kan krachtvoer gedrag veranderen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

kan krachtvoer gedrag veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:15

willem heeft eigenlijk zjn hele leven op basisbrok gestaan.
hij stond bekend als sloom en deed nooit iets geks..
sinds mei staat hij op een andere stal waar ze pavo all sports geven(pavo 2 sport)
n het begin nx aan de hand, sinds een week of 2, 2,5 is hij zo gek als een deur.
ik geef hem 3 keer daags 1 kilo en toen ik hem 1, 3/4 en 1 gaf was er niets aan de hand.
maar sinds die tijd is hij vaak onhandelbaar.
met rijden gemeen bokken, steigeren en dat omdat hj niet op een beenhulp voorwaarts wil of iets. eerder kon k er nog om lachen als hj het wel eens deed, was zeldzaam namelijk.. maar nu valt er niet meer normaal te rijden.
ook tijdens longeren doetie het.
ik heb hem vaker geschoren, nooit met sedatie, maar zondag moest ik hem helemaal vol met muisjes stoppen omdatie helemaal door het lint ging.

ik weet niet goed hiermee om tegaan, ik kan hem wel hebben, maar van harte gaat het niet, het rijden wordt ook minder leuk. hij gaat wel steeds beter lopen.. is dit dan de prijs ervoor??

ben super blij datie zo lekker in zijn vel zit hoor, maar is hier iets tegen te doen??
iemand tips??
ik gaf hem meer voer omdat hij mager werd, het iws wel een paard van 1.78 die 6 dagen per week werkt. als ik hem weer minder ga geven wordt hij vel over been en aangezien hij 16,5 is valt zijn rug en flanken ook meteen in.. met alle gevolgen van dien.. dus dat is eigenlijk geen oplossing..

ik hoop dat iemand ook zoiets heeft, want vind het best vervelend.. niet dat ik hem niet aankan.. pit mag hij zeker wel hebben, maar hij heeft in die 2 weken zijn hoefballen opengetrapt omdatie zo achterlijk bokt en dan op zijn voorvoeten gaat staan en hij is boven op het schot gesprongen, waardoor hij een kneuzing had op zijn buik.. om de haverklap heeft hij wondjes van dat gekke gedoe.. en het is niet alleen bij mij.. hij flikt het ook bij mijn vriend..

ik weet niet meer wat te doen.. hij heeft het eerder gehad.. maar toen was hij na 2 dagen gewoon 'normaal'

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:49

heb er niet zo veel verstand van maar mijn vriendin heeft een paardje en als je die iets anders geeft reageert ze daar best wel op. ze heeft een keer een soort van suplement gehad wat ze door de slobber deed en daar werd ze gewoon gemeen van, stijgeren naar je in de box en bokken. toen had ze zoiets van hee ik ga er eens mee stoppen en haar paardje werd weer als vanouds. dus denk zelf dat ze wel kunnen reageren op ander voedsel.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:57

mmm probeer musli met bix doe ik ook minder bix meer musli werkt! OK dan! je kunt ook als dit niet werkt de dierenarts bellen die weet misschien een oplossing en anders een voedingsexpert bellen. ik had precies het zelfde probleem en door de musli nu duz niej meer. Haha! mijn paard is 1.70m en 10 jaar en wordt 5 X per week bereden.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:12

ik zal de pavo wel even bellen.. die kunnen dat goed uitleggen.
ik gad hem eerder altijd een kilo haver bij en daar reageerde hij nx op.
ook krijgt hij al maanden dagelijks 3 kwart kruidenmelange, dus daar zal het niet aan liggen, maar het kan net dat kwartje voer zijn. dan kan ik aan de pavo vragen wat ik hem dan bij kan voeren om te zorgen datie niet te mager wordt.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:17

Kun je niet in plaats van meer brok te voeren juist meer ruwvoer voeren. Dat zet nog beter aan, en ze worden er niet onhandelbaar van. Maismeel schijnt ook erg goed te zijn om je paard wat dikker te laten worden, of blijven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:19

Kun je hem niet groken mais of maismeel bijvoeren? Daar worden ze dikker van, maar niet heter.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:22

Is hij de afgelopen weken ook van de wei naar stal verhuisd, want dat kan ook meespelen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:23

Heeft hij de 3 kilo echt nodig?
Dat is wat je jezelf moet afvragen.
Ik weet niet hoe groot hij is, maarik vind 3 kilo sportbrok best wel veel.

Ik zou eerst eens gaan minderen. 2 kilo per dag lijkt me zat. Wil je plezier van zijn 'looplust' Haha! dan moet je elke dag minimaal een uur flink trainen. Doe je dat niet, heeft hij de 3 kilo sportbrok dus ook niet nodig.

Geef hem inplaats daarvan idd wat meer hooi of zo.

Ze zeggen niet voor niks dat de nijd uit de voerkist komt Bloos

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:46

beetje late reactie Haha! maar kon ff niet op internet

ik heb een 16 jarige ruin van 1.78 hoog, die kan je gewoon niet op een halfje per keer zetten en er dan nog mee rijden.

wat ik rij varieert van hoe goed het gaat of niet.. maar meestal zit ik er 3 kwartier tot een uur op (excl uit en instappen) longeren doe ik ook ruim 50 minuten en eens in de 2 weken intensief een uur les.
ook rij ik minstens 1 keer per maand een wedstrijd, ben dus wel aan het trainen voor wedstrijden.

3 kilo sportbrok is niet echt veel en van meer kuil krijgt hij eiwitbulten en dikke benen. dus teveel geven daarvan gaat ook niet.

ben al bezig met de maismeel, helpt ook bij onze merrie..

hij is in mei verhuist naar deze stal en de overgang van basis naar sport ging goed.. het is echt iets van de laatste 2 weken..

al moet ik zeggen dat op moment van schrijven hij weer redelijk te hanteren is Haha!

zal wel weer een fase van hem zijn