In hoeverre is een mondelinge afspraak t.a.v. een aankoop van een paard bindend?
Kwestie: een DA geeft een negatief koopadvies door onregelmatigheid, maar kopers zeggen toe het paard te kopen indien rontgenfoto's geen afwijkingen aantonen. Paar dagen later blijkt op de kliniek dat er met de gewrichten niets aan de hand is en de DA zegt dat het paard zich waarschijnlijk verzwikt o.i.d. heeft. De potentiele kopers zeggen nu dat ze alles eerst nog even af willen wachten en zijn ondertussen bezig met de koop van een ander paard. In hoeverre sta je als verkoper dan in je recht??
Laatst bijgewerkt door Bergje75 op 25-10-04 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Gamier
Geplaatst: 25-10-04 19:06
Een mondeling afspraak is juridisch bindend echter vaak moeilijk te bewijzen. Je heb minimaal 1 onafhankelijke getuige (geen familie dus)nodig. Misschien de DA?
Ik denk dat je jezelf beter af kan vragen of je aan deze mensen wil verkopen.....
Sjel
Geplaatst: 25-10-04 21:10
Gamier schreef:
Ik denk dat je jezelf beter af kan vragen of je aan deze mensen wil verkopen.....
Precies..
StalDoorstap
Geplaatst: 26-10-04 00:53
Ja, maar Bergje heeft nu wel die kosten voor fotos moeten maken.......
Janski
Geplaatst: 26-10-04 08:21
Gamier heeft gelijk, het is in princope wel bindend alleen de bewijslast is erg lastig. Voor de volgende keer kan je wellicht beter af spreken dat de keurigskosten voor de koper zijn als het paard wordt goedgekeurd, en voor de verkoper als dat niet het geval is. Goed daar heb je nu dus niks aan.
In principe moet je inderdaad een onafhankleijke getuige hebbenen dan zou je als je je gelijk wil hebben dud ook een (kostbare) procedure moeten startten en dan zou je de mensen als je veel geluk hebt kunnen dwingen het paard te kopen na een proces..
Maar dan staat je paard bij mensen die het niet willen hebben dus of je daar nou blij moet zijn. Daarnaast betwijfel ik heel sterk of een rechter zal beslissen dat die mensen het paard moeten kopen hooguit worden de keuringskosten vergoed, mar de kosten van een advocaat en dergelijke zijn zo veel hoger dat je er financieel toch wel bij in schiet.