Hoe zit je perfecte paard eruit?.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Hoe zit je perfecte paard eruit?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 10:43

Dat vroeg ik me nu zo eens af?. Graag geen pony's alleen paarden.

Wat is de perfect hals/schouder en rug lijn die jij in je paard zou willen hebben?.
Dressuur of springgefokt?.
Waarvoor ga je hem gebruiken allround of alleen dressuur of springen. Ook karakter en hoofd wat vind je mooi?.
Wat is voor jou de mooiste hoogte?.
En als laatste DE KLEUR wat zou je willen?.
Het beenwerk wat zie je graag?.
Fors of snel gebouwt paard?
Maar ook qua rassen ga merendeel uit van echt rij(sport)paard dus geen fjorden of zo (sorry Haha!).

Als je vind dat je voor jezelf het perfecte paard hebt licht dat dan eens toe wat je eraan fijn vind maar ook wat je alsnog anders zou willen.

Graag toelichten met foto's (1 duidelijk is genoeg) voor het idee als het kan.

Veel vragen maar ben erg benieuwd wat eruit komt. Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende paarden.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:49

Voor mijzelf heb ik het perfecte paard gevonden. Ik houd van grote (de wat grovere) paarden, welke wel sensibel zijn. Veel knieactie en karakter. Rio is voor mij het perfecte paard, sterk, snel en toch lenig. Als ik opnieuw een paard zou moeten zoeken zou het een exacte kopie van Rio worden.
Afbeelding

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:31

Waar ik op val Haha! ?
Eigenlijk op grote knoepers van paarden. Zwart of bruin. Absoluut geen sloom dier die je moet aanzwengelen voordat je gaat rijden.
Moet wel een eigen karakter hebben. Beetje humor kan ook geen kwaad (ja, ook paarden hebben humor Tong uitsteken )
Mooi droog beenwerk en er mag best wat spier opzitten.

Maar.............omdat ik zo'n klein wijffie ben is een groot paard rijden niet heel erg handig.
Ik heb nu mijn ideale paard gevonden in U and Me. (zie profiel)
Zwart, merrie, 1.62 mtr, super lief, aanhankelijk en knuffelig, talentvol, dapper en lekker voorwaarts. Lovers
Mooie droge benen, goed gebouwd, kan goed bewegen (wellicht een beetje een kort nekkie, maar ach Bloos ) en cool in de kop!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:32

groningers komen in mijn ogen wel aardig richting perfectie
mooi rond stevig rond kruis beetje spier
in het algemeen een koel karacter
zowel voor dressuur springen recreatie en kar geschikt
niet te groot ook niet te klein , heb geen foto , helaas ook geen groninger

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:34

Gewone maat paard, rond de 1.68 meter. Niet te grof met een vrij edel en sprekend hoofd. Liefst schimmel en alround gefokt. Dus springen en dressuur.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:43

Dit is allemaal zo algemeen ik zoek het dieper hoe zou je bv de schouder willen zien stijl of schuin?. De rug lang of kort?.

Bedoel zelf wil ik een all-round paard die lekker mee kan draaien in het springen en ook dressuur dus geen hangend voorbeenen met een sterk achterbeen en goed voorbeen. Heb zelf nu een lang paard zou dus iets korter willen is simpel in de bewegingen dus dat mag zeker beter. Wat meer beweging uit de schouder. Zeker uitgroeiend tot boven de 1.70 m hoog. Hoog op de benen met droge benen en geen dikke gewrichten of knieen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:47

Dat is toch wat iedereen zoekt?
Ik zou niet zo snel een paard kopen met dikke sprongen van de OCD of dikke pezen, doorgezakte rug en een bokthoef.

Een snel achterbeen is altijd fijn, maar heeft een paard dat minder, betekent het nog niet dat hij niet fijn kan bewegen.
Een schuine schouder is fijn om te strekken.

Vraag me af welke bokkers er nu daadwerkelijk het kunnen van hun eigen paard volledig benutten.
Je kan wel veel willen, maar als je het er niet uit kan rijden of er niet mee over weg kan, heb je er zo weinig aan Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 12:49

haha idd dimpel dat klopt helemaal. Ik heb nu geen makkelijk paard maar er wel erg veel van geleerd en nog steeds. Maar toch heeft hij wat dingen die ik anders zou willen zien in een ander paard.

Iedereen zijn eissen zijn anders de ene wil een tuiger de andere een volbloed maar ook in die rassen zijn een hoop verschillen.

Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik naar wilgaan kijken maar wel wat kleine ideeen misschien komen er in dit topic dingen uit die mij op weg kunnen helpen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:06

Prisca schreef:
Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik naar wilgaan kijken maar wel wat kleine ideeen misschien komen er in dit topic dingen uit die mij op weg kunnen helpen.

AHA! Je gaat een nieuw paard kopen?
Weet je wat het vaak is? Je loopt er tegenaan. Het 'zoeken' naar een paard is me nog niet echt goed bevallen. Je moet gewoon een beetje mazzel hebben

Onze Nic is geen prachtplaatje en heeft geen Bonfire bewegingen. Geen papier erbij. Maar hij past perfect bij ons. Hij doet zijn best, doet alles voor je, is lief, super braaf voor iedereen en kan ook best redelijk lopen. (naar onze bescheiden mening Haha! )

Wat ik zelf fijn vindt is het feit dat ik de tijd kan nemen om een paard te leren kennen. Met Joemmie hebben we ruim een maand de tijd gehad voordat we de beslissing moesten nemen. Erg luxe! Ik wil nl niet opgescheept zitten met een paard wat niet bij me past.

Succes met je keuze! OK dan!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:07

Wil je een ander paard gaan kopen dan?
Ik denk dat dergelijke eisen zo persoonlijk zijn. Rio heef een hele lange rug en dat heeft niet de voorkeur van de meeste mensen, maar voor hetgene waarvoor ik hem gebruik zit het mij niet in de weg. Met name het gebruik bepaald het type naar mijn mening.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:09

Als het echt om een nieuw paard gaat, ga dan voornl. op je gevoel af. Ik moet verliefd zijn op een paard en dat ik mij 2 x in mijn leven gebeurd. Als ik niets heb met een paard dan hoef ik hem niet. Dat heeft niets met uiterlijk te maken (ook wel) maar meer met gevoel.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:19

compact, maar groot. Lieve uitstraling, maar lekker voorwaarts en niet te weinig hals. Hals mag wel wat hoger zijn, liefst beetje rond en met bespiering. Achterhand moet kloppen met de voorhand, mooi rond en staart moet vol en lang zijn. Benen liefst lang, met goede hoeven en wat bredere benen. Mag geen beengebreken hebben. Zonder aftekeningen vind ik mooi. Uiteindelijk moet je toch voor het karakter gaan, je kunt het goed vinden met een paard of niet.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:21

heel anders dan je paard in je profiel patsur.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:25

kijk maar in mijn profiel, dan zie je het perfecte paard Haha!

nee wat ik wel aan Rowygo zou willen veranderen, maar das ook het enige: dat hij niet zo'n bangeschijterd is Tong uitsteken hij durft niks, en vind alles eng.

verder val ik echt op Andalusiers! daarom gaan we er volgend jaar eentje kopen Haha!

Oomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:30

ehm mijn droompaard:

Beetje breed, eigenlijk een soort welchje alleen dan stokmaat vanaf 1.65, ehm met wollige maantjes. Kan erg mooi lopen, is grappig en leuk op stal. Waar je wel veel mee moet werken, niet gemakkelijk zeg maar. Het lieft een donkerbruin bijna zwart achtig kleurtje met meelsnoet Haha! , of roodschimmeltjes vind ik ook erg appart. Goed gespiert, en tja ehm verder weet ik eigenlijk niet leergierig en goed voorwaarts Haha! Schijnheilig

xxx naomi

En nee ik ben geen pennymeisje Clown

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:33

Dimple"]
AHA! Je gaat een nieuw paard kopen?
Weet je wat het vaak is? Je loopt er tegenaan. Het 'zoeken' naar een paard is me nog niet echt goed bevallen. Je moet gewoon een beetje mazzel hebben
[/quote]

Oww dat zeker je moet zeker mazzel hebben. Het komt ook nog niet nu gelijk maar wel binnen een jaar denk ik. Ben gek met de mijne maar ik wil verder dat wat ik nu doe. Helaas heeft leys ook enkele beperkingen op het moment.

[quote="Dimple"]
Onze Nic is geen prachtplaatje en heeft geen Bonfire bewegingen. Geen papier erbij. Maar hij past perfect bij ons. Hij doet zijn best, doet alles voor je, is lief, super braaf voor iedereen en kan ook best redelijk lopen. (naar onze bescheiden mening Haha! )
[/quote]

Nou dat wil ik dus niet dat paard heb ik nu dus ik wil meer het moet echt een sportpaard zijn een waarvan ik wat kan verwachten. Hij mag zeker karakter hebben maar graag minder als de mijne nu. En de mijne heeft het tussen zijn oren prima zitten alleen lichamelijk komt hij een hoop tekort. Ook qua uitstraling net een beetje. Leys blijft die gaat niet meer weg.

[quote="Dimple schreef:
Wat ik zelf fijn vindt is het feit dat ik de tijd kan nemen om een paard te leren kennen. Met Joemmie hebben we ruim een maand de tijd gehad voordat we de beslissing moesten nemen. Erg luxe! Ik wil nl niet opgescheept zitten met een paard wat niet bij me past.

Oww zeker ik denk ook dat ik nu alle handelaren af ga zodat ik een paard makkelijker kan testen. De ene misschien makkelijker dan de andere. Toen ik leys kocht was ik nog een beginner en die stap ben ik voorbij. Paarden genoeg op dit moment alleen er zijn ook zoveel verschillende types Haha!. Heb ook besloten dat het een 3 jarige moet zijn dus net lekker zadelmak.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 26-10-04 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:34

Afbeelding

Dit is mijn perfecte merrie!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:37

Bibi jammer dat je geen foto's hebt op stand zodat je goed de hals en schouders kan zien?.

Practical Magic van Prakkie heb ik altijd een erg mooi type gevonden ook qua bouw. Zoiets en dan nog 10 cm groter Haha!.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:42

Mn paardjee die ik nu heb.. Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:42

Ik heb al mijn perfecte paard.

Groot, stoer, slim, lenig, lief, gespierd.. Hij heeft alles eigenlijk..
foto'tje???

Afbeelding

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:55

Ik kon het niet laten........... Haha!

Dit is mijn idelale paard. Merrie van OOSeven x Juventus

Afbeelding

Mijn moppie! Lovers

(en nee, ik ben het niet die erop zit Knipoog )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:00

Prisca schreef:
Wat is de perfect hals/schouder en rug lijn die jij in je paard zou willen hebben?.
Dressuur of springgefokt?.
Waarvoor ga je hem gebruiken allround of alleen dressuur of springen. Ook karakter en hoofd wat vind je mooi?.
Wat is voor jou de mooiste hoogte?.
En als laatste DE KLEUR wat zou je willen?.
Het beenwerk wat zie je graag?.
Fors of snel gebouwt paard?
Als je vind dat je voor jezelf het perfecte paard hebt licht dat dan eens toe wat je eraan fijn vind maar ook wat je alsnog anders zou willen.

Graag toelichten met foto's (1 duidelijk is genoeg) voor het idee als het kan. .

Afbeelding

Voor mij is Samsam het ideale paard, voor het mooie zou hij wat langere benen mogen hebben, maar verder..!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:02

Dimple, leuk paard, maar dat is nou precies het type paard waar ik niet op zou vallen. te kort en te afhangende heupen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:08

Zo zie je maar weer. Ieder zijn ding!
Daarom zijn dit soort topics ook alijd erg leuk en leerzaam Knipoog

Maar euh..Mobick, ben nu wel nieuwsgierig naar jouw paard. Dus kom maar op Tong uitsteken

SAMSAM blijft een geweldig paard. Vind hem echt prachtig OK dan!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:09

Ik zou helemaal geen KWPN-gevalletje willen Haha! geef mij maar een leuke Fries Tong uitsteken Haha!