Scheer dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Scheer dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:03

Mijn fries staat al behoorlijk in zijn haar Boos! , terwijl ik al vroeg begonnen ben met dekens. Nu wil ik hem scheren. Echter de stal naast zijn stal heeft een luik en deze staat dag en nacht open omdat heros last heeft van zijn luchtwegen. Dus als ik mijn paard helemaal scheer staat hij met zijn halsje in de kou. Je hebt ook losse hals delen, dus dat kan ik zo weer oplossen, maar wat zouden jullie doen scheren of niet scheren. Doen jullie xtra dekens om als jullie geschoren paarden naar de wei gaan of komen ze niet meer buiten. Ik hoor het graag. Ik ga straks weer terug naar stal om te kijken hoe hij er nu bij staat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:25

Een fries heeft toch behoorlijk wat manen? Dan is 1 kant zowiezo beschermt. Zolang ie niet zweet zal ik me er niet te druk om maken. Als zijn lijf maar warm is, volgt de rest vanzelf, en dan eventueel op hele koude dagen die halsdeken erbij

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:29

stef schreef:
Een fries heeft toch behoorlijk wat manen? Dan is 1 kant zowiezo beschermt. Zolang ie niet zweet zal ik me er niet te druk om maken. Als zijn lijf maar warm is, volgt de rest vanzelf, en dan eventueel op hele koude dagen die halsdeken erbij

Stef , dus jij zou ook scheren??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:31

Als hij echt te lang nat blijft na het rijden en je uren met tig dekens aan het klooien ben wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:32

stef schreef:
Als hij echt te lang nat blijft na het rijden en je uren met tig dekens aan het klooien ben wel.

dan zou ik ook scheren... je kunt ook een model kiezen waarbij je hem/haar niet helemaal kaal scheert. dat je bijvoorbeeld alleen de onderkant van de hals meeneemt

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:40

LiSSy schreef:
dan zou ik ook scheren... je kunt ook een model kiezen waarbij je hem/haar niet helemaal kaal scheert. dat je bijvoorbeeld alleen de onderkant van de hals meeneemt

Een vrouw heeft dat vorig jaar op stal gedaan, maar ik vond het niet echt een gezicht, maar het is wel het overwegen waard. Je zet hem niet gelijk in zijn blote kont. Tong uitsteken

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:41

geen gezicht is niet belangrijk (ok, als je wedstrijden rijdt misschien wel) functioneel is veel belangrijker

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:43

ik ben van plan om vanaf januari te beginnen met wedstrijden. Kan je daardoor lagere punten krijgen omdat hij zo geschoren is??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:48

dat denk ik niet, maar ik heb totaal geen verstand van wedstrijden, er zijn mensen *dus ik neem aan ook juryleden* die het niet mooi vinden, maar of ze dat mee laten wegen lijkt me redelijk stug. Maar nogmaals, ik weet het gewoon niet

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:24

Hangt er een beetje van af. Als je er last van hebt met rijden en hij blijft lang nat dan zou ik hem scheren, zo niet dan zou ik het gewoon zo laten. Als je wedstrijden gaat rijden is het zoieso handig om te scheren. De overgang van de ene bak naar de andere wordt dan minder heftig.
je paard zal echt niet snel kou vatten door dat luik hoor. Bij ons thuis staat in elke stal een luik open, ook bij de geschoren paarden. Misschien krijgen ze wat eerder weer haar terug omdat het wat kouder is, maar paarden kunnen veel beter tegen de kou als dat wij denken.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:42

Passionato schreef:
Hangt er een beetje van af. Als je er last van hebt met rijden en hij blijft lang nat dan zou ik hem scheren, zo niet dan zou ik het gewoon zo laten. Als je wedstrijden gaat rijden is het zoieso handig om te scheren. De overgang van de ene bak naar de andere wordt dan minder heftig.
je paard zal echt niet snel kou vatten door dat luik hoor. Bij ons thuis staat in elke stal een luik open, ook bij de geschoren paarden. Misschien krijgen ze wat eerder weer haar terug omdat het wat kouder is, maar paarden kunnen veel beter tegen de kou als dat wij denken.

Tijdens het rijden begint hij vrij vroeg al te zweten.
Jij zegt dat bij jullie de paarden ook een luik in de stal hebben die openstaat, staan ze bij jullie met een hals deken. Doe jij ze met een hals deken naar buiten?? Ja veel vragen Scheve mond

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:44

als je je paard helemaal scheert en je wilt niet dat het haar op de hals iets sneller terug komt kun je een deken met halsstuk op doen. zou ik ook doen als hij overdag meerdere uren buiten staat trouwens

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:47

heb me pony ook laten scheren , omdat die naar 10 min al goed nat was en ben er echt heel blij mee! Haha!
heb nu een winterdeken er op liggen met halve hals , die van mijn staat in een stal waar die met zijn hooft naar buiten kan kijken dus die stal van haar is ook wat frisser ! als het echt heel koud gaat worden koop ik ook een lossen hals er bij ! en doe ik er een deken onder ! het uis nu nog niet zo heel koud voor de tijd van het jaar! Knipoog die van mijn heb ik echt helemaal laten scheren , ik zelfs rij geen wetsrijden maar gewoon recreatief en in de bak dressuur matig!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:01

okee bedankt Lissy en Sher. Ik ga toch over tot scheren. Ik vind het wel eng. Ik ga voor eerst mijn eigen paard scheren. Ach eens moet de eerste keer zijn

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:03

ik heb mijn pony al 10 jaar en was ook eertse keer dat ik haar heb laten scheren ! maar heb er zeker geen spijt van , vond het ook spannent wat voor een kleur ze kreeg maar ze is heel donker geworden bijna zwart echt super mooi! Knipoog

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:08

daar ben ik ook erg benieuwd naar wat voor kleur mijn fries gaat krijgen als ik zijn jasje ga uittrekken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:08

waarschijnlijk donkergrijs Knipoog

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:15

Als je hem gaat scheren zou ik hem nu niet al gelijk dikke dekens op gaan leggen, hou het bij een zomerdeken anders moet je straks als hij zijn haar kwijt is 6 dekens op gaan leggen.. Scheve mond

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:16

das een goei tip, maar hij staat nu al onder een tussen deken, die kan er dan toch op of moet ik dan toch een iets dikkere erop leggen??

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:18

als je je paard scheert moet de deken die je erop legt wel 200 gram zwaarder zijn dan de deken die er nu opligt

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:38

steinstein schreef:
okee bedankt Lissy en Sher. Ik ga toch over tot scheren. Ik vind het wel eng. Ik ga voor eerst mijn eigen paard scheren. Ach eens moet de eerste keer zijn

Oefening baart kunst hoor Haha!
Ik heb het bij mijn paard voor de tweede keer gedaan,zelfs zijn hoofd!
Je krijgt op een gegeven moment vanzelf de slag te pakken.

Succes OK dan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 13:39

ach, als je geen plukken laat zitten dan kan er eigenlijk niet veel misgaan. als je dichterbij had gewoond had ik het wel willen doen

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 15:03

LiSSy schreef:
als je je paard scheert moet de deken die je erop legt wel 200 gram zwaarder zijn dan de deken die er nu opligt

Er ligt nu een deken op van 150 grams, dan moet ik dus over naar 350gram, maar wat voor deken moet ik dan pakken als het echt heel koud word???

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 15:03

LiSSy schreef:
ach, als je geen plukken laat zitten dan kan er eigenlijk niet veel misgaan. als je dichterbij had gewoond had ik het wel willen doen

ja das jammer ja

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:14

Gisteren heb ik het dan gedaan. Gentle is kaal. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Hij ziet er ook heel gaaf uit. Hij is er mooi diep zwart onder vandaan gekomen.