Hoeveel weegt hooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Hoeveel weegt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 15:08

Ik ben het rantsoen van mijn paard eens grondig onder de loep aan het nemen, maar weet eigenlijk niet hoeveel kg hooi ze per dag krijgt, ik heb het nl nog nooit gewogen.

Om dat te kunnen uitrekenen: heeft er iemand een idee met hoeveel kg een plak van een kleine baal overeenkomt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:25

Hooi in een hooinet doen en dan aan een trekveer (kosten 3,95 euro) hangen.
Afbeelding

Je kunt ze kopen bij bv Agradi, Welkoop, en soms bij Blokker ed

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:10

Inderdaad aan zo'n "weegschaal" hangen zoals hierboven.
Het gewicht van een hooibaal wisselt te fel, afhankelijk van het veld (en wat daar juist opstond) waar het vanaf komt, hoe sterk (of weinig) het samengeperst is, ....

In de buurt van Leuven zou ik eens gaan kijken bij Metaleuven of een doe het zelf zaak ofzo Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:26

neem een pak suiker mee, en vergelijk het gewicht met een plak hooi, zo kun je ook redelijk inschatten...
Bloos

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:48

Bedankt voor de tips, maar is er nu niemand anders die zich dit ooit heeft afgevraagd? Ik wil de VEP en de VREp berekenen van wat ze nu te eten krijgt om te zien wat ik ev moet aanpassen, vandaar...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:26

Een personenweegschaal meenemen, hooi een grote plastiek zag doen, op de weegschaal gaan staan met zak en zonder zak en de gewichten van elkaar aftrekken.
Kleine baaltjes hooi wegen tussen de 10 en de 15 kg en er zitten denk ik zo'n zes a zeven plakken in, grofweg geschat. Ik weeg echter mijn hooi op de manier zoals ik hierboven beschreven heb.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:25

Eilandje schreef:
maar is er nu niemand anders die zich dit ooit heeft afgevraagd?

Natuurlijk wel maar zoals al gezegd is zit er teveel verschil in. Een kleine baal hooi zit tussen de 10 en 20 kilo. En dan verschilt de grootte van de plakken ook nog eens heel erg.
Ik kan wel zeggen dat ik ooit een plak gewogen heb en die was 2 kilo, maar daar heb jij verder niet veel aan omdat er gewoon teveel verschil is zit.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:46

Ik heb het even voor je opgezocht in het Voedingshandboek voor paarden: een plak hooi weegt gemiddeld 2 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:54

mijn paarden krijgen een bepaald aantal plakken hooi