opfok (veulens, enters en twenters)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

opfok (veulens, enters en twenters)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 21:35

hai,

vaak met topics die over veulens, enters en twenters gaan, zie je vaak forumberichten waarin wordt gemeld dat zo'n paardje beter met leeftijdsgenootjes kan spelen in het weiland , ook voor sociale opvoeding.
hier ben ik het volledig mee eens.

maar hoe betrouwbaar is nu zo'n opfok?
mag je langs komen wanneer je wilt om je paard te kunnen zien?

ik zou zelf denken, omdat ik zelf nooit heb meegemaakt dat ik een veulen, enter of twenter in een opfok had, ik houd hem bij mij. zoek een
weiland in de buurt waar leeftijdsgenootjes staan en kan het dagelijks in de gaten houden, door even langs te rijden.

mijn welshje (als voorbeeld) heb ik sinds hij 3 maanden is (wordt in mei 9) en is altijd bij ons geweest en bij oudere paarden in het weiland. maar nooit echt met leeftijdsgenootjes.. ik weet hoe dit is.

dus als iemand mij meer kan vertellen over mijn bovenstaande vragen Lachen dan zou dat top zijn OK dan!

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:49

Bij sommige opfokstallen mag je ze wel uit de koppel halen, bij andere niet. De reden waarom het bij opfokstallen vaak niet mag is omdat dit de rust in de koppel zou verstoren. Mijn inmiddels 2,5 jarige mocht ik er wel altijd uit halen en de rust in de koppel is gewoon gebleven maar dit hangt waarschijnlijk ook van de groep af.
Ik heb voor een opfokstal gekozen waar ik gewoon naar toe kan gaan wanneer ik wil en niet op afspraak om naar m´n paard te zwaaien.
Ik kan me wel voorstellen dat als je meerdere paarden hebt en je toch niet van plan bent er naar toe te gaan, je kiest voor een opfokstal waar andere mensen ook hun paard er niet uit halen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:56

dit verschilt per opfokstal, maar als jezelf thuis de ruimte heb en andere paarden hebt waarmee het beestje kan staan dan lijkt mij dat ook goed, als je t maar niet alleen laat.
als je een paard naar een opfokstal doet zou ik van te voren duidelijke afspraken maken

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:56

Bij die van mij mag ik s' nachts nog komen als ik wil.. Hij staat ook particulier in de opfok dus dat is ideaal!

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:04

Die van mij staat ook in de opfok.
Ik moet wel van tevoren eventjes bellen dat ik langskom. Verder weet ik eigenlijk niet of ik haar uit de groep mag halen. Ben tot nu toe een keer bij haar geweest en heb het toen ook niet gevraagd.
Maar als ik de dag van tevoren bel dat ik langskom is dat prima als het hun goed uitkomt. Ik hoef dus niet een week van tevoren een afspraak te maken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:22

ik snap het.
maar hoe weet je nu eigenlijk wanneer je een goede opfok hebt gevonden? ik zie veel websites, maar sommige lijken bijvoorbeeld minder professioneel dan de andere.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:04

mijn veulen staat bij een opfok cq manege. ze staat gewoon in een koppel maar op het terein is ook een manege aanwezig. Er zijn dus altijd veel mensen aanwezig en ik kan dan ook langskomen wanneer ik maar wil behalve op zondag. Een goede opfok vind je door te gaan kijken en vragen. je moet gewoon kijken of de stalling en de mensen je aanstaan. en hoe de andere paardjes erbij staan.