waarom geen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

waarom geen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:18

zwarte of gepunte haver..iedereen raad mij dit af en raad geplette haver aan..wat is het verschil?? Verward

irisjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:27

Volgens mij zit er niet zo veel verschil in maar het ligt waarschijnlijk een beetje aan je paard welk voer je het best kunt gebruiken uitproberen dus!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:35

Geplette haver wordt beter opgenomen omdat het beter verteerd. Gewone gepunte haver of zwarte haver komt er gewoon aan de achterkant weer uit, moet je maar eens opletten....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:52

en ik dacht dat ze heftiger reageerde op die zwarte of geplette of is dat niet zo? ik wil hem namelijk wat bij gaan voeren zodat hij iets feller word..haver moet toch in combinatie met muslie of zo omdat ze het anders bijna krijgen? (zoude ze ook tegen mij) En als jullie je paard geven met hoeveel zijn jullie begonnen? en hoeveel geef je nu?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:52

bijna niet weg krijgen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 12:01

Citaat:
Gewone gepunte haver of zwarte haver komt er gewoon aan de achterkant weer uit, moet je maar eens opletten....

Dan wordt het hoog tijd voor de paardentandarts: als een paard gewoon en goed kauwt, plet hij het natuurlijk in zijn mond. Ik vind ongeplet daarom beter: ze gaan er goed op kauwen en dat stimuleert de speekselproductie. Het gebit slijt op een natuurlijke manier als ze hard voer krijgen en dat alles komt het verteringsproces ten goede.

Geplette haver verliest sneller de vitamines. Het is wel gemakkelijker verteerbaar (al ontsloten) en daarom goed voor oudere of minder gezonde paarden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:04

maar waarom zegt iedereen dan dat ik absoluut geen zwarte of gepunte moet nemen Verward

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:03

Omdat het dus geen nut heeft vaak. Wij hebben het ook gevoerd dus het kan wel. Maar geplet werkt beter.

Ligt heel erg aan het paard hoeveel je geeft. Mijn pony kreeg vroeger dacht ik elke keer een schep erbij.

Mijn paard krijgt weinig basisbrok en vliegt zo al de pan uit hahaha.

Dus dat is een kwestie van uitproberen. Ik voerde mijn paarden ook 7 granenmix. Ik ben geen voorstander van mueslie omdat daar melasse inzit en dat is helemaal niet zo goed voor een paard. Is puur suiker. De 7 granenmix bevat verschillende havers, maaiskorrels enzo. Vijfgranenmix komt ophetzelfde neer. Zolang het geen plakkerig spul is zit er geen melasse bij.