trailer inladen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mhazyr

trailer inladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:16

hoi,

Ik heb een probleempje met mijn paard. Ik wil graag alleen met hem wegkunnen met de trailer maar weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen met inladen. Er is mij nl. altijd gezegd dat ik hem niet vast mag zetten voordat de balk achter hem vast zit, anders kan hij in paniek raken en gaan hangen. Probleem is nu dat als ik met hem de trailer inloop en weer terugloop om de balk erachter te doen hij of achteruit loopt de trailer weer uit of hij draait zich om in de trailer en loopt eruit. Dit truckje heeft hij nou door en nu moet er dus altijd iemand bij zijn als ik hem in en uitlaad en dat is gewoon niet altijd mogelijk. Ik heb het ook al geprobeerd met een bak voer die ik dan voorin de trailer hang in de hoop dat ie blijft staan maar ook dat werkt niet meer.
Heeft er iemand tips zodat ik hem wel alleen in kan laden?
Of kan ik hem wel gewoon vastzetten als ik de trailer inloop en de balk zit nog niet achter zijn kont?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:21

Leer hem dat hij alleen de trailer inloopt, terwijl jij naast de klep blijft staan. Dan kun je meteen de stang erachter doen en daarna hem vastzetten a/d voorkant.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:25

Als je een lang touw neemt, kun je het om de voorstang slaan en dan langs het paard weer naar achteren om de achterstang vast te maken. Je geeft dan eventueel wel druk, maar je kunt loslaten als het fout dreigt te gaan. Dit kan dus alleen als je veilig langs je paard kunt gaan, natuurlijk. Anders moet je oefenen terwijl er iemand voor de zekerheid bij staat.
Of je hem vast kunt zetten terwijl je naar achteren loopt, kun jij beter beoordelen dan ik. Als je denkt dat het wel meevalt, kun je het eens uitproberen (met iemand erbij om in te grijpen indien nodig).

Verder zou ik met hem gaan trainen om hem alleen de trailer op te laten lopen, zodat je gewoon zelf de stang erachter kunt doen als hij erop staat. Kost wat tijd, maar daar heb je jaren lol van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:35

ik loop de trailer op, paard loopt achter me aan, ikduik onder de stang door, doe het touw los door de ring waar ik hem later aan vastzet.
Paard begint vast hooi te eten, ik glipt het deurtje uit, doe de stang ervoor, klep dicht, zet het paard vast, zijdeurtje dicht en karren maar.....

Dit hele kunstje heeft me 2 weken dagelijks oefenen gekost, want mijn paard had een mega-trailer-trauma, ging al aan de kletter als ie een trailer aan de auto zag staan.....

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:42

Ik wijs naar de trailer, paard loopt erin, ik doe stang en klep dicht. Lachen
(methode van Pat Parelli)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:19

Onze pony's liepen er altijd vanzelf in.
Ik liep naar de trailer, gooide het touw over zijn nek, paard loopt netjes naar zijn plaats, stang erachter, klep dicht, touw voor vastmaken en klaar.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:47

met 2 personen is altijd makkelijker en veiliger
de kans dat je paard/pony of jij gewond raakt is dan kleiner.
voorkomen is beter dan genezen zeg ik maar altijd. Knipoog