Verkeersmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:54

Hallo,

Mijn paard is 4,5 jaar oud. Ik rijd na een periode van pech eindelijk er weer op dus heb veel niet gereden.
Een jaar geleden toen ik hem net had. Is hij erg geschrokken van een trekker op de dijk die aan het maaien was. Hij was die dag al feller door de wind en andere gebeurtenissen. Toen is hij in paniek over het hek gesprongen en op het harde gevallen. En daarna de dijk opgerend richting weg. Daar is hij net niet geweest en vlak daarvoor een afslag genomen. Ik denk dat hij daar nog veel schik van heeft. Nu wil ik hem eigenlijk verder verkeersmak maken. Ik probeer al heel lang om met hem te lopen. Maar als er een auto of wat dan ook voor verkeer vanachter komt raakt hij "in paniek" en schiet hij als een gek naar voren.
Hoe kan ik dit voorkomen of afleren en hem het vertrouwen te geven.
Nu schiet hij zelfs naar voren. Hoe kan ik dit probleem het beste op pakken
Laatst bijgewerkt door Tyke op 25-10-04 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:57

ik ben ook bezig met een pard verkeersmak maken, hij kent alles al omdat ie voor de wagen loopt, maar meneer vind het met mijk nog wel spannend en ik vind het met het verkeer van tegenwoordig ook spannend!
Ik neem altijd de braafste en rustigste van stal mee de "papa":D
en daar parkeer ik hem achter zodat ie niet weg kan... (kan natuurlijk wel maar minder snel...) en hij blijft rustiger.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:59

Tja dat is ook het probleem. Bij ons op de dijk reden ze vroeger rustig nu rijden vrachtautos gewoon 80 terwijl er bochten in zitten en de paarden die lekker daar lopen achter een bocht zien ze niet dus ik ben zelf ook bang dat er daar achter een vrachtauto in eens voor je staat

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:01

Op mijn vorige stal lag de bak naast een weg (veldweggetje). Er kwamen dus regelmatig auto's en tractoren ed voorbij terwijl ik met haar aan het werk was. In het begin durfde ze er ook wel eens vandoor gaan maar dat was veilig binnen de bak. Daarnaast heeft ze daar ook een paar weken op een weide naast een drukkere straat gestaan. Ze is nu 3,5 en als we op buitenrit auto's, brommers, tractoren, ... tegenkomen blijft ze er gewoon kalm bij Lachen Ik denk dat een weide of een bak naast een weg het beste is om je paard te laten wennen aan auto's.

Aangezien je paard enkel schrikt als de auto langs achter komt, zou je in het begin kunnen halthouden en omdraaien als er een auto aankomt zodat je paard de wagen kan zien.

Ik ga trouwens buitenrijden met iemand met een brave haflinger, een rustig paard erbij helpt ook!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:04

Ik heb het geluk dat mijn paardje soms in een weiland staat met druk verkeer ernaast, zo leert ze vanzelf het verkeer een beetje kennen en ze kijkt er nog niet eens van op, maar ze is nu 3,5 en in training om beleerd te worden dus het kan best zo zijn dat als ik voor het eerst met haar naar buiten ga dat ze anders kan reageren.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:59

iig zorgen voor genoeg ruimte. Als hij dan schrikt dat je niet gelijk in een muur, sloot of wat dan ook zit. En met een ander
verkeersmak paard meegaan. Als die rustig blijft helpt dit misschien. Probeer dat met voor en achter dat makke paard aan te lopen. Als het kan op de plek waar autos komen desnoods stilzetten en een beetje schuin dat ze kan kijken en de auto niet van achter komt. Misschien aan de hand eerst proberen, ik weet niet wanneer hij meer vertrouwen in jou heeft.
En stilstaande auto's en auto's van voor vind ze net eng? Anders iemand vragen met een auto om een paar x rustig langs te rijden. Desnoods op het erf of langs de bak of de wei als dit kan.
Succes ermee

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 19:52

Dat met een auto langsrijden bij ons op het erf heb ik al een paar keer gedaan en dan wordt hij langzaam aan wat rustiger. Hij loopt op zich wel langs stilstaande auto's en trekkers. Soms schrikt hij meestal niet. Autos die van voren komen daar reageert hij nog wel goed op.
Hij staat op zich aan de dijk. De bak (in aanleg) komt ook haast naast de dijk. Ik heb ook altijd in de wei gereden. Onze dijk wordt gebruikt als doorgaande (verkorte) route. Dus vrachtauto's komen langs, en veel traktoren. en auto's ook dus verkeer genoeg.
maar ik zal iemand moeten zoeken met een rustig paard. Zowieso zou ik een buitenrit doen met iemand met een rustig paard om te beginnen maar ik wil wel eerst dat ik er mee aan de hand kan lopen op de weg met verkeer zonder problemen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:20

Ik ken het probleem van de dijk.. ik durf gewoon echt niet met Fleur de dijk op omdat je bijna nergens uit kan wijken.. Aan een kant zwaar verkeer aan de andere kant de Amstel.
Probleem is dat je over de dijk moet om ergens te komen, dus kan ik niet naar buiten Scheve mond

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:09

of je gaat op dat soort punten er ff naast lopen...

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:04

lizjuhh schreef:
of je gaat op dat soort punten er ff naast lopen...

Ik weet niet of je het tegen mij hebt of de TS, maar dat durf ik ook niet.. zoals ik al zei heb je OF verkeer, OF de Amstel.. 1 ongecontroleerde sprong opzij en je hebt een drama.. Dus ook aan de hand durf ik het niet..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:13

PP -> VMR Knipoog

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:44

Het beste is: hem/haar naast een drukke weg waar van alles en nog wat langskomt weiden. Dan zijn ze zó verkeersmak, omdat ze op een gegeven moment niet anders horen. Bij mij heeft het iig heel goed geholpen.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 18:53

ja dat is een goeie, je zou m ook op een plek kunne stallen waar veel auto's en tactors over het erf rijden, heeft bij die van mij super geholpen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:33

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar je zou anders (in het voorjaar) je paard in de wei (niet al te grote wei) kunnen zetten met een verkeersmak paard. En dan eens rustig met een auto aankomen. eerst van voren dan van achteren en dan voer je de snelheid op. net zolang tot hij er niet meer bang van is. Dat doe je dan een paar keer per week. Later ga je dat zelfde met een trekker doen. Als dat goed gaat een trekker met aanhanger. als hij dta allemaal niet eng mer vind. ga je eens een stukje langs de weg lopen. zou dan ook een verkeersmak paard meenemen en misschien ook handig dat er nog een paar mensen mee gaan. zodat ook JIJ er vertrouwen in hebt. Dat bouw je op tot dat je er dus op kan. maar nem elke keer een verkeersmak paard mee. Succes!!!