Paard en hormoon?! Advies en ervaring nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendera

Paard en hormoon?! Advies en ervaring nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:13

Sja... lang verhaal misschien... maar hopelijk kan iemand hier mij wat duidelijkheid brengen...

'Mijn' paard is 19 jaar, ze heeft overhoef... en loopt nu al een tijdje niet zo lekker... 3 weken om precies te zijn... daardoor staat ze 2x per dag lekker los, en gaan we met haar wandelen... maar het 'echte' werk word er niet meer gedaan. Hiernaast heeft ze ook af en toe last van haar ogen... niemand weet wat dit is... er hebben al 3 veeartsen naar gekeken, ze is ervoor geopereerd (ze dachten ingegroeide wimpers). nu krijgt ze dus preventief 1 prednison pilletje per dag. Nu madame weer binnen staat, sinds een paar weken... doet ze raar.. echt heel erg raar... voorbeelden:

- schoppen naar andere paarden
- als ik haar aan het poetsen ben, vreselijk naar me hinniken...
maar echt naar mij... alsof ik een stoere hengst ( Verward ) ben ofzo..
- wanneer je haar buiten zet, springt ze bijna over je heen omdat ze er
graag weer uit wilt.. heel graag...
- als je haar er niet direct uithaalt, gaat ze rennen... en hard ook...
bokken, hinniken... en degene hier die 'mijn' paard kennen...
weten dat dit erg raar is voor haar...

Ik denk zelf dat het door de prednisom komt.... dat dat haar hormonen helemaal door de war brengt... ze krijgt deze xtc pil nu al 1,5 jaar dagelijks...

Zijn er andere mensen die dit verhaal bekend voor komt? Ik weet me er namelijk echt geen raad meer mee...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:41

ik weet niet wat dit kan zijn maar zou het kunnen doordat ze nu niet meer het " echte " werk doet ze teveel energie heeft ! ook kan het zijn dat ze zich in de steek gelaten voelt omdat ze niet meer werkt ! sommige paarden reageren zo wanneer ze op rust gezet worden , ze genieten van die aandacht en nu ze niet meer werken word die aandacht minder ! je gaat wel met haar wandelen maar paarden voelen het soms aan wanneer ze " nutteloos zijn geworden "
het hinniken naar jou een een schreeuw naar aandacht !!

het kan zijn dat ik totaal fout zit maar je zou jezelf eens moeten afvragen of ze niet te weinig persoonlijke aandacht krijgt ?

met een van mijn paarden rijdt ik nog zeer weinig omdat ik een jong paard aan het inrijden ben en ze reageert hierop door zeer vervelend te doen ! dit is een schreeuw naar aandacht ! dus ik geef haar nu extra aandacht in de vorm van t-team , wat vaker een appeltje gaan geven , toch met haar gaan rijden al is het maar een ritje van een kwartiertje enz!

kan je met je paard niet kleine buitenritjes maken ?

ik hoop dat ik je heb kunnen helpen !

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 14:50

buitenritten maken gaat niet, ze is dan te schrikachtig, en niet te vertrouwen... aan de hand gaat goed, maar dat durf ik nu dus niet meer aan, omdat ze zo druk en 'gek' is... aandacht krijgt ze zeker wel... ik kom 2x per dag op mijn dagen, en dan is ze altijd langer dan 1,5 uur der box uit... lekker troetelen enz... maar nu de laatste dagen, ik durf het gewoon niet meer... ze is zo druk, draaierig en onvoorspelbaar (dit hoeft natuurlijk ook niet altijd voorspelbaar te zijn) dat ik niet meer lekker met haar ga grazen aan de hand, of een wandeling maak...

afgelopen weken wilde ik ook nog wel es een uurtje lekker in de buitenbak gaan stappen, maar ik vertrouw het gewoon niet meer....

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:27

heb je haar al eens laten nakijken door de da !

zou het kunnen dat ze iets in der hoofd heeft zoals een gezwel ofzo !

een vriendin van me had een paard met een tumor in zijn hoofd en dan verandert het karakter dikwijls

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:22

Gisteren kwam ik toevallig op stal, kwam ik de eigenaresse huilend tegen... 'ken loopt bijna niet meer'... ze ging haar buiten zetten... en rechts voor werkte niet meer mee. Eenmaal buiten ging het beter...
De DA gebeld, nu moest er toch maar is duidelijkheid komen. Degene die kwam, was niet de DA die Ken haar achtergrond kent.. met der overhoef enz... rug, ogen... hij zei direct dat haar straal een kneuzing opgelopen heeft door de siliconen onder haar ijzer... maarja, dat ijzer zit er nu 8 weken onder... ze moet donderdag naar de smid, en ze loopt al 4 weken slecht... ik heb er dus mijn twijfels over of het wel klopt wat hij zegt... het mag dan wel een DA zijn... maar hij deed nog al makkelijk over kendera haar overhoef (fase 4).... nu heeft ze verband, en trekzalf, het mag er morgenochtend af en dan krijgt ze nieuw beslag zonder die siliconen... ik heb er een heel hard hoofd in.. we hebben gisteren wel afgesproken, dat als het vrijdag of zaterdag nog niet beter is, we naar Meursing (DA) toegaan en foto's laten maken... er moet nu toch echt een besluit komen....

Kendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:22

Niemand ervaring hiermee? of tips?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:11

Hoi, weet nu wat je bedoel met 'het gaat met Kendera niet zo goed'... schrik hier nu wel van hoor! Klein vraagje: waarom gaat Kel naar Meursing en niet naar Bodegraven?
Sterkte met Kendera in ieder geval en geef haar maar een kus van d'r oude overbuuf! Ach gut