Paard lekker op de weide of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Paard lekker op de weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 00:43

Ik wil graag weten hoe jullie erover denken.

Hoort een paard overdag lekker een paar uur op de weide in de koppel of stellen jullie hem liever alleen naar buiten.
Of laten jullie je paard helemaal niet naar buiten.

Ik ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:05

Ik geloof dat hier al heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel discussies over zijn geweest. Gebruik de zoekfunctie eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:20

Soms willen mensen wel eens opnieuw de discussie starten. Altijd weer die zoekfuntkie. Er zijn per slot ook een heleboel nieuwe bokkers bij. Betekent dat dat het wiel al voor bijna alle onderwerpen is uitgevonden en zij het maar met de zoekfunktie moeten doen??

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:21

Bijn ons komen de paarden elke dag in de wei of in de bak, liefst in de wei als dat kan. De meeste staan wel alleen op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:29

russel schreef:
Betekent dat dat het wiel al voor bijna alle onderwerpen is uitgevonden en zij het maar met de zoekfunktie moeten doen??

Nee hoor. Maar ik kan me van dit soort discussies nog heel goed herinnenren dat die altijd heel vervelend eindigen.
Je krijgt een groep van mensen die de paarden wel op de wei doen en een groep van mensen die dat niet doen of niet kunnen doen omdat daar geen mogelijkheid voor is. En aan het einde van de rit wordt de groep die de paarden niet op het land zet afgeschilderd als een soort van dierenmishandelaars.
Zo'n topic krijgt dan hetzelfde sfeertje als alle ellenlange slof-topics.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:44

Precies zoals Jippie zegt.

Als de mogelijkheid er is zeker!! Is deze er niet dan helaas niet.

Hier in de randstad is het heel moeilijk om je paard ook weidegang aan te kunnen bieden en in de sport mee te draaien. Bij de meeste stallen met weidegang is of de bak heel slecht, accomodatie niet uitgerust voor de sport, of het ligt in de middle of noshit. En vaak heb je dan alleen de zomermaanden weidegang.

Iedereen zou graag willen dat het paard ook op het land komt, maar soms is er gewoonweg geen mogelijkheid voor.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:08

Ligt eraan wat voor paard je hebt, dominant? Kan die tussen een groep, is er een mogelijkheid om hem alleen te zetten, is er weidegang, heeft ie allergie. Het heeft vaak met meer dingen te maken dan: Het op het land "willen" zetten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:23

A) is dit wel rijtechnisch?
B) ik heb ze het liefst in een koppel buiten, maar dat is bij Pablo garantie dat hij de anderen gaat lopen pesten, heeft al vaker tot blessures geleid. Geen goed idee dus.
C) G&K heeft een goed verhaal Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:27

Ik vind dit niet zo rijtechnisch dus ik verplaats het naar VMR.

Even mn eigen situatie: ik zou het leuk vinden voor knollie als hij elke dag een paar uur op het land kan komen. Helaas is die mogelijkheid niet daar waar hij staat.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:29

Mijn paard staat ook iedere dag lekker een aantal uur op de wei. Niet in het koppel (dan krijgen we veulens of ruzie) helaas, maar wel zo dicht bij de andere paarden als mogelijk. Soms alleen achter een stroomdraadje, maar hij peinst er nog niet over om erover- of doorheen te gaan Lachen.
Maar als je geen geschikt weiland hebt dan houdt het op natuurlijk. Ik vind wel dat je geen veulens kunt houden zonder weidegang, maar vanaf een jaar of drie krijgen ze ook beweging onder het zadel en heb je niet veel keus als je geen weiland hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:31

Tsja, als het kan lekker naar buiten doen, per paard bepalen of ze in de koppel kunnen. Als het niet kan, dan in ieder geval in de zomermaanden een paar weken "vakantie" geven in het land als compensatie.

Ik sta midden in de randstad en wij hebben 's zomers weidegang, 's winters losgooipaddocks. Ik heb zelf nog nooit ergens gestaan waar ze niet naar buiten konden, daar wil ik best wel wat verder voor reizen, ik merk dat de paarden toch een stuk rustiger en tevredener zijn wanneer ze wel naar buiten kunnen. Maar 's winters is het ook voor mij behelpen, jammer genoeg.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:31

Jippie schreef:
Nee hoor. Maar ik kan me van dit soort discussies nog heel goed herinnenren dat die altijd heel vervelend eindigen.
Je krijgt een groep van mensen die de paarden wel op de wei doen en een groep van mensen die dat niet doen of niet kunnen doen omdat daar geen mogelijkheid voor is. En aan het einde van de rit wordt de groep die de paarden niet op het land zet afgeschilderd als een soort van dierenmishandelaars.
Zo'n topic krijgt dan hetzelfde sfeertje als alle ellenlange slof-topics.

Mijn paard heeft het slecht hij komt niet buiten Haha! snel dierenbescherming bellen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:01

liever op het land natuurlijk! gelukkig kan dat het grootste deel van het jaar bij ons op stal, Evita is dan duidelijk veel vrolijker.

Het liefst heb ik haar met andere paarden, ze staat niet graag alleen. Deze zomer heeft ze in een groepje van 6 gestaan en dat is me prima bevallen!! het zijn allemaal wat oudere paarden en in dit groepje heeft ze geen wondje of krasje opgelopen OK dan!

In principe kan Evita met alle paarden overweg, (in de zin van, ze doet ze niks) maar blijkbaar niet ieder paard met haar Knipoog ze is dit voorjaar heel lelijk in elkaar getrapt en opgejaagd door een jonge merrie, op het moment dat ze al kreupel was notabene.. op een gegeven moment viel ze en heb ik haar kunnen pakken, ze heeft er godzijdank behalve wat wondjes niets aan overgehouden, maar dat doe ik dus nooit meer
ik let er wel op bij wat voor paarden ze in het land terecht komt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:06

ik heb mijn pony liever op het land, al is het een paar uurtjes. liever niet in een koppel maar daar heb ik zo mijn eigen redenen voor.
helaas wilt de staleigenaar niet dat ze naar buiten gaan, als de paarden zijn land kapot kunnen trappen (zoals als het regent, of waait).
opzich ben ik daar ook weer blij mee,

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:13

Omdat we hier gelukkig de mogelijkheid hebben, gaan de paarden allemaal in groepsverband van gemiddeld half 10 tot half 5 het land op. Hierbij gebeurt het inderdaad dat sommige paarden in het begin rangen moeten bepalen. Als dit te erg wordt, is er soms wel opsplitsing, maar vrijwel niet. Het land is groot zat en ze vinden hun eigen plekje wel. Alleen met uit het land halen (paarden gaan gezamelijk via een bospad naar de bak, waar wij ze dan weer uit plukken om op stal te zetten) dan wordt er nog wel eens een afzonderlijk naar voren gedaan (met name als ze net in de groep staan, later wijst het zich wel eigenlijk, dan is de 'baas' bekend), omdat hij/zij anders gegrepen wordt.

Vind het ideaal dat deze mogelijkheid er zo is en wanneer ik een stal zou moeten zoeken (of zelf zou willen beginnen) dan wil ik op zn minst de paarden naar buiten kunnen doen...*mij zie je dus ook niet snel naar de randstad verhuizen Haha!*

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:19

Mijn paard staat dagelijks van 9.00-17.00 in een (merrie) groep op de weide. Wat betreft de discussie rondom weidegang, uiteraard ziet (bijna)iedereen zijn paard liever op de weide staan. Sommige mensen hebben hier echter niet de mogelijkheid voor, denk bv. aan de Randstad. Deze paardeneigenaren betalen zich vaak scheel aan stalling, dus ik denk dat deze mensen echt wel het beste met hun paard voorhebben Knipoog Soms kan het gewoon niet anders, zo simpel is dat. Er zijn ook eigenaren die hun paard liever niet op de weide/paddock zien om mogelijke blessures te voorkomen, dit is niet echt mijn manier. Een paard moet paard kunnen blijven in mijn ogen Knipoog Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:20

bij mij staat ze nog lekker buiten, Ik bedoel ze kan heel de winter nog binnen staan!!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:30

Ik heb liefst dat mijn paard overdag buiten staat en 's nachts op stal. Op de weide liefst met een paar paarden, niet alleen maar ook niet in een te grote groep. Op de stal waar ik nu sta heeft ze een vast weidemaatje waarmee ze de hele dag in hun eigen wei staat, perfect Lachen

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:33

Mijn paard staat dag en nacht buiten, 24 op 24 uur, ik vind dit persoonlijk het paardvriendelijkst.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:39

Mijn paard komt iedere dag buiten, omdat er de mogelijkheid bestaat om hem op de wei te zetten.
Bij ons op stal zijn er ook mensen die hun paard om wat voor een reden niet naar buiten doen met de overige paarden.
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten wat ze met hun paard doen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:50

De mijne staat van 8 tot 6 op de wei..En snachts lekker op stal maar daar kan het ook goed want ze hebben 3 grote weiden en 4 paarden dus zo gouw lopen ze hetr land dan ook n iet kapot meestal alleen het begin..

En ze gaat gewoon met de rest naar buiten de ponys en de paarden apart.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:54

ik laat mijn paarden zoveel mogelijk buiten, alleen als de wei/bak erg nat is, gaan ze snachts naar binnen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:55

die van mij staan ook lekker op het land...
ik persoonlijk zou geen paard willen hebben als ik hem niet de mogelijkheid zou kunnen bieden om hem naar buiten te kunnen doen Lachen
maar dat is ieder voor zich Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:58

Mijn paarden komen eigenlijk elke dag buiten. Als het kan met meerdere maar als ze moeilijk zijn dan liever alleen dan dat ik met brokken kom te zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:11

tja met mijn 2 paarden heb ik de voorkeur voor weide
met mijn pony niet , maar die loopt wel 24/7 buiten (op zand dus..)

gelukkig heb ik die mogelijkheid weer na mijn verhuizing

nu staan mijn paardjes 24/7 op stal in pension
magen wel elke dag fftjes buiten de benen strekken
kan niet zeggen dat ze er nu zo ongelukkig uitzien Haha!

denk ieder voor zich , ligt aan het paard wel of niet snel hoefbevangen
, grasbuik , laat hij zich makkelijk weer vangen , hoe is die met andere paarden ? en alleen ? al dan niet beschikbare
wei , de algehele staat van deze , gebruiks doel van je paard
of de wei nabij de stal is etc etc etc sommige weides worden in de herfst
nogal drassig in andere delen van het land blijven die gemiddeld wat droger , etc etc etc ieder voor zich dus