent? ?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:27

Volgens mij kan een terugkoopcontract nooit rechtsgeldig zijn omdat je met de overdracht ook automatisch de kopende partij het volledige recht op het 'goed' moet geven. Maar ik ben nog geen jurist, dus vraag dat nog even na Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:37

Van een terugkoopcontract weet ik niets, maar ik weet wel dat alle contracten door een notaris ofzo moet worden opgesteld ivm rechtsgeldigheid.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:49

Wij hebben zoiets gedaan, maar dan op vertrouwen en dus zonder notaris. En dit heeft gewerkt, de pony staat hier weer op stal Haha!
Die eigenaren wouden haar weer verkopen en wij hadden plaats; dus heel simpel geregeld Haha!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:52

Voor mijn eerste pony heeft ons pap volgens mij zelf voorgesteld om een contract te maken voor de vorige eigenaresse omdat ze erg aan hem gehecht was.
Zij had het eerste recht op koop en mocht hem dan terug hebben voor het spreekwoordelijke bedrag van 1 gulden (hij was al in de 20). Maar dat is nooit gebruikt want hij is gewoon bij mij overleden zeg maar (beetje cru gezegd)

Het zou er bij mij aan liggen bij welk paard dat ik verkoop ik het eerste recht op koop zou willen willen. Want stel dat ik mijn paard verkoop, iemand bied er dan bij de nieuwe eigenaar kei veel voor en dan moet die zeggen "nee want de vorige eigenaresse wil eerst". En stel dat ik dan zou zeggen: "Ja dan wil ik hem terug want ik wil niet dat hij naar derden gaat" Wat moet hij dan met het bedrag? Ik zou hem niet terug willen voor dat hoge bod dat erop staat,.. dan zit die tegenpartij natuurlijk met dat (verdomde Haha!) contract. (Dit is even een verzonnen situatieschetsje he..)

Daarom zou ik dit dus alleen willen als het paard alleen maar in waarde kan dalen (een ouder paard dat al aan zijn plafond van zijn kunnen zit) en niet stijgen (een groen paard dat pas op het begin van zijn weg zit) want dan zit de nieuwe eigenaar misschien met mensen die uit zichzelf al een hoog bedrag bieden, terwijl de nieuwe eigenaar van een oud paard deze meestal alleen verkoopt door zelf te adverteren en dan kan je wel eerst bij de oude eigenaar aan de deur kloppen Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 21:56

Okeej, maar het gaat hier niet over een heel duur, superluxe sportpaard dat in waarde kan stijgen.. als hij in waarde stigjt gaat het om 200-300 euro..

dus ik moet zo'n contract bij de notaris laten opstellen ?
ik heb wel eens gehoord dat een krabbeltje op een papiertje al reachtsgeldig is..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:57

nee dat hoeft niet bij de notaris.
Een krabbeltje op papier is inderdaad al rechtsgeldig maar je moet het contract natuurlijk wel duidelijk opstellen, zodat beide partijen er niet onderuit kunnen, en daarvoor is het misschien raadzaam om er een notaris voor in te schakelen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:44

Je hoeft absoluut geen notaris in te schakelen. Zet zelf duidelijk op papier wat de bedoeling is. Laat er een aantal mensen kritisch naar kijken zodat je zeker weet dat het niet voor meerdere uitleg vatbaar is. Dan datum erop, in tweevoud allebei tekenen op elke pagina en allebei een exemplaar houden.