Hoe vaak pony (van 5 jaar) berijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

Hoe vaak pony (van 5 jaar) berijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 16:38

Mijn leasepony is nog jong, ong. 5 jaar.
Ik heb aan meerdere mensen gevraagd hoe vaak ik hem het beste kan berijden, de meningen zijn zeer verdeeld. De een zegt elke dag, de ander zegt zo'n 4x per week, enz.
Ik heb in principe bijna elke dag wel de tijd om te gaan rijden en vind t ook heel leuk. En ik betaal er ook zelf dik voor Knipoog
Maar ik wil niet dat t ten koste van de pony gaat! Ik rijd hem nou gemiddeld toch wel 6x per week, maar vraag me af of dat teveel is.
Rijden is bij mij meestal niet langer dan 3 kwartier (incl. in en uitstappen) en 1x per week een uur (prive)les. Verder niet heel erg intensief.
Wat vinden jullie? ik ben trouwens de enige die hem rijd.
Ik wissel trouwens wel af hoor, soms een buitenritje, keertje balkjes lopen enz. maar meestal gewoon rijden in de bak.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:51

ik zou het zelf bij twee vrije dagjes in de week houden

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:08

Ik denk dat je wel elke dag kan rijden, als je 'n uur rijd heeft hij 23 uur om bij te komen, ik denk wel datje het leuk moet houden voor hem, dus niet 7 dagen in de week dressuur training, maar zo te lezen doe je datal.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:13

ik vind het niet teveel hoor, 6 dagen in de week, maar zoals hierboven gezegd; wissel het werk wel af ( wat je al doet). houd 1 dag lekker voor de rust en als jij niet langer dan 3 kwartier rijd met in- en uitstappen lijkt me dat niet een enorm zware training voor je paardje!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:14

Waarom zou hij niet elke dag kunnen rijden?
Mits je niet elke dag hetzelfde doet, maar je geeft zelf al aan dat je dat niet doet.
Dan is het toch leuk voor je pony?

Als hij net onder het zadel zou zijn is het natuurlijk een ander verhaal.
En als je een keer weinig tijd heb zou je hem altijd even snel kunnen longeren of wandelen etc. met hem.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:43

Ik wou al zeggen..
Mijn paard is ook 5 jaar en die word ook gewoon elke dag aan het werk gezet Vork
(Mjah, af en toe een dagje vrij.. 1x in de 2 weken ofzo Vork)

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:48

Als hij de 7e dag maar niet 24 uur in een stal opgesloten staat, denk ik dat je goed bezig bent. Als hij de 7e dag wel echt stil staat, is het beter om te gaan rijden.
Deze discussie had ik ook vaak op de manege. Het is zielig om die pony zaterdag en zondag te rijden, want doordeweeks loopt hij ook 2/3 uur per dag. Zulke dingen krijg je dan naar je hoofd, terwijl ik van mening ben, dat hij dat ene uurtje best kon lopen.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:58

dat je deze vraag stelt voor een paard van 3 oke Haha!
gewoon elke dag rijden Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:11

je kan m makkelijk elke dag rijden. Lachen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:22

Als ie al 5 is kan je m gemakkelijk elke dag rijden! Een rustdagje is natuurlijk ook nooit verkeerd. Ik rijd zelf ook een paardje van 5, en die word ook elke dag gereden hoor, nix mis mee! Zolang je maar veel afwisseling zoekt, zodat het voor je paardje ook leuk blijft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:15

mijn appaloosa merrie is 4jr en daar wordt elke dag wat mee gedaan.
elke morgen aan de longe,en dan in de middag los in de bak en dan 3x doorde week `s avonds op gereden en in het weekend maken we een lange buiten rit.

en daar krijgt ze niets van hoor!
nee niet waar...ze krijgt er conditie en spieren van.

en een rustdag vindt ik persoonlijk onzin,ze staan al meer stil dan dat ze wat doen.
nee hoor Cheyenne houden we wel bezig!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:49

Mijn paard is 4, en daar rijd ik zo'n 4 keer mee waarvan 1 keer les (best intensief) Dit omdat mijn DA dit heeft aangeraden omdat hij nog erg aan het groeien is (dus overbouwd)
Ik denk dat je best wel 6 dagen kunt rijden, zolang je afwisselt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:57

Oki is 5 en die train ik ook 5 a 6 keer per week, de rest van de tijd mag ze in de wei staan en 's nachts staat ze binnen. Dus die training van jou moet ze aankunnen hoor, ik start nu M1 en wil volgende maand de overstap maken naar de M2 dus wij trainen ook intensief.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:03

Afwisseling is heel belangrijk. Hij moet het niet saai gaan vinden en dan kan je best iedere dag rijden